ماه رمضان؛‌ فرصتی مناسب برای ریاضت دینی ـ الهی‌
کد خبر: 1429265
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
امام جمعه زرندیه اظهار کرد:

ماه رمضان؛‌ فرصتی مناسب برای ریاضت دینی ـ الهی‌

گروه اجتماعی: ماه رمضان فرصت مناسبی برای ریاضت دینی ـ الهی است؛ چراکه به‌طور کلی اسلام دین سهل و آسانی است و انجام واجبات و ترک محرمات که انسان‌ها به آن ملزوم شده‌اند کار طاقت‌فرسایی نیست.

حجت‌الاسلام محمدعلی علم‌الهدی، امام جمعه زرندیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه در اجرای آموزه‌های دین نباید افراط و تفریط نشان داد؛ چراکه نفس انسان حالت چموشی و سرکشی دارد،اظهار کرد: لذا درعین اینکه مبارزه با نفس  توصیه می‌شود، باید از افراط و تفریط‌ها برحذر بود در غیر این صورت عواقب بدی به همراه می‌آورد.

وی افزود: جوامع امروزی در حال پیشرفت و توسعه‌اند و مدرنیته روز به روز گسترش می‌یابند؛ ولی باید توجه داشت آموزه‌های اسلام با شرایط پیشرفت جوامع منافاتی ندارد؛ لذا پایبندی به فرامین شرع مقدس بعید و خارج از عهده انسان نیست.

عدم افراط و تفریط در اجرای آموزه‌های دینی

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مراحل مراقبت از نفس را باید گام به گام انجام داد، افزود: لازم است قبل از کسب آمادگی لازم وارد مرحله بعدی نشویم؛ چراکه این آمادگی با انجام دقیق واجبات و ترک محرمات به دست می‌آید.

امام جمعه زرندیه ماه رمضان را فرصتی مناسب‌ برای ریاضت دینی ـ الهی دانست و اظهار کرد:‌ به‌طور کلی اسلام دین سهل و آسانی است و انجام واجبات و ترک محرمات که انسان‌ها به آن ملزوم شد‌ه‌اند کار طاقت‌فرسایی نیست.

تکامل نفس؛ اولین مرحله در انجام واجبات و محرمات

حجت‌الاسلام علم‌الهدی ادامه داد: در اسلام واجبات و محرمات به‌عنوان مرحله اول تکامل نفس تعیین شده است و خداوند متعال نیز چیز بیشتری از ما نخواسته است و اگر فرد بتواند از این مرحله با رعایت تمامی الزامات عبور کند آنگاه وارد مرحله بعد که همان مکروهات و مستحبات است می‌شود.

امام جمعه زرندیه اظهار کرد: تعداد کمی از انسان‌ها از این مرحله عبور می‌کنند و فعل واجب و ترک محرمات را انجام می‌دهند؛ ولی در هر صورت راه تکامل برای کسانی‌که خواهان مراحل بالاتری از قرب الهی هستند باز است.

وی تأکید کرد: در صورتی‌که فرد هنوز نتوانسته الزامات شرع مقدس را به‌طور کامل انجام دهد و بخواهد وارد مرحله بعد یعنی وادی مکروهات و مستحبات شود کار قطعاً اشتباهی است و همان‌طور که اشاره شد فشار آوردن به نفس بدون آمادگی لازم عواقب ناخوشایندی به همراه دارد و در اسلام هم سفارش نشده است.

اعمال مستحبی جنبه الزامی ندارد

امام جمعه زرندیه در پایان با اشاره به فرصت ماه رمضان برای آماده‌سازی نفس، یادآور شد: ترک مستحبات و انجام مکروهات از سوی خداوند هیچگونه عقابی به همراه ندارد و ما صرفاً ملزم به رعایت واجبات و پرهیز از محرمات هستیم؛ بنابراین مستحب و مکروه برای کمال بیشتر انسان توصیه شده‌اند و جنبه الزامی ندارند.

captcha