حضرت زهرا(س) الگوی عينی «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» / ام ابيها يعنی كانون نسل پيامبر(ص)
کد خبر: 2297592
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶

حضرت زهرا(س) الگوی عينی «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» / ام ابيها يعنی كانون نسل پيامبر(ص)

گروه حوزه‌های علميه: رئيس اداره امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی اظهار كرد: يكی از معانی ام‌ابيها به معنای ريشه و كانون نسل پيامبر(ص) است. كانون نسل پيامبر(ص) حضرت زهرا(س) است و اين كوثر است كه اين ظرفيت را دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمين علی شهيدی، رئيس اداره امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در رابطه با شخصت اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: يكی از بحران‌های بالفعل جهان در حال حاضر متوجه كانون خانوده‌هاست و يكی از ويژگی‌ها و آموزه‌ها و سيره حضرت صديقه كبری (س) متوجه همين بحران‌ است.
وی در ادامه به فرمايش پيامبر(ص)«جهاد المراه حسن التبعل» اشاره كرد و گفت: پيامبر در اين سخن خويش نفرمودند: شوهرداری جهاد زن است بلكه فرمودند: خوب شوهرداری كردن جهاد زن است. زيرا شوهرداری به صورت طبيعی اتفاق می‌افتد اما خوب شوهرداری كردن جهاد و وظيفه زن است.
رئيس اداره امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی تصريح كرد: شوهرداری حضرت زهرا(س) در اوج بحران‌ها بود، 9 سال زندگی حضرت زهرا(س) با حضرت علی (ع) كه اين بحران‌ها در اين 9 سال مدام دامنگير حضرت بود ولی با وجود اين بحران‌ها شوهرداری خوب ايشان را بنا بر فرمايش حضرت رسول(ص) می‌بينيم.
شهيدی ادامه داد: بحران‌هايی كه ايشان دچار آن بودند بحران سياسی و جنگ‌های پيامبر(ص) در زمان خانه‌داری حضرت بود، همچنين خانه‌داری ايشان در اوج فقر مسلمانان واقعا زبانزد است. مديريت خانواده خوب‌شوهرداری و حسن التبعل و اداره زندگی در دوران فقر هنر يك زن است كه حضرت صديقه كبری اين هنر را به خوبی نشان دادند.
رئيس اداره امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی گفت: مثلا فقر به حدی بود كه حضرت علی(ع) وارد بر ايشان می‌شدند و می‌فرمودند كه چه در خانه داری صدجوع كنيم كه حضرت زهرا(س) می‌فرمودند: اگر چيزی می‌داشتم شما را بر خود و فرزندانم مقدم می‌داشتم. اين نكته بسيار مهمی است كه بحران‌های سياسی بعد از رحلت پيامبر(ص) بوجود آمد كه شديدترين بحران‌‌ها متوجه حضرت زهرا(س) بود ولی در همان وضعيت ايشان باز خوب شوهرداری كردند.
شهيدی اظهار كرد: يكی ديگر از بحران‌هايی كه ايشان داشتند بحران جسمی بود ايشان با توجه به اينكه ضربه خورده بودند يا در همان حال كه مرضعه بودند و به فرزندان شير می‌دادند و يا حامله بودند ولی با توجه به اين مسائل در سيره ايشان سيره شوهرداری را به نحو خوب انجام دادند و در حقيقت فضيلت ايشان نزد پيامبر(ص) در حدی بود كه پيامبر(ص) لقب ام ابيها را بر ايشان نهاد.
وی ادامه داد: ام ابيها لقب و عبارت بسياری دقيقی است كه پيامبر(ص) در مورد ايشان به كار بردند كه در اين جمله نكات بسياری نهفته است. ام ابيها بار عاطفی بسياری دارد پيامبر(ص) شايد اين لقب را بر ايشان نهادند به اين خاطر كه نتوانستند زياد مادر بزرگوارشان را درك كنند، اين جمله نشان می‌دهد كه حضرت زهرا(س) كانون عاطفه است. صادق‌ترين محبت‌ها محبت مادر است يعنی پيامبر ثابت می‌كند به همه عالميان كه حضرت زهرا(س) كانون عاطفه است كه اين عاطفه را همه مادران عالم و زنان دنيا بايد از اين جمله بياموزند.
رئيس اداره امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی اظهار كرد: يكی ديگر از معانی ام‌ابيها به معنای ريشه و كانون نسل پيامبر(ص) است. كانون نسل پيامبر(ص) حضرت زهرا(س) است و اين كوثر است كه اين ظرفيت را دارد، پيامبر همسران بسياری داشتند كه يا بعضی بچه‌دار نشدند و بعضی دختر داشتند و يا فررند ذكورشان فوت كرد ولی نسل پيامبر از دامن حضرت زهرا(س) گسترش پيدا كرد.
وی در ادامه تصريح كرد: ما وقتی می‌گوييم خوب شوهرداری جهاد زن است بايد به اين قضيه نگاه دقيقی داشته باشيم و به نوع زندگی و نوع كانونيت حضرت زهرا (س) به زندگی و اينكه خوب شوهرداری از پايه‌های زندگی است توجه كنيم چرا كه مهمترين چيزی كه در حال حاضر جوامع صنعتی را تهديد می‌كند فروپاشی كانون خانواده است كه اگر مراجعه به سيره حضرت زهرا(س) بكنيم كانون خانواده مسلمانان را می توانيم محكم كنيم.
رئيس اداره امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه به آيه « مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ » اشاره كرد و گفت: برخی مفسرين اين دو دريا را حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) برشمردند كه به همديگر وصل شده‌اند زيرا دريا وسعت دارد و حضرت زهرا(س) هم ديد وسيعی در زندگی داشتند همچنين دريا كانون نعمات است. آب درياست كه ابرها را پديد می‌آورد و بارندگی ايجاد می‌كند و زمين توسط آن باران بارور می‌شود و حضرت هم كانون نعمات هستند، دريا عميق و پاك است و حضرت زهرا(ع) نيز در اوج عمق معنوی و پاكی هستند.
وی در پايان گفت: زندگی اين زوج و خانواده بهترين سرمشق و الگو برای زوج‌های جوان و خانواده‌های امروزی است.
captcha