مسجد وکیل در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد
کد خبر: 1400768
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
مدیرکل یونسکو:

مسجد وکیل در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد

گروه اجتماعی: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی ـ فرهنگی که شامل مسجد، حمام، بازار و ارگ کریم‌خانی را شامل می‌شود در دست تهیه است و در فهرست موقت جهت ثبت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، ایرینا بوکوا، مدیرکل سازمان فرهنگی ـ علمی یونسکو امروز، هشتم اردیبهشت در حاشیه بازدید از آثار تاریخی شیراز گفت: کشور ایران آثار تاریخی زیادی دارد و از جمله مهمترین آن‌ها بافت تاریخی ـ فرهنگی شهر شیراز است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و پرونده ثبت جهانی آن در دست تهیه است.
وی افزود: این یک مجموعه تاریخی استثنایی است که مسجد، حمام، بازار و ارگ را شامل می‌شود و در فهرست موقت جهت ثبت قرار دارد.
مدیرکل یونسکو در ادامه با اشاره به ساخت هتل آسمان در محدوده ارگ کریم خان شیراز و عدم رعایت ارتفاع ساخت هتل که موجب مخدوش شدن حریم منظری اثر شده است، گفت:‌ نباید توسعه‌های جدید شهری باعث مخدوش شدن حریم منظری مجموعه شود به ویژه این که در ساخت‌و‌سازها به رعایت ضوابط ارتفاعی توجه شود.
وی در خصوص مجموعه زندیه عنوان کرد: این مجموعه اصالت خود را برای نسل‌های آینده حفظ کرده است و علی‌رغم اینکه مخالف توسعه شهری و توسعه گردشگری نیستیم اما در بحث توسعه به دنبال توسعه پایدار هستیم و در موضوع توسعه نباید اصالت‌ها و ارزش‌های تاریخی مخدوش شود تا توسعه پایدار را در صنعت گردشگری به دنبال داشته باشد.
بوکوا به لزوم حفظ اصالت و یکپارچگی مجموعه در بحث توسعه‌های جدید شهری اشاره کرد و گفت: به هر حال حفظ اصالت اثر خیلی مهم است و کنوانسیون به دنبال این موضوعات مهم است و اگر این مشکلات حل نشود پرونده ثبت جهانی مجموعه با تهدید مواجه می‌شود.
مدیرکل یونسکو تأکید کرد: باید در ساخت مجموعه‌های گردشگری ارتفاع مجاز رعایت شود تا شخصیت و ماهیت مکان تاریخی را بتوان حفظ کرد و به هرحال مردم و مسئولان باید هویت میراث فرهنگی را برای کل جامعه و مردم دنیا حفظ کنند.
وی گفت: همواره آمادگی داریم تا کمک تخصصی کنیم ولی فراموش نکنیم که حفاظت از اصالت و هویت آثار کار شماست.
بنا بر این گزارش، احمد جلالی، نماینده ایران در یونسکو نیز گفت: در تلاشیم تا پرونده ثبت جهانی آثار تاریخی شیراز را در کنوانسیون پیش ببریم اما اگر توسعه‌های جدید موجب مخدوش شدن حریم آثار شده باشد در زمینه ثبت آثار با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد.

یادآور می‌شود، مدیرکل سازمان یونسکو امروز پس از بازدید مجموعه جهانی باغ ارم و آرامگاه سعدی، شیراز را به قصد عزیمت به اصفهان ترک کرد.

captcha