
به گزارش ایکنا از کرمانشاه، حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله غفوری، امام جمعه کرمانشاه در جلسه روضه خانگی به مناسبت ایام فاطمیه با اشاره به تاریخ و سرگذشت دوران کوتاه زندگی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: حضرت در بیست جمادیالثانی سال پنجم بعد از بعثت متولد شدند و هجده سال دوران حیات آن حضرت، دورانی کاملاً دشوار و پر فراز و نشیب است.
وی با مروری بر دوران ابتدایی زندگی حضرت افزود: اوایل زندگی حضرت همزمان با محاصره اقتصادی دشمن و سالهای شعب ابیطالب است؛ در همان سنین طفولیت، «امالحَزن» این خانواده به وفات رکن رکین این خاندان یعنی خدیجه کبری(س) مبتلا میشود.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه دوران فقدان مادر و بعد رسیدگی به بزرگترین شخصیت عالم، اشرف انبیا، وجود مقدس پیامبر اسلام(ص)، از سوی دختری خردسال صورت میگیرد، عنوان کرد: در همان سنین طفولیت، حضرت زهرا(س) برای پدر مادری میکند و از اینرو پیامبر او را «امابیها» نامیدند.
وی اظهار کرد: پس از هجرت، وجود مقدس صدیقه طاهره(س) همراه با امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) و فاطمه بنتاسد، مسیر دشوار مکه تا مدینه را طی کردند؛ هجرتی که در تاریخ به «هجرت فواطم ثلاث» مشهور است. این هجرت در شرایطی انجام شد که مسلمانان در اوج فشار مشرکان بودند و حتی برای ترور پیامبر اکرم(ص) توطئه کرده بودند.
حجتالاسلام غفوری، صبر و ایستادگی حضرت زهرا(س) را ستود و گفت: تمام دوران حیات این بانوی بزرگوار، مقاطع دشوار و حساس شکلگیری اساس اسلام است؛ و حضرت در اوج محرومیت و دشواری، چون کوهی استوار در مسیر رسالت ایستاد و مأموریتهای سنگینی را بر دوش کشید که در شرایط عادی، حتی تصور آن ذهن انسان را متزلزل میکند.
امام جمعه کرمانشاه با مروری بر دوران مدینه افزود: با اینکه در مدینه شرایط تا حدودی متفاوت بود، اما دشواریها پایان نیافت؛ چه پیش از ازدواج و چه پس از آن، حضرت زهرا(س) در کنار پدر و سپس همسر بزرگوارش، همواره در صف نخست حمایت، همراهی و پشتیبانی از جبهه حق قرار داشت.
وی با اشاره به اینکه اصل دشواری و بار سنگین جهاد فیسبیلالله بر دوش پیامبر و امیرالمؤمنین(ع) بود، عنوان کرد: حضرت صدیقه طاهره(س) در تمام این مسیر، همراه و یاور آن دو بزرگوار بود، در حالی که زندگیشان سرشار از سادگی و فقر بود، اما ایستادگی و استقامتشان در اوج قرار داشت.
وی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص) هرگاه فقیری نزدشان میآمد و چیزی میخواست، او را به خانه فاطمه زهرا(س) حواله میدادند. در روایتی آمده است که شبی حضرت، طعام اندکی را که برای خود داشتند، به فقیر بخشیدند؛ فرزندان را خواباندند، چراغ را خاموش کردند و خود تنها وانمود کردند که غذا میخورند تا فقیر با آرامش غذا بخورد. پیامبر(ص) صبح در مسجد تا حضرت علی(ع) را دیدند، از محراب بیرون آمدند و فرمودند: «شما کاری کردید که خدا را به عجب واداشتید».
نماینده ولیفقیه در استان کرمانشاه در ادامه بیانات خود در مجلس روضه خانگی بهمناسبت ایام فاطمیه ضمن اشاره به دوران پایانی حیات پیامبر گرامی اسلام(ص)، بیان کرد: این دوران هم به همین شرایط میگذرد و سپری میشود تا میرسد به دوران رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و از آن پس است که تازه دشواریها آغاز میشود.
