سینما همراه خوبی برای مردم استکبارستیز ایران نبوده است
کد خبر: 1329950
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
حمید بهمنی:

سینما همراه خوبی برای مردم استکبارستیز ایران نبوده است

گروه هنر: سینمای ایران برخلاف مردم کشورمان که بیش از 4 دهه علیه استکبار مبارزه کرده‌اند، همراه مناسبی در این راه نبوده‌اند.


حمید بهمنی، کارگردان سینما و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ هنری  شهید آوینی  در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه مضامینی چون استکبار‌ستیزی ملت ایران در سینمای ایران اظهار کرد: طی چهار دهه گذشته کشور ما دستخوش اتفاقات مختلفی بوده است؛ اتفاقاتی که هر کدام سبب اوج و فرودهای خاص در جامعه شده است، بنابراین می‌بینیم آنچه در هنر به ویژه سینما روی داده در مواقعی سبب افتخار بوده و زمانی دیگر با آرمان‌هایی که مد نظر انقلاب است، هماهنگ نبوده است.



وی افزود: این نوسانات در فرهنگ نشئت گرفته از جامعه نیست، چون ملت ایران پس از گذشت چهار دهه هنوز پای آرمان‌هایش ایستاده‌ است، این وفاداری از ابتدای انقلاب شروع شده و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است، لذا سختی‌هایی که در ایام جنگ بر مردم گذشت یا دشواری‌هایی که در ایام تحریم وارد شد، هیچ‌‌گاه باعث نشد که مردم انقلاب خود را به فراموشی بسپارند. دلیل این ارتباط قوی نیز این است که مردم ایران پایبند سنت، قرآن کریم و اهل بیت هستند، پس انقلابی که هویتش وام گرفته از فرهنگ اهل‌بیت است را هیچ‌گاه تنها نخواهند گذاشت.



این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که استکبارستیزی را چگونه می‌توان معنا کرد؟ گفت:  مقاومت در برابر سلطه درونی، مبارزه با هوای نفس است و مقابله با سلطه بیرونی را استکبارستیزی معنا می‌کنند. حال باید بررسی کرد مقابله با سلطه بیرونی در سینما چگونه ترسیم شده است؛ در دهه شصت به وفور شاهد آثاراستکبارستیزانه در سینمای کشورمان بوده‌ایم اما به مرور از کمیت و کیفیت این گونه کارها کاسته شد.



بهمنی اضافه کرد: اما مردم ایران هیچ‌گاه تحت تأثیر جریانات انحرافی قرار نگرفته‌اند، این خصیصه را هم بارها به خوبی نشان داده‌اند. برای مثال می‌توان به سال 88 اشاره کرد، زیرا این کشور تحت تأثیر تفکرات حضرت آقا راه خود را به سوی کمال ادامه خواهد داد. در این میان بخش‌هایی چون سینما باید بتوانند دوشادوش مردم حرکت کنند، والا همانند برخی مواقع از جریانات مردمی عقب خواهند افتاد.



وی درباره برخی رفتارهای نادرست با فیلم‌هایی که در پی اشاعه آرمان‌های انقلاب هستند، گفت: متأسفم که این را می‌گویم، اما در کشور ما فضا به نحوی است که اگر فیلمی با موضوعاتی چون استکبارستیزی تولید شود در جشنواره فجر مورد تمسخر واقع می‌شود. این دست رفتارها سبب شده ما در این حوزه به شدت دستخوش محدودیت باشیم، چون فیلمساز متعهد اجازه نزدیک شدن به این حوزه‌ها را پیدا نمی‌کند. برای نمونه می‌توانم به آنچه که برای حامد زمانی (خواننده) روی داده اشاره کنم؛ این خواننده تنها برای خواندن سرود مرگ بر آمریکا بارها مورد تهدید واقع شده است.



همراهی فیلمسازان خودفروخته با استکبار



مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ هنری شهید آوینی تصریح کرد:  نکته تأسف برانگیزتر این است که فضا در سینمای ما به نحوی شده که برخی فیلمسازان خود فروخته از هزینه جمهوری اسلامی فیلمساز می‌شوند، اما تا به نقطه‌ای از کار می‌رسند که در چند جشنواره مطرح می‌شوند با استکبار همراه شده و سعی می‌کنند به هویت و ارزش‌های کشورشان ضربه بزنند. فیلمسازانی چون بهمن قبادی، محسن مخملباف از این دست سینماگران هستند که بازوی استکبار شده‌اند.



وی در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر اینکه راه‌اندازی جشنواره‌ای با عنوان مبارزه با استکبار می‌تواند سبب ترویج این معنا در سینما شود، خاطرنشان کرد: حتما برگزاری این چنین جشنواره‌ای قدم مثبتی در این عرصه است، اما در عمل می‌بینیم علاوه بر اینکه چنین جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود، جلوی رویدادهایی چون «افق نو» که رویکردی ضد استکباری داشت، گرفته می‌شود، زیرا ممکن است این قبیل رویدادها مانع مذاکرات شود، درصورتی که در کشورهایی چون امریکا از کارهایی که ضد ایرانی هستند به شدت حمایت می‌شود، اما ما فراموش کرده‌ایم که هیچ‌گاه غرب که نمود مجسم استکبار است، دشمنی خود را با ما فراموش نخواهد کرد.

captcha