«حسين بهبودی» مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با اشاره به تهيه و توليد محتواهای كتابهای آموزش قرآن ويژه مقطع پيشدبستانی، گفت: در مراكز و مجموعههای پيشدبستانی قرآنی، در نخستين برنامهريزیها طی سالهای گذشته، نونهالان حاضر در اين مقطع به سه گروه سنی تقسيم میشدند و همه محتوا و مطالب درسی برای سنين سه تا پنج ساله، يكسان در نظر گرفته شده بود كه اين روند همچنان ادامه دارد.
وی تصريح كرد: اما به دليل تفاوتهای ماهوی و ويژگیهای منحصر به فرد هر كدام از اين سنين، يعنی سه، چهار و پنجساله، پس از تشكيل كارگروه مربوطه، تصميم گرفته شد تا 9 جلد كتاب با محوريت حفظ آيات و فراگيری آموزههای قرآن كريم و آموزش مسائل كاربردی برای كودكان و نيز با طرح موضوعات و داستانهای قرآنی برای هر يك از سنين به صورت جداگانه آماده شود كه توليد محتواهای آن در سهماهه اول سال جاری پايان خواهد يافت و منتشر میشود.
بهبودی همچنين از برپايی دورههای تربيت مربی پيشدبستان و تربيت مدرس پيشدبستان خبر داد و افزود: محتوا و منابع دوره آموزشی تربيت معلم پيشدبستان و تربيت مدرس پيشدبستان آماده شده كه در فصل بهار به چاپ میرسد و برای فصل تابستان نيز با توجه به استقبالی كه برای حضور در دورههای پيشدبستان وجود دارد، برگزاری دورههای مربوطه را شروع خواهيم كرد.
وی در ادامه درباره مطالب آموزشی مقطع پيشدبستان اينگونه توضيح داد: در بخش آموزش قرآن در مقطع پيشدبستان، چند اقدام در سازمان دارالقرآن الكريم صورت گرفته است كه يك مورد، بحث توليد محتوای آموزش قرآن به نونهالان پيش از مقطع دبستان است كه مدت زيادی است بر روی توليد مطالب آن كار كارشناسی صورت گرفته است.
مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم افزود: طی دو، سه سال اخير، برقرار بودن يا نبودن مقطع پيشدبستان در كشور خبرساز شد و احتمال تحولاتی در نظام آموزش و پرورش كشور با تغيير وزير آموزش و پرورش شنيده میشد كه هر يك از مسئولان وقت، نظری درباره اين تغييرات داشتند و اين نظرات در تمامی برنامههايی كه مركز آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم برای اين مقطع سنی انجام میداد به ناچار تغييراتی به وجود میآورد.
بهبودی در پايان بيان كرد: البته يكی از پيشنهادات مطرح شده در زمينه تغييرات نظام آموزشی كشور اين است كه مقطع ابتدايی از پنج پايه به شش پايه تغيير كند و از شش سالگی آموزشهای رسمی شروع شود و چون بخشی از افرادی كه در كارگروه تدوين و توليد محتوای آموزش قرآن پيشدبستان در اين سازمان حضور دارند در شورای پژوهشهای درسی و برنامهريزی آموزش و پرورش كشور نيز فعال هستند، آنها با اطلاع از اين خبر، در بين تهيه و توليد محتوای آموزشی سعی كردند، كار را دو منظوره پيش ببرند، يعنی اگر مقطع پيشدبستانی به عنوان مقطعی مستقل از نظام رسمی تحصيلی كشور معرفی شود، براساس آن آموزشها را اجرايی كنند و اگر سن شش سالگی زمان ورود به مقطع دبستان در نظر گرفته شد، بتوانند محتوای مناسب را ارائه دهند تا قابليت اجرايی داشته باشد.