ضرورت بهره‌مندی از سیستم جدید آموزشی همگام با فرهنگ ایرانی اسلامی
کد خبر: 1442273
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
رئیس جمهور تأکید کرد:

ضرورت بهره‌مندی از سیستم جدید آموزشی همگام با فرهنگ ایرانی اسلامی

گروه جامعه: رئیس جمهور بر ضرورت بهره‌مندی از سیستم جدید آموزشی و همگام کردن آن با فرهنگ ایرانی اسلامی تاکید کرد و گفت: باید از نخبگان برای تالیف کتب در شیوه‌های تدریس بهره بگیریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن روحانی دقایقی پیش با حضور در سی و یکمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، طی سخنانی مسئولیت اصحاب آموزش و پرورش را بسیار سنگین و مهم دانست.
وی با بیان اینکه مسئولیت آموزش و پرورش و آموزش عمومی در دولت‌های مدرن بر عهده دولت قرار داده شده است، اظهار کرد: طی یک تا دو قرن گذشته تعلیم و تربیت به شکل امروزی بر عهده دولت‌ها نبود. معمولا در هر جامعه‌ای افرادی بوده‌اند که از منزل خود به عنوان مکتب استفاده و افراد علاقمند در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کردند.
وی ادامه داد: این آموزش‌ها گاهی به علوم قرآنی یا سوادی در حد خواندن و نوشتن محدود می‌شد و به ریاضیات و ادبیات در حد بسیار ابتدائی اکتفا می‌کردند.
حجت‌الاسلام روحانی آموزش و پرورش را از جمله وظایفی دانست که در دولت‌های مدرن در کنار برنامه‌ریزی برای اقتصاد کشور، تامین اجتماعی و غیره بر عهده دولت‌ها قرار گرفته‌ است و گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که دولت‌ها می‌توانند افکار و اقتدار خود را به نسل نوجوان و جوان تزریق کنند.
وی با تاکید بر اینکه در برخی از دوره‌ها، دولت‌ها از این ظرفیت سوء استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: در آلمان نازی از مدارس برای ملت پرستی افراطی و در کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی از مدارس برای نشر الحاد سوء استفاده شد. رژیم پهلوی از مدارس برای ترویج شاه‌پرستی سوء استفاده می‌کرد.
وی ادامه داد: چنین شرایطی باعث شد برخی از مردم از مدارس دولتی رژیم‌های گذشته فاصله گیرند و در صدد تشکیل مدارسی با شرایط خاص باشند. شهید بهشتی و شهید باهنر از این جمله بودند که به طور مثال شهید بهشتی مدرسه دین و دانش را سرپرستی می‌کرد.
رئیس جمهور ایران اسلامی با تاکید بر اینکه رژیم گذشته با تمام تلاشی که کرد، نتوانست از قدرت خود برای نشر عقایدش در مدارس سوء استفاده کند، تصریح کرد: این عدم موفقیت به خاطر حضور معلمانی فرهیخته بود. اجر معلمان با حقوق و مزایا قابل اندازه گیری نیست، چرا که هدایت یک انسان ارزشی بس والا دارد.
حجت‌الاسلام روحانی در ادامه افزود: رژیم پهلوی در انتقال مفاهیم مورد نظر خود به دانش آموزان موفق نبود، چرا که از این امر غافل بود که آموختن با القاء، تنبیه و اقتدار میسر نمی‌شود، بلکه تدبیر و دلسوزی می‌طلبد.
رئیس جمهور ایران اسلامی با اشاره به اینکه گاهی معلمان به دلیل عدم آشنایی با شیوه تربیتی در دانش آموزان دل‌زدگی ایجاد می‌کنند و با اینکه هدف آنها دلسوزی است، اثر آنها نتیجه معکوس دارد، تصریح کرد: برای تعلیم و تربیت باید از شیوه‌های صحیح بهره برداری کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده بگیرد، به نقش خانواده، جامعه و رسانه اشاره و عنوان کرد: اگر این نهادها در ارتباط و هماهنگی با یکدیگر عمل نکنند، به نتایج مطلوب تعلیم و تربیت دست پیدا نمی‌کنیم.
