برگزاری چهارمین همایش منطقه‌ای «راویان عشق» در بیجار
کد خبر: 1471067
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴

برگزاری چهارمین همایش منطقه‌ای «راویان عشق» در بیجار

گروه هنر: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیجار گفت: چهارمین همایش منطقه‌ای تعزیه و مرثیه‌خوانی «راویان عشق» به‌منظور حفظ آئین‌های اصیل دهه سوم محرم ششم آذر‌ماه در بیجار برگزار می‌شود.

مهدی سلطانی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیجار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اظهار کرد: چهارمین همایش منطقه‌ای تعزیه و مرثیه‌خوانی «راویان عشق» به‌منظور حفظ آئین‌های اصیل دهه سوم محرم ششم آذرماه در بیجار برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه انتخاب از بین تعزیه‌خوانان و نوحه‌خوانان کار بسیار سختی است، افزود: در این راستای طی دو سال گذشته این همایش از سبک انتخاب گروه‌های برگزیده خارج شده و گروه‌هایی که در این همایش شرکت کنند، مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
سلطانی با اشاره به اینکه امسال بنا به انتخاب دبیرخانه همایش دو گروه تعزیه‌خوان برتر کشوری از استان‌های کرمانشاه و مرکزی در این همایش حضوردارند، بیان کرد: این دو گروه در مجتمع امیرنظام گروسی و تیمچه حاج شهباز تعزیه خود را اجرا می‌کنند.
وی با اشاره به بخش نوحه و مرثیه‌خوانی این همایش عنوان کرد: در این بخش مداحان بومی از شهرستان‌های مختلف استان می‌توانند با محوریت قرار دادن زبان بومی کار خود را اجرا کنند و در پایان از شش نفر نوحه‌خوانی شرکت‌کننده تجلیل می‌شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیجار از برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه مرثیه‌خوانی با حضور اساتید کشوری خبر داد و عنوان کرد: تمام مداحان و نوحه‌خوانان استان می‌توانند در این دوره شرکت کنند.
وی با اعلام اینکه اجرای نمایشی وقایع تاریخی قبل از اسلام در ایران وجود داشته است، بیان کرد: بیان حوادث و اتفاقات قیام کربلا با زبان هنر و در قالب هنرهای نمایشی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
سلطانی با تأکید بر تعزیه و مرثیه‌‌خوانی واقعه عاشورا در قالب زبان بومی و محلی عنوان کرد: این امر موجب تقویت زبان و فرهنگ محلی که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در سفر خود به استان کردستان بر آن تأکید داشتند، می‌شود.
وی هنر تعزیه و مرثیه‌خوانی را عامل زنده نگه داشتن قیام عاشورا و مظلومیت حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفایش دانست و یادآور شد: در گذشته با توجه به عدم دسترسی همه مردم به منابع دینی، مجالس عزاداری و کمبود مبلغ و واعظ در سطح روستاها و مناطق دور افتاده، این هنر توانسته در راستای اطلاع‌رسانی به این امر نقش مهمی ایفا کند.

captcha