حجتالاسلام عباس دهقان، کارشناس دینی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، گفت: برای شناخت تقوا و توجه به اهمیت آن نیاز به تبیین این مساله برای همه افراد است.
وی افزود: تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات به همین منظور رعایت تقوا بسیار سخت و دشوار است به طوری که از آن به جهاد اکبر تعبیر شده است زیرا در انسان نفس اماره است که مرتب انسان را به کارهای ناشایست تشویق و امر میکند و مخالفت با نفس بسیار مشکل و سخت است.
این کارشناس دینی اظهار کرد: یکی از عوامل سعادت و شقاوت هر انسانی بازگشت به مسئله تقوا است.
حجتالاسلام دهقان گفت: برای شناخت تقوا و درجه اهمیت آن نیازمند به تبیین این مساله برای همه هستیم و در قرآن کریم درصدها آیه به اهمیت تقوا پرداخته شده است.
وی با اشاره به آیه 102 سوره آل عمران«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا آن گونه که شایسته پروای اوست پروا کنید، و هرگز نمیرید مگر در حالی که مسلمان باشید»، اظهار کرد: امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمودند: حق تقوا این است که پیوسته فرمان خدا را اطاعت کنی و هیچگاه معصیت نکنی و همواره به یاد او باشید و او را فراموش نکنی و شکرگزار نعمتها بوده و کفران نعمت نکنی.
این کارشناس افزود: تقوا مهمترین راه سعادت دنیوی و اخروی است، تقوا که همان پرهیزگاری است در لغت بهمعنی دور نگه داشتن خوداست و در اصطلاح قرآن کریم و احادیث منظور از تقوا دوری از گناه و در نظر داشتن خدا در همه لحظات زندگی میباشد.
وی گفت: شخصی متقی است که از هرچه خداوند سبحان نهی کرده دوری کند و در موقع برخورد با گناه خدا را در نظر گرفته از انجام آن پرهیز نماید و در حقیقت تقوا یک حالت روحانی و معنوی است که حافظ و نگهداز انسان از گناه است.
حجتالاسلام دهقان تصریح کرد: امام صادق(ع) در تفسیر تقوا فرمود: درجایی که خدا او را امر کرده باشی و درجایی که تو را امر کرده نباشی.
کارشناس دینی افزود: قرآن کریم تقوای مردم را موجب نزول برکات خداوند میداند«اگر اهل شهرها ایمان میآوردند و تقوا پیشه مینمودند هر آینه برکاتی از آسمان و زمین برایشان میگشودیم ولی آنان آیات ما را تکذیب کردند، ماهم آنان را عذاب نمودیم». آیه 103 سوره آل عمران
وی گفت: یکی از راههای سعادت انسان مبارزه او با گناه است و این امر تنها از طریق تقوا میسر میشود.