حجتالاسلام محسن احمدی، کارشناس دینی در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، گفت: آنچه در ثواب و فضیلت قرآن در روایات و آیات وارد است نمیتوان احصا کرد.
وی افزود: تلاوت عبادت دیگر است هرچند معنی آن را ندانند و تفسیر عبادتی دیگر و آنچه که باید به آن توجه داشت اینکه حکمت تلاوت الفاظ آن است که همه ملزم به رعایت آن هستیم زیرا قرآن کتابی است که چند صد میلیون نفر میخوانند هر همزه، تشدید، فتحه، کسره و حرف آن مضبوط و محفوظ میماند چنانچه اصل یاد شده رعایت شود.
حجتالاسلام احمدی اظهار کرد: همه باید توجه به معنی و ترجمه داشته باشیم و در این خصوص از حضرت امیرالمومنین(ع) نقل است که در تفسیر «رتل القرآن ترتیلا» ترتیل، اداکردن حروف است و حفظ وقوف ادای حروف همان است که ما مخارج آن را ادا میکنیم تا صدای هر حرفی چنانکه باید شنیده شود و حفظ وقوف آن است که هر مطلب به آخر رسد بر آن وقف کنند و مطلب نو را از آغاز شروع کنند، شمرده خواندن هر عبادت و کتابی به همین معنی است که این شرط باید در آن مراعات شود.
وی درخصوص فضیلت قرائت قرآن و علم آن نیز افزود: قرآن فرمان و دستوری است که خدای تعالی برای بندگان خود فرستاده پس چیزی که دانستن آن بهتر از آن و مهمتر از آن باشد نیست، و اگر کسی باید چیزی بداند اول باید کلام خدا و مقصود او را که از ما خواسته است بداند آنگاه به علوم دیگر و سخنان دیگر آن بپردازد.
این کارشناس تصریح کرد: در روایات کافی آمده است که هرکس به یک حرف از کتاب خدا گوش دهد اگرچه قرائت نکند برای او حسنه نویسند و سیئه محو کنند و ده درجه بلند گردانند، نمیگوییم به هر آیه ولکن به هریک از حروف.
حجتالاسلام احمدی افزود: حکمت تلاوت قرآن این است که انسان، قرآن را به گونهای تلاوت کند که معبود خویش را مشاهده کند و مرحله قابل احساس و کمترین درجه آن این است که در درون دل و اعماق ضمیر خواننده، چیزی جز علاقه به خداوند نباشد و انسان تشخیص دهد که در قلبش با قرائت قرآن، چیزی جز خداوند مهربان جای ندارد.
وی گفت: وقتی انسان مومنی قرآن تلاوت میکند، آنگاه که صاحب کلمات آن را با چشم دل مشاهده میکند، به حکمت تلاوت رسیده است.