تربیت دینی در دوران کودکی به سادگی نقش زدن بر خشت خام
کد خبر: 1318115
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
دانشگربیان کرد:

تربیت دینی در دوران کودکی به سادگی نقش زدن بر خشت خام

گروه اجتماعی: یک قرآن‌پژوه گفت: تربیت فرزندان را در دوران قبل از رسیدن به سن تکلیف آغاز کنید زیرا در این دوران تربیت دینی به مانند نقش زدن بر خشت خام آسان‌تر از هر دوران دیگر تربیتی است.


مجید دانشگر، محقق و قرآن پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: مقوله ساماندهی آموزش مفاهیم دینی به اجتماع و احیای آموزه‌های قرآنی را باید جزو مهم‌ترین مسائل جامعه دانست و آموزش این مفاهیم باید قبل از سن تکلیف شروع شود، زیرا با یک مدیریت درست، فرزندان خود به خود به سمت جذب آموزه‌ها پیش خواهند رفت.



وی افزود: اگر در دوران کودکی، تربیت را همراه آموزش مسائل دینی و قرآنی آمیخته کنیم مانند نقش زدن بر خشتی خام موثر بوده و پس از دوران رشد و تکامل که همان دوران پختگی خشت است این نقش همراه بوده و به سادگی از بین نخواهد رفت.



مادران نقش بسزایی در آموزش مسائل دینی فرزندان  دارند



به گفته این پژوهشگر نقش زدن در خشت خام آسان‌تر از سنگ است و دوران کودکی از 3 سالگی تا 10 سالگی به معنای نقش بر خشت خام است که خانواده‌ها باید بر آن توجه خاص داشته باشند و هر قدر سن کودکان رو به نوجوانی و بزرگسالی روند این نقش‌زدن دشوارتر شده و ناخوداگاه دشواری‌های خاصی را در پی خواهد داشت.



این دانشجوی دکترای الهیات پژوهشکده مطالعات اسلامی با بیان اینکه خانواده خصوصا مادران نقش بسزایی در آموزش مسائل دینی فرزندان خود دارند، خاطر نشان کرد: هر قدر آموزش و پرورش، رسانه‌ها و سایر سازمان‌ها تلاش کنند قادر نخواهند بود مفاهیم دینی را به صورت کامل به کودکان بیاموزند و بهترین راهکار این است که خانم‌ها به جایگاه اصلی خود بازگشته و این مسئله را بپذیرند که خانواده رکن اصلی تعلیم و آموزش بوده و رشد و افزایش اطلاعات عمومی تنها با حضور زیاد در اجتماع حاصل نخواهد شد.



همراهمی اصول تربیتی با عمل در خانواده



به گفته این قرآن پژوه خانواده بهترین فضا و تربیت دینی بهترین تربیت برای افراد است زیرا در خانواده همه امور و اصول تربیتی با عمل همراه خواهد بود و این کلاس درس خانوادگی هم کار عملی است و هم تئوری.



دانشگر در ادامه از سازمان‌های فرهنگی و دینی خواست در این زمینه خانواده‌ها را یاری کرده و با توزیع بسته‌های آموزشی خانواده‌ها را حمایت و بار تربیت دینی فرزندان را سبکتر و مسیر این آموزش‌ها را هموار سازند.



استفاده از هنرمندان دلسوز و متدین در عرصه تولید برنامه‌های مذهبی



این محقق علوم دینی، رسانه ملی به‌ویژه گروه کودک و نوجوان را پس از خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان انتقال مفاهیم دینی به کودکان معرفی کرد و تصریح کرد: اگر این رسانه بتواند با استفاده از هنرمندان دلسوز و متدین درصدد تولید برنامه‌های مذهبی و با جذابیت برای کودکان برآید  نیمی از بار تربیتی خانواده‌ها را در این کوران راه برداشته و خانواده با فراغ بال می‌تواند به امور دیگر زندگی بپردازد.



این دانشجوی دکترای الهیات پژوهشکده مطالعات اسلامی در ادامه گفت: اگر در خانواده‌ای هر دو والدین مشغول بکار بودند می‌توانند با حضور در دوره‌های جانبی معارف اسلامی که در بیشتر ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی دایر می‌شود اطلاعات دینی خود را افزایش داده و همگام با رشد فرزندان اطلاعات جامع‌تری را در اختیار آنان قرار دهند.



دانشگر از مسئولین حکومتی و دولتی درخواست کرد با استفاده از امکانات سعی کنند دشواری‌های پیش روی زندگی مردم را کاهش داده تا خانواده‌ها بتوانند به عنوان اولین نهاد اجتماعی زمان بیشتری را صرف تربیت فرزندان خود داشته باشند زیرا هیچ نهادی دلسوزتر از خانواده برای فرزندان در راه تربیتی تلاش نخواهد کرد.



حضور نوجوانان و جوانان پابه‌پای بزرگسالان در مساجد



وی حضور نوجوانان و جوانان پابه‌پای بزرگسالان در مساجد را از دیگر عوامل رسیدن به تربیت دینی معرفی و اشاره کرد: حضور در مساجد و محافل دینی باعث خواهد شد تا آموزه‌هایی را که کودکان جذب کرده‌اند مانند یک کارگاه عملی مورد استفاده و تجربه قرار گیرد و موفقیت در ساماندهی آموزش دینی را در جامعه به ارمغان داشته باشد.



این دانشجوی دکترای الهیات پژوهشکده مطالعات اسلامی در پایان کمبود زمان در خانواده و هجمه‌های رسانه‌های بیگانه مانند ماهواره را سد راهی پیش روی رسیدن به ایده‌آل‌هایی در امر تربیت دینی معرفی و از همه نهادها خواست با برنامه‌ریزی دراز مدت این مشکل را مرتفع سازند.

captcha