به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، اخلاق انتخاباتی به عنوان يكی از مسائل مهم، همواره ازسوی رهبران دينی و سياسی مورد تاكيد و اهتمام بوده است.
دراین راستا اصول عقلانی، مبانی حقوقی و ارزشهای اخلاقی با خاستگاههای عقلانی و عقلايی و شرعی بر مراعات آن بهويژه درحوزه عمل سياسی تاكيد بيشتری میكند تا از فروپاشی اخلاقی و امنيت روحی و روانی جامعه جلوگيری شود از اين رو گفته شده «الناس علی دين ملوكهم؛ مردمان بر دين رهبران سياسی خودشان هستند».
آموزههای قرآنی همانطور كه ازسوی پيامبر(ص) به اشكال مختلف مورد تاكيد قرارگرفته، برای اتمام و اكمال اخلاق است به اين معنا كه اسلام و قرآن افزون بر اصول و مبانی خردمندانه میكوشد تا موارد و مصاديق ديگری را تبيين نمايد كه انسانيت و شرافت انسانی را حفظ و تعالی بخشد براين اساس اخلاق انتخاباتی بهعنوان يک مسئله محوری دركنار اصول ديگر مورد تاكيد و توجه قرارگرفته است.
اخلاق؛ ترازوی رفتاراگر بخواهيم رفتار كسی را ارزيابی کنیم و به او نمره بدهيم میبايست به اصول اخلاقی به عنوان معيار و ملاک داوری توجه كنيم هرچند كه واژه خلق و خوی به معنای سرشت «لسان العرب و العين» است و اخلاق را به خصلتهايی اطلاق میكند كه با ديده بصيرت درک شود ولی بیگمان مراد از اخلاق، ترازويی است كه بدان رفتار، اعمال و حتی انديشهها و پندارهای خوب و بد انسان سنجيده میشود.
اخلاق؛ ملاک و معيار سنجش شخص بر ترازوی حقيقتدر واقع در انتخاب باید ملاکها و معيارها باخاستگاههايی چون عقل، عقلا و شرع به ما كمک كند تا رفتارهای شخص را سنجیده و ارزيابی كنيم که این موجب انتخاب اصلح را فراهم میکند و با نگاه به مقوله انتخابات در دورههای مختلف میتوان دريافت که درک مفاهيم سياسی اسلام زمینهساز امنيت اخلاقی جامعه را فراهم میکند و در این مسیر اسلام و قرآن مأموريت اصلی آن اتمام و اكمال اخلاق از هرگونه عمل ضداخلاقی بهويژه درحوزه امور اجتماعی و سياسی است.