انديشمند مسيحی: قرآن‌كريم جزء جدايی‌ناپذير ميراث اديان است
کد خبر: 1617405
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۱

انديشمند مسيحی: قرآن‌كريم جزء جدايی‌ناپذير ميراث اديان است

گروه بين‌الملل: پيش‌داوری برخی نظريه‌پردازان به‌ظاهر ديندار درباره دين مبين اسلام، مسأله جديدی نيست؛ بلكه دين‌ناباوران، همواره آيين مقدس اين دين را مورد اهانت قرار‌داده‌اند، اما داعيه‌داران هتك حرمت به اسلام و قرآن بايد بدانند قرآن‌‌كريم جزء جدايی ناپذير فرهنگ و ميراث اديان است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از وب‌سايت راديو هلند، «رئوف مسعد»، انديشمند مسيحی مصر و مقيم هلند در مقاله‌ای كه در اين وب‌سايت به زبان عربی منتشر‌كرده‌، در پاسخ به توهين اخير «گرت ويلدرز»، رهبر آزادی‌خواه حزب راست‌‌‌گرای هلند، ضمن محكوم‌كردن تصميم وی برای اكران فيلم موهن به قرآن‌كريم با اعلام اين مطلب آورده‌است: نظريه منع گسترش آموزه‌های اسلامی بر مبنای قرآن در جوامع غربی به جز محافل علمی ـ پژوهشی كه ويلدرز آن را پايه‌گذاری‌كرده، بی‌ارزش و بيانگر تفكر نابخردانه‌ای است كه از كراهت وی به قرآن و عدم مطالعه مفاهيم اين كتاب مقدس و حتی بی‌اطلاعی از آموزه‌های تورات و انجيل ناشی‌می‌شود.
مسعد در بخش ديگری از مقاله خود آورده‌است: طبق نص صريح قرآن‌كريم، دين اسلام، كتاب‌های مقدس تورات و انجيل را از كتاب‌های آسمانی می‌داند و با احترام از آن‌ها ياد‌می‌كند، اما برخی پيروان اديان مسيحيت و يهود، داعيه‌دار هتك حرمت اسلام و قرآن هستند و علت اصلی آن چيزی جز عدم مطالعه اين كتاب‌ها نمی‌تواند باشد.
مسعد در بخش ديگری از اين مقاله خاطرنشان‌می‌كند: تشديد بحران اسلام‌هراسی از مهم‌ترين مسايل دينی است كه در قرن اخير مورد توجه قرارگرفته و بازيچه بهانه‌های شخصی و تسويه‌حساب‌های سياسی و حزبی دست‌وپاگير شده‌است.
وی توضيح‌می‌دهد: از سردمداران اين بحران زنی به نام «إيان هرسی علی»، نويسنده سوماليايی‌‌الأصل فيلم ضداسلامی «تسليم»، عضو مجلس هلند و يكی از منتقدان هميشگی دين اسلام بود كه به‌خاطر توهين به اسلام در فيلم مذكور از هلند اخراج‌شد و پس از وی می‌توان به برخی شخصيت‌های فرصت‌طلب مانند ويلدرز كه حزبش، هفت كرسی پارلمان هلند را در اختياردارد و نيز «احسان جامی»، ايرانی‌تبار مرتدی كه غرض‌ورزانه و با هدف خدشه‌دار كردن چهره اسلام «انجمن مسلمانان سابق» را هلند تأسيس‌كرد، اشاره‌نمود.
اين نويسنده مصری در مقاله خود خطاب به هتاكان اسلام‌ستيز چنين می‌گويد: شما بايد به مطالعه كتاب‌های آسمانی، تاريخ و شأن نزول آياتشان بپردازيد تا دريابيد كه قرآن از مسيح به عنوان «كلمة الله و روحه» يادمی‌كند و برای «مريم مقدس» احترام قايل‌است و بدانيد كه قرآن، تورات و انجيل در بسياری موارد، احكام يكسانی دارند.
رئوف مسعد يادآورمی‌شود: با وجود اين‌كه كشورهای مسيحی غرب، قوانين مدنی را در حق شهروندان خود اجرامی‌كنند، اما در كتاب‌های مقدس (عهد قديم و تورات) آياتی مربوط به كيفر و مجازات، وجود دارد كه به سبب كراهت، در جامعه اجرانمی‌شوند، اين در حالی‌است كه ما هرگز يك سياسی مسيحی و يا حتی مسلمان نخواهيم‌يافت كه منادی تحريم قرائت كتاب مقدس و يا تورات باشد.
وی در ادامه مقاله خود می‌‌نويسد: ما عرب‌های مسيحی، قرآن كريم را بخشی از ميراث دينی و تمدن بشری می‌دانيم، آن را مطالعه‌كرده و قداست آن را حفظ‌می‌كنيم و در نهايت هرگونه هتاكی به اسلام و مسلمين را محكوم‌می‌كنيم.
اين انديشمند مسيحی، مقاله خود را چنين به پايان می‌رساند: همان‌گونه كه عموم مسلمانان در كشورهای اسلامی هرگز به تحريم كتاب‌های مقدس نمی‌انديشند، اميداست از اين پس هيچ‌كس در ميان تاريكی ديگران به دنبال نوری برای خود نباشد.
يادآوری‌می‌شود در پی نزديك‌شدن زمان اكران فيلم ضداسلامی گرت ويلدرز، جو نا امن و آشفته‌ای كشور هلند را فرا گرفته‌است‌ و دولت به سفارت‌خانه‌‌های هلند در كشورهای اسلامی و منطقه خاورميانه هشدارداد كه نسبت به واكنش احتمال مسلمانان به نمايش اين فيلم ضدقرآنی هوشيارباشند.
captcha