نگاهی به زندگینامه آیت‌الله ممدوحی
کد خبر: 3924879
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰

نگاهی به زندگینامه آیت‌الله ممدوحی

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه پس از سال‌ها تحمل رنج بیماری شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، آیت‌الله حسن ممدوحی، نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از چند سال تحمل رنج بیماری، شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت. به همین مناسبت ایکنا کرمانشاه، مروری بر زندگی ایشان داشته است که در ادامه می‌خوانید:

آیت‌الله ممدوحی در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی در کرمانشاه در خانواده‌ای متدین و دانش دوست چشم به جهان گشود. وی از اساتید مبرز حوزه علمیه بود که در دوره هجوم همه‌جانبه به ارزش‌های ناب اسلامی و انقلابی وارد میدان شد و تبیین‌ها و سخنرانی‌های ایشان درباره گروه‌های فاقد مشروعیت سیاسی از یاد مردم مؤمن نخواهد رفت.

آیت‌الله ممدوحی در سال‌های تحصیل خود علوم عقلی و حکمت را به‌خوبی فرا گرفت و مدت‌ها در درس اسفار علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) حاضر می‌شد و از شیوه اخلاقی و برنامه‌های سیر و سلوک ایشان بهره‌های فراوان می‌برد. در درس اسفار و فصوص الحکم آیت‌الله جوادی آملی شرکت داشتند و بعد‌ها به درس آیت‌الله حسن‌زاده آملی نیز می‌رفت و از محضر این دو عالم برجسته استفاده می‌کرد.

آیت‌الله ممدوحی در سال‌های تحصیل خود محضر عالمان بسیاری را درک کرد و شرح لمعه را نزد آیت‌الله ستوده خوانده بود و برای خواندن کتاب مکاسب به درس آیت‌الله مشکینی رفت و رسائل را نزد آیت‌الله نوری همدانی و مرحوم آیت‌الله آذرقمی و کفایه را خدمت آیت‌الله سلطانی فرا گرفت. با اتمام دوره سطح و ورود به درس خارج، در درس فقه مرحوم محقق داماد شرکت کرد و مدت چهارده سال به درس آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) رفت و تا دو سال پیش از رحلت آن مرجع بزرگ در درس او حاضر می‌شد. در این سال‌ها برای تحصیل اصول فقه نیز در درس خارج مرحوم میرزا هاشم آملی رفت و سال‌ها از محضر ایشان کسب فیض کرد.

آیت‌الله ممدوحی در سال‌های تحصیل خود با طلاب و فضلای مباحثه، مرافقت و دوستی داشت که از جمله آنان به آیت‌الله سیدمحسن خرزای، آیت‌الله رضا استادی و آقای شیخ قدرت‌الله نجفی می‌توان اشاره کرد. وی بسیاری از دروس آموخته را با این بزرگواران مباحثه می‌کرد.

ایشان با نخستین بارقه‌های مبارزه با رژیم طاغوت به صف مبارزان پیوست و در طول سالیان حکومت خاندان پهلوی از هیچ تلاشی در راه مبارزه با آن حکومت فروگذار نکرد و بر اثر آن بار‌ها مورد تعقیب و تهدید قرار گرفت. همکاری با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را از همان سال‌ها آغاز کرد و در شهر‌های مختلفی سخنرانی‌های تند علیه رژیم پهلوی انجام داد و که گاه دستگیر و بازداشت می‌شد. آیت‌الله ممدوحی با شناخت هجمه‌های فرهنگی و ضرورت تلاش فرهنگی برای خنثی کردن شبهه‌های مارکسیسم و کمونیسم به تلاش برای آشنایی جوانان با مبانی اسلام و نقد دیدگاه‌های مکاتب التقاطی می‌پرداخت.

آیت‌الله ممدوحی پس از انقلاب نیز به حمایت خود از امام(ره) و رهبر معظم انقلاب ادامه داد و در مسائل مختلفی همواره مدافع انقلاب بود.

انتهای پیام
captcha