توجه محدود به طب اسلامی در پرونده ثبت جهانی طب سنتی/ پرونده بازگشت نخورده است
کد خبر: 1321008
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
پرمون اعلام کرد:

توجه محدود به طب اسلامی در پرونده ثبت جهانی طب سنتی/ پرونده بازگشت نخورده است

گروه سلامت: رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی با اشاره به اینکه در‌هم‌تنیدگی طب اسلامی و طب سنتی ایران مانع از این می‌شود که این دو به صورت دو پرونده جدا ارائه شود، گفت: چون پرونده کلی است بخشی که به طب اسلامی پرداخته شده نیز بسیار محدود است.


یدالله پرمون، رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی (تحت نظارت یونسکو) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده ثبت جهانی طب سنتی ایران از سوی سازمان یونسکو بازگشت داده شده است یا خیر، عنوان کرد: پرونده طب سنتی ایران از سازمان یونسکو بازگشت نخورده است.



وی تشریح کرد: اتفاقی که در مورد پرونده طب سنتی افتاده این است که ارگان ارزیاب یونسکو پس از ارزیابی پرونده متوجه شده است که پرونده عنوانی بسیار کلی دارد و موضوعی را در بر می‌گیرد که می‌تواند موضوع چندین پرونده مجزا قرار گیرد.



پرمون از بررسی این پرونده در کمیته بین‌الدول خبر داد و گفت: فعلاً ارگان ارزیاب توصیه‌ای به کمیته بین‌الدول نوشته است و این توصیه قرار است در این کمیته مطرح شود (کمیته بین‌الدول متشکل از کشورهای عضو کنوانسوین میراث ناملموس در سال جاری در شهر باکوی کشور آذربایجان تشکیل جلسه می‌دهد)



وی ادامه داد: در آن اجلاس بر روی پرونده بحث می‌شود که آیا رایزنی‌های صورت گرفته نتیجه داده پرونده ثبت می‌شود و یا به ایران برای اصلاح بازگردانده می‌شود.



رئیس مرکز میراث ناملموس تهران با اشاره به اینکه در زمان مطرح شدن پرونده طب سنتی مطرح شد عنوان شده بود که امکان قبول شدن آن بسیار پایین است و پرونده بیش از حد فراگیری دارد، اعلام کرد: در این پرونده یکسری علوم، دانش‌ها، روش‌ها، داروها و ... کنار هم قرار داده‌ شده که هر کدام می‌تواند موضوع یک پرونده باشد.



وی در پاسخ به این سؤال که طب اسلامی تا چه میزان در این پرونده مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در فرازهایی از پرونده به دانشمندان طب سنتی ایران اشاره شده ولی چون پرونده کلی است بخشی که به طب اسلامی پرداخته شده نیز بسیار محدود است، البته توصیف پرونده نیز باید در 500 کلمه منتشر شود به همین دلیل در توصیف موارد دچار محدودیت هستیم.



پرمون با اشاره به اینکه در هم‌تنیدگی و ترکیب طب سنتی ایران و طب اسلامی به نحوی است که به نظر نمی‌رسد بتوان این دو را به صورت دو پرونده جدا از هم مطرح و به ثبت رساند.

captcha