تفسیر آیه 220 سوره بقره از سوی آیت‌الله عابدی

تفسیر آیه 220 سوره بقره از سوی آیت‌الله عابدی

آیت‌الله عابدی ضمن تفسیر آیه 220 سوره بقره تصریح کرد: این آیه پاسخی بر کسانی است که معتقدند خدا می‌تواند امر به تکلیف مالایطاق بکند.
تفسیر آیه 42 سوره ابراهیم از سوی حجت‌الاسلام خاتمی

تفسیر آیه 42 سوره ابراهیم از سوی حجت‌الاسلام خاتمی

حجت‌الاسلام خاتمی ضمن تفسیر مفردات آیات 42 و 43 سوره ابراهیم، به بیان نکات تفسیری این دو آیه پرداخت.
«گوساله سامری» نماد صنعت‌های مقابل دین در هر زمان است

«گوساله سامری» نماد صنعت‌های مقابل دین در هر زمان است

آیت‌الله عباسی خراسانی ضمن تفسیر آیه 51 سوره بقره، تصریح کرد: ما «عِجل» را نماد صنعت آن زمان می‌دانیم و چون نماد صنعت آن زمان می‌دانیم، شاید در هر زمان نماد صنعتی به اسم مبارزه با دین مطرح شود.
تمایز صدقه و دعا در سرنوشت انسان

تمایز صدقه و دعا در سرنوشت انسان

مفسر قرآن در تفسیر سوره رعد گفت: صدقه دفع بلا و دعا رفع بلا می‌کند. رفع با دفع تفاوت دارد. دفع مانع وارد شدن بلاست و رفع بلای واردشده را از بین می‌برد. دعا قضا را تغییر می‌دهد. طبق روایات هیچ دعایی نیست که مستجاب نشود یا در دنیا مستجاب می‌شود یا آخرت. وقتی مؤمن در آخرت پاداش دعاهای مستجاب‌نشده دنیا را می‌بیند، آرزو می‌کند که کاش هیچ کدام از دعاهای او در دنیا مستجاب نشده بود.
مؤمن واقعی بدی دیگران را با نیکی پاسخ می‌دهد

مؤمن واقعی بدی دیگران را با نیکی پاسخ می‌دهد

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: مؤمن واقعی کسی است که بدی دیگران را با نیکی جواب دهد. این افراد اهل وفای به عهد و اقامه نماز و پرداخت زکات هستند و سرانجام بهشت نصیبشان می‌شود.
داشتن هر نوع پیش‌فرض در برداشت از قرآن، تفسیر به رأی نیست

داشتن هر نوع پیش‌فرض در برداشت از قرآن، تفسیر به رأی نیست

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: در هر کار علمی، قطعاً دارای پیش‌فرض‌ها و مبانی است، مگر در بدیهیات؛ تفسیر به رأی جایی است که انسان بدون پشتوانه عقلانی و وحیانی و نقلی بخواهد برداشتی از قرآن داشته باشد.
منظور از عصمت پیامبران در قرآن

منظور از عصمت پیامبران در قرآن

عصمت به این معنا نیست که ائمه یا پیامبران ذاتاً با بقیه انسان‌ها تفاوت دارند، بلکه خداوند فرموده: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ؛ بگو من هم مثل شما بشر هستم»(کهف، ۱۱۰). عصمت به این معناست که دست خداوند همواره در دست پیامبران است و همیشه آن‌ها را حفظ می‌کند.
زوال عقل و سقوط انسان پیامد خدافراموشی است

زوال عقل و سقوط انسان پیامد خدافراموشی است

صاحب تفسیر هدایت در شرح آیات 33 و 34 سوره مبارکه رعد گفت: افرادی که حکمت و تدبیر خدا را فراموش می‌کنند و به غیر او امید بسته و روی می‌آورند، دچار عذاب الهی شده و در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرند. هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) فرمود که از بت بزرگ سؤال کنید، مشرکان سر را پایین انداختند، می‌دانستند بت توان سخن گفتن ندارد. «بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مَكْرُهُمْ» چون خدا را رها کردند، عقلشان زایل شد.
طی‌الارض ائمه(ع) با قرآن/ خدای غضبناک در فلسفه یونانی

طی‌الارض ائمه(ع) با قرآن/ خدای غضبناک در فلسفه یونانی

آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی، مرجع تقلید و صاحب تفسیر هدایت در هجدهمین جلسه تفسیر سوره مبارکه رعد گفت: این قرآن همان کتابی است که انسان می‌تواند با آن طی‌الارض کند. در کهکشان‌ها سیر کند و با مردگان سخن بگوید.
سه گناهی که در صورت عدم توبه باعث نکبت و بدبختی زندگی است

سه گناهی که در صورت عدم توبه باعث نکبت و بدبختی زندگی است

مفسر قرآن و مدیر حوزه علمیه خواهران در جلسه تفسیر سوره فرقان گفت: وقتی انسان بنده خدای رحمان باشد، از این سه گناه فاصله می‌گیرد؛ اول اینکه در رفع مشکلات و دفع ضرر کسی دیگری را اصلاً نمی‌بیند تا از او تقاضا داشته باشد؛ دوم اینکه بی‌جهت مرتکب قتل نمی‌شود و سوم اینکه زنا نمی‌کند.
1