به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، افتتاحیه همایش 313 یار موعود همزمان با آغاز محرم در تالار وحدت شهر کرمانشاه برگزار شد.
در این مراسم حجتالاسلام محمد صابر جعفری، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت طرح مباحث مهدوی، گفت: دلیل ضرورت طرح مباحث مهدوی این است که افراد در طول تاریخ نسبت به ائمه اطهار(ع) کوتاهی کردند و جایگاه امام را نادیده گرفته و جامعه نیز دچار مشکل شد.
وی دلائل بیتوجهی مردم جامعه نسبت به امام عصر(عج) را به چند عامل عنوان کرد و افزود: اولین عامل عدم شناخت جامعه از امام(ع) است چرا که دورهای بر اهلبیت(ع) گذشت که گاهی اصلاً مردم سراغ ائمه(ع) نمیآمدند حتی برای پرسش سؤال در احکام دین و همچون زمان حضرت علی(ع) که موجب شد رهبری حکومت جامعه را 25 سال از جانشین پیامبر(ص) غصب کنند و امام علی(ع) را خانه نشین کردند.
حجتالاسلام جعفری تصریح کرد: دومین عامل عدم درک مقام امامت و بیتوجهی به امام(ع) است و گاهی در طول تاریخ این بیتوجهی باعث شده که دست از محافظت و یاری امام معصوم برداشته و با آن مخالفت کنند بهعنوان مثال هنگامی که مسلم بن عقیل به نمایندگی برای ابلاغ پیام ائمه(ع) بهسوی مردم روانه میشود همان مردمی که در بیعت با فرزند رسول خدا 30 هزار نامه نوشتند تحت تأثیر شایعه، دروغ و تهدید یزید سفیرش را به شهادت رساندند.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار کرد: مردمی که در سپاه یزید در برابر امامحسین(ع) صف آرایی کردند همه با شعار الله اکبر و به قصد تقرب به خدا و از روی جهل، امام سوم را به شهادت رساندند.
وی سومین عامل را گناه دانست و عاقبت آن را در دنیا و آخرت متذکر شد و افزود: به تدریج کار به جایی میرسد که مقابل امام(ع) میایستند و او را تکذیب میکنند همچون امروز که برخی در شبکههای مجازی چشم و گوششان به دهان شیطان است و منکر همه چیز میشوند.
نگاه به مباحث مهدویت بهعنوان یک دکترین
حجتالاسلام جعفری با اشاره به روایتی گهربار از امام صادق(ع) اظهار کرد: در دوران غیبت برخی افراد صبح از منزل بیرون میروند درحالی که با ایمان هستند اما شب به خانه بر میگردند، کافرند.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان تکلیف و وظایف افراد بهویژه از دیدگاه مهدویت، گفت: هر فردی در قبال امام زمان(عج) وظایفی دارد و لازمه عمل به وظیفه شناخت حضرت مهدی(عج) و نیز وظایف در مقابل امام(ع) است.
وی تصریح کرد: یکی از ابعاد آن مربوط به دوران غیبت و انتظاراتی است که میل به ثوابهای وعده داده شده برای منتظر در گرو فهم و درک و عمل به این وظایف تعریف میشود.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به بعد زمینهسازی برای ظهور امام عصر(عج) اشاره کرد و افزود: این مرحله در حقیقت بهدست آوردن نزدیکترین جایگاه از لحاظ معرفتی و قرب به امام خوبیها و مبارزه با برخی تحریفها، کجاندیشیها و آسیبهای اجتماعی است.
وی با اشاره به چهار نکته اساسی مهدویت، اظهار کرد: آثار اعتقاد به مهدویت شامل مواردی از جمله آثار فردی، آثار اجتماعی، سیاسی و آثار اخلاقی است.
حجتالاسلام جعفری به برخی از موارد دیگر چون دشمنان مهدویت اشاره کرد و گفت: در مباحث مهدویت و تحریف آخرالزمان دشمنان جدید وجود دارند که از حربههایی چون فرقهسازی و طرح شبهات در جهت تخریب اسلام، شیعه و انقلاب اسلامی استفاده میکنند.
وی به ابعاد عرصههای پژوهشی اشاره و اظهار کرد: امروز بسیاری از شبهاتی که قرنهای گذشته از طرف دشمنان مطرح و پاسخ آن هم مطرح شده در قالب جدید عنوان میشوند که میتوان برای مقابله با این شبهات به سایتها و کانالهای معتبر مراجعه کرد.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به ابعادی چون تعمیق تفکر مهدویت نیز اشاره کرد و گفت: مهدویت نقطه اشتراک همه ادیان است چراکه مهدویت نقطه اشتراک شیعه، سنی و همه ادیان محسوب میشود.
وی اظهار کرد: در واقع مشکل آنجا است که نگاه ما به مهدویت ثواب مأبانه است و برای مباحث مهدویت کمتر بهعنوان یک دکترین نگاه میشود و آینده پژوهی نیز انجام نمیگیرد.
استاد و مدیر مرکز تخصصی مهدویت قم افزود: نکته مهم اینجا است که بتوان آموختههای مهدویت را به زبان زیبای هنر (یا هنرمندانه) به سایرین انتقال دهیم تا اثرگذاری این مهم بیشتر باشد.