حجتالاسلام محمدعلی علمالهدی، امام جمعه زرندیه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه در اجرای آموزههای دین نباید افراط و تفریط نشان داد؛ چراکه نفس انسان حالت چموشی و سرکشی دارد،اظهار کرد: لذا درعین اینکه مبارزه با نفس توصیه میشود، باید از افراط و تفریطها برحذر بود در غیر این صورت عواقب بدی به همراه میآورد.
وی افزود: جوامع امروزی در حال پیشرفت و توسعهاند و مدرنیته روز به روز گسترش مییابند؛ ولی باید توجه داشت آموزههای اسلام با شرایط پیشرفت جوامع منافاتی ندارد؛ لذا پایبندی به فرامین شرع مقدس بعید و خارج از عهده انسان نیست.
عدم افراط و تفریط در اجرای آموزههای دینی
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مراحل مراقبت از نفس را باید گام به گام انجام داد، افزود: لازم است قبل از کسب آمادگی لازم وارد مرحله بعدی نشویم؛ چراکه این آمادگی با انجام دقیق واجبات و ترک محرمات به دست میآید.
امام جمعه زرندیه ماه رمضان را فرصتی مناسب برای ریاضت دینی ـ الهی دانست و اظهار کرد: بهطور کلی اسلام دین سهل و آسانی است و انجام واجبات و ترک محرمات که انسانها به آن ملزوم شدهاند کار طاقتفرسایی نیست.
تکامل نفس؛ اولین مرحله در انجام واجبات و محرمات
حجتالاسلام علمالهدی ادامه داد: در اسلام واجبات و محرمات بهعنوان مرحله اول تکامل نفس تعیین شده است و خداوند متعال نیز چیز بیشتری از ما نخواسته است و اگر فرد بتواند از این مرحله با رعایت تمامی الزامات عبور کند آنگاه وارد مرحله بعد که همان مکروهات و مستحبات است میشود.
امام جمعه زرندیه اظهار کرد: تعداد کمی از انسانها از این مرحله عبور میکنند و فعل واجب و ترک محرمات را انجام میدهند؛ ولی در هر صورت راه تکامل برای کسانیکه خواهان مراحل بالاتری از قرب الهی هستند باز است.
وی تأکید کرد: در صورتیکه فرد هنوز نتوانسته الزامات شرع مقدس را بهطور کامل انجام دهد و بخواهد وارد مرحله بعد یعنی وادی مکروهات و مستحبات شود کار قطعاً اشتباهی است و همانطور که اشاره شد فشار آوردن به نفس بدون آمادگی لازم عواقب ناخوشایندی به همراه دارد و در اسلام هم سفارش نشده است.
اعمال مستحبی جنبه الزامی ندارد
امام جمعه زرندیه در پایان با اشاره به فرصت ماه رمضان برای آمادهسازی نفس، یادآور شد: ترک مستحبات و انجام مکروهات از سوی خداوند هیچگونه عقابی به همراه ندارد و ما صرفاً ملزم به رعایت واجبات و پرهیز از محرمات هستیم؛ بنابراین مستحب و مکروه برای کمال بیشتر انسان توصیه شدهاند و جنبه الزامی ندارند.