حجتالاسلام غفوری، سر عظمت حضرت زهرا(س) را در خلقت ویژه او دانست و گفت: خدای متعال طراحی آفرینش این وجود مقدس را خود انجام داده است؛ فاطمه زهرا(س) حوراء انسیه است، یعنی در اصل حوراء است و از عالم ملکوت آمده است. در معراج، میوهای به پیامبر(ص) داده شد تا نور وجود زهرا(س) در وجود ایشان قرار گیرد. سپس به پیامبر امر شد که چهل روز فاصله بگیرد، روزها روزه و شبها به عبادت بپردازد، و افطار و سحریاش از بهشت فراهم میشد؛ زیرا قرار بود وجود مقدس فاطمه زهرا(س) در عالم مادی تجلی یابد.
وی با مروری بر جایگاه ویژه این وجود مبارک اظهار داشت: تمام جزئیات این خلقت، از نامگذاری تا تولد، از حضور بانوان بهشتی در کنار خدیجه کبری(س) تا آوردن آب و حوله بهشتی، همه طراحیهایی است از سوی خدای متعال برای این وجود مقدس؛ زیرا بنا بود قله هدایت در عالم هستی برپا شود.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به نقش بیبدیل حضرت زهرا(س) در استمرار هدایت بشر، عنوان کرد: کسی که باید در اوج دوران نبوت، پیامبر گرامی اسلام(ص) را همراهی کند و مادری نماید و پس از آن سلسله امامت را بنیانگذاری نماید، وجود مقدس فاطمه زهرا(س) است؛ محوری که بر مدار آن، تمام خاندان رسالت و ولایت و امامت شکل گرفته است.
وی افزود: در زیارتنامه وجود مقدس فاطمه زهرا(س) میخوانیم که خدای متعال پیش از آفرینش، او را آزمود و، چون او را «صابر» یافت، آفرید: «وَ وَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً». یعنی خداوند پیش از خلقت، صبر بیکران او را دید و سپس اراده فرمود تا او را بیافریند.
حجتالاسلام غفوری با اشاره به این حقیقت که وجود مقدس حضرت زهرا(س) برای صبری فراتر از طاقت بشر آفریده شد، گفت: خدای متعال با آگاهی از همه حوادث آینده، این وجود را با ظرفیت صبر، تحمل، استقامت و پایداری در دفاع از حق خلق کرد. از شعب ابیطالب تا حوادث پس از رحلت پیامبر(ص)، صبری که حضرت نشان داد صبر یک امت بود نه صبر یک انسان.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به مأموریت سنگین حضرت زهرا(س) عنوان کرد: آن حضرت مأمور بود تا نگذارد جامعه اسلامی از هم بپاشد، رسالت دچار سستی شود و مسیر ولایت اهلبیت(ع) به فراموشی سپرده شود. او باید دوران نبوت را تدارک میدید و جامعه را تا دوران امامت هدایت مینمود.
نماینده ولیفقیه در استان با ذکر ماجرایی از مرحوم علامه امینی خاطرنشان کرد: در مجلسی از علمای اهل سنت، علامه امینی حدیث پیامبر(ص) را خواند که فرمود: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً». ایشان پرسیدند: آیا کسی در سند یا دلالت این حدیث تردید دارد؟ همه گفتند: خیر. سپس فرمود: فاطمه زهرا(س) که «بَضعَةٌ مِنّی» و «سَیِّدَةُ نِساءِ العالَمین» است، آیا امام زمانش را شناخت یا نه؟ همه پذیرفتند که شناخت. آنگاه پرسید: امام زمان او که بود؟ و هیچکس نتوانست پاسخ دهد.
حجتالاسلام غفوری ضمن اشاره به این واقعه عنوان کرد: فن و استدلال علامه امینی نشان میدهد که بزرگترین و تأثیرگذارترین حجت بر اثبات امامت امیرالمؤمنین(ع) و فرزندان طاهرینش، وجود مقدس فاطمه زهرا(س) است؛ بانویی که در راه ولایت ایستاد و استوار ماند.
