رفتارهای مخرب در سنین بالا ناشی از عدم تربیت صحیح در دوران کودکی است
کد خبر: 1441814
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۱
امام‌جمعه نصرآباد:

رفتارهای مخرب در سنین بالا ناشی از عدم تربیت صحیح در دوران کودکی است

خبرنگاران افتخاری/ ولی‌اله عرب‌مختاری: حجت‌الاسلام علیرضا فرهنگ گفت: شخصیت اصلی انسان غالباً در همان هفت سال اول شکل می‌گیرد و بر اساس تحقیقات کارشناسان بیشتر رفتارهای مخرب افراد در سنین بالا ناشی از عدم تربیت صحیح در دوران کودکی است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا فرهنگ، امام‌جمعه شهر نصرآباد جرقویه از توابع شهرستان اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به نام‌گذاری سال 93 به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در ادامه مباحث هفته‌های قبل خود درباره راه‌های ترویج فرهنگ دینی در جامعه اسلامی، موضوع تربیت فرزند را یکی از ضروریات دانست و گفت: اگر فرزندان که آینده‌سازان میهن اسلامی‌مان هستند صحیح تربیت شوند آینده کشور تضمین می‌شود.

وی با بیان اینکه فرزند امانت الهی است که به ما سپرده شده و لازم است که امانتدار خوبی باشیم و با تربیت صحیح به‌خوبی از این امانت الهی حفاظت کنیم، افزود: فرهنگ آشنایی و توجه پدر و مادر به مراحل و شرایط  تربیت فرزند(قبل و بعد از تولد) مهم بوده که رعایت شرایط و وظایف قبل از تولد زمینه‌ساز تولد و تقدیم فرزند الهی به جامعه است.

فرهنگ با اشاره به حدیثی از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و تأثیر زیاد خلق و خوی مادر در تربیت فرزند، دقت در انتخاب همسر به‌عنوان مادر فرزند را ضروری دانست و بر داشتن کسب روزی و لقمه حلال که نقش مؤثری در نطفه فرزند و نسل انسان دارد تأکید کرد.

خطیب نماز جمعه نصرآباد با بیان اینکه مراحل تربیت بعد از تولد به سه دوره هفت ساله تقسیم می‌شود، گفت: هفت سال اول بعد از تولد دوره سیادت و آقایی فرزند است که پدر و مادر باید گوش به فرمان خواسته‌های فرزند باشند و خواسته‌های مشروعش را برآورده و درخواست‌های نامعقول او را با ظرافت و به‌طور غیر مستقیم کنار بگذارند؛ در هفت سال دوم که دوره عبد بودن فرزند است باید تحت تربیت قرار گیرد و گوش به فرمان والدین باشد و از سن 15 تا 21 سالگی فرزند نقش وزیر را دارد و باید مورد مشورت قرار گیرد.

وی ادامه داد: شخصیت اصلی انسان غالباً در همان هفت سال اول شکل می‌گیرد و بر اساس تحقیقات کارشناسان بیشتر رفتارهای مخرب افراد در سنین بالا ناشی از عدم تربیت صحیح در دوران کودکی است؛ لذا در این دوره  باید ضمن دادن پاسخ مثبت به نیازهای فرزند از امر و نهی زیاد، وارد کردن فشار روحی و آموزش‌های تحمیلی به کودک پرهیز کرد.

حجت‌الاسلام فرهنگ گفت: باید به نحو صحیح و شایسته از معتاد شدن کودک به لوازم الکترونیکی مثل موبایل، کامپیوتر و همچنین تلویزیون جلوگیری کرد تا با پایان این دوره شاهد بروز استعداد نهفته فرزند، افزایش اعتماد فرزند به پدر و مادر، ایجاد زمینه اطاعت‌پذیری در دوره دوم و آرامش روحی و روانی وی به‌عنوان پاره‌ای از آثار و نتایج تربیت صحیح فرزند دلبندمان باشیم.

امام‌جمعه نصرآباد در ابتدای خطبه دوم ضمن توصیه به تقوا، آن را به‌عنوان مدال افتخار‌آمیز انسان در دنیا و آخرت یاد کرد و با اشاره به سالروز شهادت بنیانگذار مکتب تشیع از ایجاد نهضت علمی و تربیت شاگردان زیاد در راستای ترویج معارف الهی و به جا گذاشتن گنجینه‌ای از احادیث ارزنده به‌عنوان گوشه‌ای از آثار وجودی این امام همام، اظهار کرد: امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند «نشانه اخلاص در انسان یکسان بودن مدح و ذم مردم درباره عملکردشان است». ملاک و معیار انسان باید صرفا خدای متعال باشد.

وی با اشاره به فرارسیدن دهه کرامت که همزمان با سالروز ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) آغاز و به خجسته زادروز حضرت امام رضا(ع) ختم می‌شود بر ضرورت توجه ویژه برای گرامیداشت این ایام و داشتن برنامه‌های شایسته تأکید کرد.

حجت‌الاسلام فرهنگ نیز با اشاره به آغاز هفته دولت ضمن تشکر از دولتمردان و خدمتگذاران مردم، گفت: دولت باید زندگی مردم را در همه زمینه‌ها مورد توجه قرار دهد و مسئولان باید بدانند که در روز قیامت درباره لحظه لحظه دوران مسئولیت خود بازخواست می‌شوند.

وی توجه به شعار سال را از دیگر وظایف دولتمردان برشمرد و اضافه کرد: در صورت تحقق این شعار نظام ما می‌تواند نقش مؤثری در صحنه بین‌المللی ایفا کند که در این راستا در عرصه اقتصادی باید مشکلات بررسی و برطرف شده، وابستگی کشور به اقتصاد نفتی حذف و ساختار بانکی و الگوی مصرف اصلاح شود؛ همچنین توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های موجود اشتغال و رفع موانع آن و ارائه راه‌های جدید صورت گیرد تا بساط بیکاری و اقتصاد ناسالم که زمینه‌ساز فساد و گناه است برچیده شود.

فرهنگ به مطالبه رهبری مبنی بر تبدیل فرهنگ به گفتمان در جامعه اشاره کرد و با انتقاد از برخی اقدامات نگران‌کننده در حوزه فرهنگ بر ضرورت حرکت دولت به معنای واقعی در مسیر اسلامی تأکید و خواستار تلاش دولت در راستای ارتقای سلامت اعتقادی و اخلاقی جامعه، خدمت به خلق خدا با اجرای عدالت و رفع موانع و توجه ویژه به این نکته کلیدی که در نظام ما رمز موفقیت در امور و کسب رضایت امام زمان(عج) گوش به فرمان رهبر بودن است، شد.

امام‌جمعه نصرآباد با تشریح وقایع اخیر در آمریکا و اقدامات دولت مستکبر این کشور با مردم معترض به قتل یک سیاه‌پوست به دست پلیس، با ارائه آماری از وضعیت تبعیض نژادی در آمریکا از خشونت، زور و سرکوب به‌عنوان سه مؤلفه اصلی دولت‌مردان این کشور در مقابل مردم خودشان و دیگر کشورها یاد کرد و گفت: این تصویر وضعیت کشوری بوده که داعیه‌دار حقوق بشر است و متأسفانه عده‌ای در داخل کشور برای برقراری رابطه با آن به دست و پا افتاده‌اند.

captcha