احقاق حق مظلوم رسالت اصلی وکلای بسیجی است
کد خبر: 1380638
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

احقاق حق مظلوم رسالت اصلی وکلای بسیجی است

گروه اجتماعی: مسئول کانون بسیج حقوقدانان سپاه قدس گیلان با بیان اینکه احقاق حق مظلوم در نقاط از اصلی‌ترین رسالت وکلای بسیجی است، گفت: سازمان بسیج حقوقدانان بدنبال پرورش وکیل تراز اول انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، الهیان، قائم مقام دادگستری استان گیلان روز گذشته، 7 اسفندماه در مراسم سالروز استقلال کانون وکلاء که به روز وکیل‌مدافع نامگذاری شده است، اظهار کرد: امور وکلات ریشه در فقه دارد و در اصل 35 قانون اساسی نیز به جایگاه وکالت تاکید شده است.

وی داشتن وکیل را امر پذیرفته شده در قانون اساسی دانست و گفت: حفظ حقوق شهروندی از تاکیدات این اصل است و وکلا در پیگیری احیای حقوق شهروندی نقش بسزایی دارند.

الهیان اضافه کرد: وکیل نسبت به موکل خود، طرف دعوا، دادگاه، شخص خود و دولت وظیفه سنگینی را بر عهده دارد و ایجاد توازن در این میان کار مشکلی است که توسط وکیل باید برقرار شود؛ در واقع جلب اعتماد یکی دیگر از اولویت‌های کاری است که وکلا باید مدنظر قرار دهند و در عمل این اعتماد را در موکل ایجاد کنند.

قائم مقام دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه شان وکیل ابتدا باید توسط خودش رعایت شود، گفت: وکیل در برابر دولت و حاکمیت نیز وظیفه دارد که با پیاده‌سازی کامل مقررات، قوانین را آنگونه که هست به اجرا در آورد.

الهیان با بیان اینکه سازمان بسیج حقوقدانان نقش اثرگذاری در آموزش همگانی و عمومی حقوق شهروندی برای آحاد جامعه دارد، تصریح کرد: این سازمان می‌تواند با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مردم را نسبت به وظایف شهروندی شان آگاه کند؛ این سازمان همچنین با ایجاد و راه‌اندازی کلینیک‌های مشاوره می‌تواند در ارائه مشاوره به مردم نقش بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به این سخن رهبری که فرمودند «هرکس که قانون‌گراتر است انقلابی‌تر است»، افزود: هرجا که کار سخت‌تر است بسیج باید حضور پررنگ‌تری داشته باشد؛ بنابراین بسیج حقوقدانان نیز باید اینگونه باشد.

ابوطالب اصغری، مسئول کانون بسیج حقوقدانان سپاه قدس استان گیلان در ادامه با بیان اینکه بسیج حقوقدانان حزب نیست و کار سیاسی نمی‌کند، متذکر شد: این سازمان از شجره طیبه بسیج نشات گرفته است و تنها در راستای قانون اسای و اصل ولایت قدم بر می‌دارد.

وی با بیان اینکه این سازمان بدنبال پرورش وکیل تراز اول انقلاب است، گفت: حفظ دین، مکتب و آیین از اقداماتی است که در این سازمان انجام شده است.

اصغری با این اینکه این سازمان دارای 27 انجمن شجره طیبه صالحین است، اضافه کرد: این انجمن‌ها در گروه‌های 22 نفره سازماندهی شده‌اند و با حضور اساتید فرهیخته هستند که شبهات علمی، بصیرتی و معرفتی را می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در راستای ارتقای سطح علمی اعضای انجمن‌های علمی با عنوان حقوق خصوصی، حقوق جزا و حقوق شهروندی در این سازمان راه‌اندازی شده است، گفت: در بحث حقوق شهروندی که در فصل سوم قانون اساسی به آن تاکیده شده است این سازمان اقدامات مناسبی را داشته است.

اصغری با بیان اینکه احقاق حق مظلوم در نقاط از اصلی‌ترین رسالت وکلای بسیجی است، ادامه داد: نظارت همگانی یکی از اصولی قانون اساسی است که به هر دلیلی پیش از 35 سال راکد مانده است و هنوز قانون خاصی برای آن تصویب نشده است؛ بنابراین نبود چنین قانون جامعی آسیب‌ها و مشکلات فراوانی را می‌تواند در جامعه ایجاد کند.

captcha