صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند/ وجدان آدمی بالاترین ممیز است
کد خبر: 1401124
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
رئیس جمهور در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب:

صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند/ وجدان آدمی بالاترین ممیز است

گروه ادب: رئیس جمهور امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب بالاترین ممیزی را وجدان آدمی خواند و گفت: صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز، 9 اردیبهشت ماه‌، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان کشوری و اهالی فرهنگ و قلم افتتاح شد.
حجت‌الاسلام روحانی در این مراسم با تبریک این رویداد مهم فرهنگی به اصحاب فرهنگ و فعالان صنعت نشر گفت: کلمه کتاب با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما عجین است. اگر موسای کلیم(ع) را به عنوان شکافنده نیل می‌شناسند و اگر عیسی روح‌الله(ع) را به عنوان زنده‌کننده مردگان می‌داند، پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) را به عنوان صاحب کتاب می‌شناسند.
وی افزود: معجزه پیامبر ما کتاب است و ما مسلمانان و خانواده‌های ایرانی از دوران خردسالی اولین اشیایی که در قفسه کتاب مشاهده می‌کنیم، قرآن کریم است و جالب آنکه ارتباط ما مسلمانان با ادیان آسمانی دیگر و پیروان مکاتب توحیدی با کلمه کتاب شکل می‌گیرد و ما آنها را اهل کتاب می‌دانیم و کلمه اهل کتاب ارتباط ویژه ما مسلمانان با همه فرق و ادیانی است که به نزول کتاب آسمانی معتقد هستند.

حرمت اهل قلم را نگاه داریم

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: کتاب به معنای ظهور و بروز خرد و اندیشه انسان است، به همان اندازه که اندیشه و خرد دارای حرمت است کتاب و نویسنده آن و نشردهنده و خواننده آن نیز دارای حرمت و احترام است. البته حرمت کتاب و یا آفرینده اثر تنها با زبان و بیان نیست؛ ما باید در قانون مقررات و حمایت‌های خود و امنیت حقوقی، اجتماعی و فرهنگی تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگاه داریم که این قلم مورد احترام خالق و آفرینده جهان است که به این قلم قسم یاد کرده است. پس قلم دارای حرمت و صاحب قلم دارای حرمت بیشتر است.
رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم مسیر خلق کتاب و کتابخوانی و دوست داشتن کتاب و یار کتاب بودن را بیشتر و بیشتر کنیم. آن حبل متینی که ما را به اعصار و کشورها و مناطق جهان متصل می‌کند، کتاب است و کتاب ما را به دیار دور و نزدیک، فکر و زبان و اندیشه مناطق و قبایل دیگر آشنا می‌کند. پس کتاب حلقه اتصال همه انسانهاست.
حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: اسلام آئینی است که تعلق به قوم و قبیله‌ای ندارد و دارای عصبیت عشیره و قبیله‌ای نیست و دریچه ورود حقایق، علم، دین و فرهنگ را عقل و دل می‌داند، نه طائفه و سرزمین. پس کتاب همانند فرهنگ و دین مرز نمی‌شناسند بلکه دارای ارزشی ورای همه مرزهای سیاسی و جغرافیایی است.

ضرورت تأمین امنیت و آزادی آفریننده و ناشر کتاب

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد، باید برای آفریننده و ناشر آن در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم، بدون آزادی، خرد و اندیشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ و یا هر صفحه دیگر(فضای مجازی) ثبت نمی‌شود. کتاب به معنای همه آن چیزی است که در دل و جان داریم؛ بر روی سنگ، برگ، صفحه مجازی، نقاشی، مجسمه‌سازی و یا خلق ساختمان با معماری خاص، همه آثار ثبت شده جهانی و محفوظ مانده به نوعی کتاب هستند.
وی افزود: کتاب به معنای آن است که ما از دیروزمان باز نمانیم که چه بوده است و از اینکه به فکر فردای خود باشیم، فاصله نگیریم. اگر کتاب می‌خواهد ما را در مسیر تعالی قرار دهد، باید با نقد توأم باشد. کتاب و نقد، اندیشه و نقد متمم و مکمل یکدیگر هستند. کدام اندیشه است که بدون نقد و نقادی پیش رود و کمال یابد و کدام نقدی است که بدون اندیشه بتواند مفید باشد.
حجت‌الاسلام روحانی عنوان کرد: ما در دنیای کتاب هم باید زمینه را برای نوشتن بهتر، آرامتر و بدون دغدغه فراهم کنیم. اگر خلق اثر بدون دغدغه فراهم بود، بر آزادی تأکید نمی‌کردم. بگذارید آنچه در دل است بر روی صفحه کاغذ خودنمایی کند.

