زیدالکبیر(ع)، امامزاده‌ای که شایسته مقام شاهی است
کد خبر: 1400872
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴

زیدالکبیر(ع)، امامزاده‌ای که شایسته مقام شاهی است

گروه اجتماعی: امامزاده زیدالکبیر(ع)، که شجره طیبه وی به امام علی(ع) مى‌رسد و آرامگاه ایشان در شهرستان ابهر، از توابع استان زنجان قرار دارد، به‌دلیل جایگاه والای خویش، در قلوب مردمان این سرزمین به شاهزاده‌زیدالکبیر(ع) ملقب شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، ایرانیان، از گذشته سادات جلیل‌القدر را مصداق واقعی شکوه و حکومت می‌دانستند که در رفع مشکلات مادی و معنوی به آنها مراجعه می‌کرده‌اند.
از دیرباز ایرانیان، امام علی(ع) و امام رضا(ع) را با عناوینی همچون «شاه مردان»، «سلطان دین»، «شاه خراسان» و «سلطان طوس» یاد کرده‌اند و بسیاری از فرزندان و نوادگان ائمه اطهار(ع) را شایسته عناوین فوق می‌دانند؛ همانند شاه‌عبدالعظیم حسنی(ع) که ‌میان عامه مردم به این عنوان ملقب شده است. به بیراهه نرفته‌ایم اگر بگوییم: چون مردم این بزرگواران را صاحب حقیقی قدرت و حکومت می‌دانسته‌اند، بر آن حضرات، القابی همچون سلطان، شاه و شاهزاده را اطلاق می‌کردند.

شاهزاده زیدالکبیر(ع)؛ نواده حضرت علی(ع)
به جرأت می‌توان گفت که در این میان، امامزاده زیدالکبیر(ع)، که شجره طیبه وی به امام علی(ع) مى‌رسد و آرامگاه ایشان در شهرستان ابهر، از توابع استان زنجان قرار دارد نیز به‌دلیل جایگاه والای خویش، در قلوب مردمان این سرزمین به شاهزاده‌زیدالکبیر(ع) ملقب شده است.


بقعه امامزاده زیدالکبیر(ع) ابهر، معروف به شاه‌زاده زیدالکبیر، در انتهاى خیابان استاد مطهرى ابهر واقع شده است؛ برج و گنبد کاشی‌کاری شده آن که به شکل مخروط است و از آجر ساخته شده و مرکب از پایه‌هاى آجرى و بدنه مدور است.
این بقعه یک در چوبى دارد که روى آن سه بیت شعر نوشته شده است و از مضمون شعر چنین برمى‌آید که بنا در سال 850 هجری قمری به‌وسیله استاد‌حسین، تعمیر شده است، اما سبک معمارى آن متأثر از معمارى قرن نهم هجرى است.

جایگزینی شبستان امامزاده با حسینیه حضرت رقیه(س) توسط مردم ابهر
در سال ۱۳۶۵، حسینیه‌اى به نام حسینیه حضرت رقیه(س)، توسط اهالى، در قسمت شمالى بناى آرامگاه امامزاده زیدالکبیر(ع) که پیش از این شبستان بود، ‌ ساخته شد و به امامزاده ملحق شد.


در همین خصوص، حجت‌الاسلام علی الله‌وردی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ابهر به خبرنگار ایکنا، گفت: امامزاده زیدالکبیر(ع) در سال 577 هجری قمری وفات کرده و در قبرستان قدیمی شهرستان ابهر به خاک سپرده شده است.
وی ادامه داد: این بزرگوار از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است و با احتساب دوازده نسل، نسب ایشان به حضرت علی(ع) می‌رسد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ابهر اظهار کرد: در سال 850 هجری قمری، ضریحی چوبی برای این بقعه ساخته شد که میراثی است و با گذشت زمان در سال 1388 هجری شمسی، ضریح جدید نقره‌ای و آیینه‌کاری‌شده توسط پیمانکاران زبردست یزدی ساخته و نصب شد. آیینه‌کاری اطراف بقعه نیز طی سال‌های 90 و 91  انجام شده است.
حجت‌الاسلام الله‌وردی با بیان این‌که مساحت این بقعه، قریب به هزار متر مربع است، متذکر شد: از نظر موقعیت اجتماعی و شهری نیز این بقعه در منطقه خوبی از ابهر قرار گرفته است.
وی با تأکید بر این‌که امامزاده زیدالکبیر(ع)، جزو امامزادگان شاخص ابهر است، گفت: مقام معظم رهبری بر این نکته تأکید داشته‌اند که بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند و به جرأت می‌توان ادعا کرد که این مهم در شهرستان ابهر محقق شده است.

captcha