وی تعلیم و تربیت را در دنیای امروز امری پیچیده و مشکل برشمرد و اظهار کرد: در دنیای امروز افراد به یکدیگر متصل هستند و قطع ارتباط یا تضعیف این اتصال راه حل مشکل نیست. ما باید در عین تربیت نسلی بیدار، هوشیار و آگاه از دنیای امروز، افرادی دین مدار تربیت کنیم.
وی با اشاره به تربیتی که منجر به بروز و ظهور افرادی همچون شهید بابائی شد، اظهار کرد: شهید بابائی دوره خلبانی در محیط نظامی آمریکا سپری کرد، اما نه تنها از عقاید خود دست نکشید، بلکه دوستان خود را تحت تاثیر قرار داده بود و این امر به ریشه‌های تربیتی او باز می‌گشت.
وی با تاکید بر بهره‌مندی از سیستم‌های جدید آموزشی و همراه کردن آن با فرهنگ ایرانی اسلامی، اظهار کرد: برای رسیدن به این مهم باید آموزش و پرورش را به جامعه متصل کنیم و نهادهای دینی، خانواده و نهادهای غیر دولتی را با شرایط دنیای روز در کنار هم قرار دهیم.
وی به شرایط خاص امروز کشور اشاره و عنوان کرد: دانش آموزان ما باید از فرهنگ شهادت و از تاریخ گذشتگان خود با خبر باشند و صرفا خود را مشغول حفظ کتب درسی نکنند. بزرگترین مشکل مدارس در گذشته این بود که به حفظیات معطوف شده بودند.
حجت‌الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه نیاز امروز مدارس تحول بنیادین است، گفت: ما نه تنها به بازسازی ساختمان مدارس بلکه به بازسازی سیستم تعلیم و تربیت نیاز داریم. در این زمینه نهادهای غیر دولتی نیز باید به دولت کمک کنند و به تدریج مدارس غیر دولتی افزایش یابد و نهادهای دیگر نیز زیر نظر آموزش و پرورش، مدیریت مدارس را بر عهده گیرند. دولت در این شرایط نیز اعتبارات گذشته را برای دانش آموزان صرف می‌کند، اما نحوه و شرایط آن دچار تغییر می‌شود.
حجت‌الاسلام روحانی بر ضرورت بهره‌مندی از نخبگان در تالیف کتب درسی و شیوه‌های تدریس تاکید کرد و گفت: بهتر است برخی از کتب درسی متناسب با فرهنگ شهرها و قومیت‌های مختلف تدریس شود و همچنین شیوه‌های تدریس نیاز به تغییر و هدایت‌گری دارند. امروز نیاز به تربیت دانش‌آموزی برای تولید، توسعه و تحقیق و تفکر برای فردا داریم.
وی ادامه داد: دروسی که دانش آموزان امروز در مدارس می‌خوانند و فارغ‌التحصیل می‌شوند، جوابگوی نیاز آنها برای حضور در جامعه نیست. دنیا در حال تغییر است و ما نمی‌توانیم مدارس را ثابت نگاه داریم. در مدارس راه تحقیق، شیوه کار و مهارت‌های لازم برای جامعه فردا باید به دانش آموزان آموخته شود.
وی با بیان اینکه نیاز جامعه دانش آموزش سالم، معتقد، مدافع، مشارکت جو،اخلاق مدار، مسلمان، شجاع و ایثار‌گر است، اظهار کرد: ویژگی‌های اعتدال باید توسط معلمان بر روح نوجوانان و جوانان نهادینه شود.
وی با پرهیز دادن معلمان از افراطی‌گری، اظهار کرد: متاسفانه در برخی از دوره‌ها معلمانی بودند که فعالیت خانواده دانش آموز در عضو یا جناح خاصی را مبنای تشویق یا تنبیه دانش آموز قرار می‌دادند، در حالی که لبخند، خشم و نگاه معلم نباید به سبب قومیت، زبان و فعالیت در جناح‌های مختلف، تغییر کند.
وی در پایان سخنان خود از معلمان خواست جوانانی امیدوار و با نشاط تربیت کنند که مدرسه را پناهگاه خود بدانند و به جای دین‌نمایی، دین‌باور باشند.

captcha