نقد دولت حق همه مردم، اقلیت‌ها و اکثریت‌هاست

وی با بیان این که دولت در پی سانسور دولتی نیست، بیان کرد: همان طور که می‌بینید بیشتر نقد امروز از دولت و دولتمردان می‌شود و من افتخار می‌کنم به دولتی که شرایطی به وجود آورد که همه به راحتی نقد می‌کنند و سخن می‌گویند و گاهی از کاه کوه می‌سازند. نقد حق همه مردم و اقلیت‌ها و اکثریت‌هاست؛ آنچه پسندیده نیست اینکه با پول مردم و بیت‌المال مردم از دولتی که منتخب مردم است و با رأی اکثریت مردم شروع به کار کرده کسی بخواهد به جای نقد تخریب را پیش گیرد و این چیزی است که دولت نمی‌پسندد.
وی تأکید کرد: همه باید با شناسنامه سخن بگویند و بگویند از کدام جناح هستند و با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران. ملت ایران راهش روشن است و به دنبال آرامش، اعتدال، پیشرفت و اخلاق است. اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی باز دارند و عده‌ای اگر می‌خواهند با تهمت و تخریب بر اخلاق مردم ضربه وارد کنند، یادشان باشد امسال سال فرهنگ و اقتصاد است، نه سال تخریب، دروغ و مشغول کردن مردم به حوادث غیرضرور و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.
وی در ادامه گفت: همان‌طور که باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم باید به دنبال فرهنگ مقاومتی نیز باشیم، فرهنگ و اخلاقی که ملت ایران را در برابر هویت‌ها و فرهنگ‌های دیگر تضمین کند و بتواند در برابر موج‌های انحرافی مقاومت کند.از این رو ما نیازمند فرهنگ مقاومتی هستیم همان طور که نیازمند اقتصاد مقاومتی هستیم ما نیازمند فرهنگ دانش‌بنیان هستیم همان طور که نیاز به اقتصاد دانش بنیان داریم.
روحانی با اشاره به هویت اسلامی و ایرانی مردم ایران ادامه داد: جامعه ما اعتقادات و چارچوبی را برای همه از جمله آفرینندگان، نویسندگان و مبلغان فرهنگی پیش رو گذاشته است و آن چارچوب منافع ملی، مصلحت ملی و احترام به فرهنگ، دین، عقاید مردم، وحدت ملی، تمامیت ارضی و اسرار کشور است.
رئیس جمهور ادامه داد: البته که ملت ما به آنهایی که بخواهند در جامعه ما تفرقه و فاصله بین اقوام و مذاهب بیفکنند، اجازه نمی‌دهد. همه آنهایی که ارزش‌آفرین برای این جامعه بوده‌اند، در قدم نخست مادران، معلمان، اساتید و مولدان فرهنگ در جامعه هستند. اگر امروز دنبال ثروت ملی هستیم باید ارزش‌آفرینان را از یاد نبریم. ارزش‌آفرینانی که یاد آنها کمتر برده می‌شود و از یاد نبریم که آنها بودند که به ما اعتماد به نفس و انگیزه حرکت و تعالی جامعه را دادند.

اعتدال، وحدت و هم‌بستگی؛ از مؤلفه‌های فرهنگ و اقتصاد مقاومتی

وی تصریح کرد: ما اگر امروز دنبال فرهنگ و اقتصاد مقاومتی و تعالی این کشور هستیم راهی جز اعتدال، وحدت، هم‌بستگی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نداریم. اجازه ندهیم عده‌ای بخواهند در میان ما تفرقه ایجاد کنند و اجازه ندهیم شرایط امروز بین‌المللی و منطقه‌ای را که از دیروز مساعدتر است، بر هم بزنند.
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب نوعی تعامل سازنده با جهان است، بیان کرد: نمایشگاه کتاب یک دیپلماسی عمومی و محل تلاقی فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها است و فقط محل فروش کتاب نیست، بلکه جولانگاه فرهنگ است و جایگاه ظهور و بروز عقلانیت و اندیشه است.از این رو باید از همدیگر استفاده کنیم و به همدیگر نزدیک شویم. ما تابع همان پیامبری هستیم که توصیه می‌کند باید اقصی نقاط جهان تا چین را هم بپیماییم تا علم را بیاموزیم.
وی ادامه داد: ما باید زمینه را برای فعالیت فرهنگ‌دوستان آماده کنیم و مشکلات را از پیش پای نشر کتاب برداریم. همچنین باید فضا را برای همه تلاشگران صنعت نشر که از خلق اثر، ویراستاری، حروفچینی و توزیع تلاش می‌کنند، فراهم کنیم و یا کسانی که مغازه خود را با اندیشه و فرهنگ آراسته می‌کنند و یا کسانی که مردم را به خواندن کتاب و خریدن آن تشویق می‌کنند و یا معلمانی که یاد می‌دهند، چگونه بنویسیم و بخوانیم، حمایت کنیم.
حجت‌الاسلام روحانی در ادامه اظهار کرد: خداوند چه نعمت والایی را به انسان عطا کرده است که با قرار دادن حروف و سپس کلمات در کنار هم عشق، علم و ثروت و پیشرفت، تعالی، برادری و تعامل را سبب می‌شود خداوند به ما این نعمت را داده تا آنچه در دل داریم و اندیشه می‌کنیم، به دیگران انتقال دهیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه و سایر امور فرهنگی تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از همه مؤلفان و تلاشگران عرصه نشر آثار سپاسگزارم که اخلاق، تعالی، ثروت و قدرت ما در سایه کار آنهاست و باید راه را برای کار آنها آسان کنیم و تشخیص خوب و بد را به صاحب‌نظران واقعی و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و بدانیم که کسی در ممیزی بالاتر از وجدان آدمی نیست؛ چرا که بهترین ممیز است و می‌داند چه کتابی را تأیید کند و چه کتابی را در انزوا قرار دهد. بگذارید صاحب‌نظران در این امر تصمیم بگیرند.
وی در ادامه گفت: این دولت معتقد است دخالتش را باید در امور کمتر کند و بخش عمده را به پیشکسوتان آن عرصه واگذار کند. همه دولتمردان نیازمند ارشاد صاحبان فرهنگ هستند و صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها باید بگذرند، عبور کنند و تماشا کنند چون صاحب فکر و اندیشه هستند باید ارشاد کنند و راه را به همه نشان دهند و آنها نیز احترام جامعه را به خوبی حفظ کنند.
گفتنی است که تقدیر از ناشران برتر سال و اجرای گروه سرود به مناسبت روز ملی خلیج فارس از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

captcha