دیپلماسی عمومی بهترین راه برای اثرگذاری فرهنگی در کشورهاست
کد خبر: 1461288
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
سعیدآبادی:

دیپلماسی عمومی بهترین راه برای اثرگذاری فرهنگی در کشورهاست

گروه اجتماعی: دبیرکل یونسکو در مشهد با بیان اینکه دیپلماسی عمومی یکی از بهترین راه‌ها برای اثرگذاری فرهنگی و شناختن ملت‌هاست، تاکید کرد: ضرورت دارد تا با برنامه‌ریزی‌های لازم، زمینه ترویج و رونق این امر را فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران صبح امروز، 26 مهرماه در افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی علمی ـ راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها که در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های یونسکو ثبت جهانی در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران اسلامی در حوزه آثار تاریخی و فرهنگی دارای غنا و قدمتی بی‌نظیر است، ابراز کرد: مسئولان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی این آثار زحمات بسیاری کشیدند لذا باید برای کاربردی‌ کردن این آثار ثبتی در حوزه میراث معنوی و ملموس و با نگاه به گردشگری فرهنگی زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

سعیدآبادی با اشاره به این مطلب که مقابله با یکسان‌سازی فرهنگی و حفاظت از تنوع‌های فرهنگی از برنامه‌های جدی سازمان یونسکو است، افزود: در این راستا باید با برنامه‌ریزی‌های لازم ضمن حفظ تنوع‌های فرهنگی مسئله گردشگری و توسعه آن را در جهان نهادینه کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به جنایات و خون ریزی‌های که در جهان صورت می‌گیرد، بیان کرد: امروز ملت‌های خسته از جنگ و خونریزی نیازمند آرامش و نگاه کردن از دریچه هنر، فرهنگ، معماری و ادبیات به یکدیگر نگاه کنند و می‌خواهند تا سایر ملت‌ها را از این طریق بشناسند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی عمومی یکی از بهترین راه‌ها برای اثرگذاری فرهنگی و شناختن ملت‌هاست، تأکید کرد: ضرورت دارد تا با برنامه‌ریزی‌های لازم، زمینه ترویج و رونق این امر را فراهم کنیم.

سعیدآبادی ادامه داد: دیپلماسی سنتی سال‌هاست که مورد توجه تمامی کشورها قرار دارد اما امروز یکی از تأثیرگذارترین ابزارها، رونق دیپلماسی عمومی از راه گردشگری است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پایان با بیان اینکه هم اکنون 18 کرسی مختلف دانشگاهی در یونسکو وجود دارد، اظهار کرد: اما متاسفانه جای کرسی گردشگری خالی است بنابراین امیدواریم این امر نیز در سایه برنامه‌ریزی‌های لازم محقق شود.

captcha