نماینده ولیفقیه در استان کرمانشاه در ادامه بیانات خود ضمن تأکید بر نقش تاریخی حضرت زهرا(س) در پاسداری از اسلام، بیان کرد: آنچه از اسلام باقی مانده است نتیجه همین صبر و استقامت وجود مقدس فاطمه زهرا(س) در حساسترین دوران تاریخی اسلام بود که ممکن بود شرایط به نحوی شود که هیچ اثری از اسلام باقی نماند؛ اما وجود مقدس حضرت زهرا (س) تبدیل به پرچمی همیشه در اهتزاز و مشعلی نورانی شد که تا قیام قیامت بشریت را هدایت میکند.
امام جمعه کرمانشاه سرالاسرار این هدایت را همان دانست که در روایات آمده است و گفت: منابع معتبر روایی ما نقل کردهاند که در آن هفتاد و پنج روز، جبرئیل مکرراً محضر فاطمه زهرا(س) میرسید و اخبار آینده را تا قیام قیامت برای ایشان بیان میکرد. حضرت فاطمه املا میفرمود و امیرالمؤمنین علیبنابیطالب(ع) مینوشت و مجموعه آنها شد «مصحف فاطمه»، کتاب هدایت بشر تا قیام قیامت که نزد ائمه طاهرین(ع) موجود است.
وی با مروری بر جایگاه ملکوتی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: جبرئیل، ملک مقرب و اعظم، جز بر انبیای بزرگ و صاحبان شریعت نازل نمیشود، اما در آن هفتاد و پنج روز، محضر فاطمه زهرا(س) میرسید و اخبار را از سوی خداوند متعال برای آن حضرت بیان میکرد. این شأن، شأن انبیای بزرگ است، ولی خداوند به دلیل صبری که در وجود فاطمه از پیش مشاهده کرد، این عظمت و مقام را به او عطا فرمود تا محور خاندان رسالت و امامت شود.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به حدیث کسا عنوان کرد: در حدیث کسا، وقتی خداوند متعال میخواهد اهل عبا را معرفی کند، محوریت با فاطمه زهرا(س) است؛ آنجا که میفرماید: «فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها». یعنی فاطمه است و پدر فاطمه، فاطمه است و همسر فاطمه، فاطمه است و فرزندان فاطمه؛ محور همه وجود مقدس فاطمه زهرا(س) است.
وی افزود: علمای بزرگ و راویان حدیث فرمودهاند که آنچه ما درباره فاطمه زهرا(س) میگوییم، حقیقت وجود ایشان نیست، بلکه در حد فهم ما است. حقیقت وجود مقدس آن حضرت بسی والاتر است، اما آنچه برای انسان دشوار است این است که چنین شخصیت باعظمتی در میان مردمی زندگی میکرد که آنان نتوانستند او را بشناسند.
حجتالاسلام غفوری معرفت به حضرات معصومین(ع) را بزرگترین نیاز هر شیعه دانست و تصریح کرد: معرفت نسبتبه فاطمه زهرا(س) از مهمترین تکالیف شیعه است. مردم زمان حضرت در ظاهر او را میدیدند ولی نشناختند؛ نهتنها از وجود باعظمتش بهره معرفتی و ایمانی نبردند، بلکه ظلمی بزرگ در حقش روا داشتند.
وی با اشاره به حادثه هجوم به خانه فاطمه زهرا(س) برشمرد و بیان کرد: پس از نزول آیه تطهیر، که خدای متعال فرمود: ﴿إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا﴾ هر روز پیامبر اکرم(ص) درِ خانه اهلبیت میآمد و میفرمود: «قُومُوا یا أَهْلَ الْبَیْتِ، إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا». اما همان مردم آمدند پشت همان در و گفتند: یا در را باز کنید یا خانه را آتش میزنیم. اطرافیان با تعجب گفتند اینجا خانه فاطمه(س) است، اما پاسخ شنیدند: فاطمه باشد!
وی افزود: هیزم آوردند و پشت در خانه آتش افروختند؛ نه در حالی که فاطمه در خانه بود، بلکه فاطمه پشت در بود. با لگد بر در نیمسوخته زدند تا جایی که صدای صیحه فاطمه زهرا(س) اهل آسمان و زمین را لرزاند. آن آتش، هنوز شعلهور است و ایمان بسیاری را میسوزاند.
انتهای پیام