از کم‌محلی مسئولان تا شفاف‌سازی داوری در مسابقات اوقاف
کد خبر: 2615647
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
ایکنای خوزستان گزارش می‌دهد/

از کم‌محلی مسئولان تا شفاف‌سازی داوری در مسابقات اوقاف

گروه فعالیت‌های قرآنی: همزمان با برگزاری مسابقات اوقاف خوزستان، پیشکسوتان قرآنی این استان در‌خصوص بایدها و هست‌های برگزاری این مسابقات گفتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است مرحله استانی سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خوزستان 4 و 5 دی برگزار خواهد شد. در آستانه این رویداد بزرگ قرآنی خوزستان، ایکنای خوزستان حسب رسالتی که در این میان دارد، سراغ پیشکسوتان قرآنی خوزستان رفته و نظر آنها را درباره بهبود برگزاری مسابقات اوقاف جویا شده است.

کناره‌گیری پیشکسوتان قرآنی به‌دلیل کم‌محلی مسئولان
مهدی دغاغله، پیشکسوت و قاری قرآن خوزستان با بیان اینکه هر چند شاهد پیگیری‌های دستگاه‌های برگزارکننده این مسابقات در بهبود شرایط هستیم، اما تلاش صورت گرفته متناسب با وضعیت برگزاری مناسبات نبوده و ثمرات تلاش‌ها در حد مطلوبی نبوده است.

وی تصریح کرد: دلیل این عدم تناسب نبود برنامه مشخص برای اجرای صحیح مسابقات بوده و مهم‌ترین دلیل آن نیز عدم استفاده از کارشناسان خبره است.

این کارشناس امور قرآنی خوزستان با تصریح بر اینکه در سالهای اخیر برخی از خبره‌های قرآنی خوزستان حضور فعالی نداشته‌اند، گفت: می‌توان دلیل این مهم را کم‌محلی بسیاری از مسئولان قرآنی دانست.

دغاغله در ادامه با بیان اینکه ضعف خاصی متوجه قرائت قاریان خوزستان نیست و ضعف‌های موجود عمومی بوده‌اند، گفت: توانمندی قاریان خوزستان بسیار فراتر از وضعیت فعلی است. لازمه شکوفایی این توانمندی‌ها نیز برنامه‌ریزی مدونی است تا استعدادهای قاریان خوزستانی بیشتر شکوفا شود.

وی درخصوص درخشش نمایندگان خوزستان در مسابقات دانشجویی، تصریح کرد: حضور افراد خبره در برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن دانشجویان خوزستان مهمترین عامل کسب این موفقیت است. حضور کارشناسان خبره در مرحله مقدماتی زمینه‌ساز بهبود کیفیت مسابقات در مراحل بعدی خواهد شد که متأسفانه این مورد در مسابقات قرآن انجام نمی‌شود.

اهمیتی به رتبه‌آوران مسابقات قرآن خوزستان نمی‌شود
این پیشکسوت قرائت استان خوزستان با تأکید بر اینکه اهمیت خاصی به رتبه‌آوران مسابقات قرآن در خوزستان داده نمی‌شود، گفت: تاکنون دلسوز واقعی برای مسابقات قرآن نبوده است که بی‌تفاوتی برخی از مسئولان مزید بر علت شده است.

حمید چنانی، کارشناس و مربی حفظ قرآن کریم در خوزستان نیز در این باره به ایکنای خوزستان گفت: یکی از عوامل پایین بودن کیفیت برگزاری مسابقات قرآن مقارنت آن با زمان برگزاری امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان است.

وی با بیان اینکه اگر مرحله شهرستانی در ماه آبان و مرحله استانی نیز آذر برگزار شود امکان افزایش سطح کیفی این مسابقات فراهم خواهد شد. زمان مسابقات نقشی اساسی در این مهم ایفا می‌کند. علاوه بر آن اطلاع‌رسانی ناکافی برای شرکت در این مسابقات از دیگر نقاط ضعف مسابقات به‌شمار می‌آید که این موضوع نیز باید ساماندهی شود.

مربی حفظ قرآن خوزستان با بیان اینکه تبلیغ ناکافی نه تنها مشکل برگزاری مسابقات قرآن اوقاف است بلکه همه سازمان‌های برگزارکننده مسابقات قرآن را دربرمی‌گیرد، گفت: اطلاع‌رسانی صحیح و درست این امکان را فراهم می‌کند که قاریان بیشتری در مسابقات حضور ‌یابند که این موضوع زمینه‌ساز ظهور پدیده‌های قرآنی را فراهم می‌کند.

هر شهرستان خوزستان قابلیت عرضه پدیده قرآنی دارد
چنانی با تأکید بر اینکه هر شهرستان در خوزستان باید یک پدیده تلاوت را به جامعه قرآنی معرفی کند، ‌گفت: پدیده‌های قرآنی در استان خوزستان از حداقل نیز کمتر هستند که این موضوع در آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان در این باره تصریح کرد: اگر از جامعه قاریان کشور در خصوص اصل برگزاری این مسابقات نظرسنجی شود به این نتیجه خواهیم رسید که اکثر قاریان با برگزاری این مسابقات مخالف هستند. این مسابقات بر اثر یک تقلید نابجا از مالزی به عنوان اولین برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن در جهان اسلام بود که ساختار مسابقات قرآن شکل گرفت و این تقلید نادرست منجر به تبدیل آن به سنت شده است.

نفر اول قرائت مسابقات بین‌المللی تهران در 91 با تصریح بر اینکه خوزستان از استعدادهای قرائت فراوانی برخوردار است که در این مسابقات به هدر می‌روند، افزود: این استعدادها پس از به هدر رفتن استعدادهایشان در  فعالیت‌های قرآنی، تخصص و استعداد خود را در جای دیگر استفاده می‌کنند. این مسابقات سالی یک بار در کشور برگزار می‌شود که این موضوع باعث ضربه خوردن بسیاری از استعدادهای قرآنی می‌شود.

مقدمی با اشاره به اینکه در این میان برگزاری مسابقات قرآن منجر به ایجاد استرس و فشار روانی کاذب میان برخی شرکت‌کنندگان می‌شود، ادامه داد: بسیاری از قاریان تلاوت‌های بسیار زیبا و ماندگاری را در فضایی خارج از مسابقه ارائه می‌کنند که متأسفانه برخی از این قاریان در مسابقات از قرائت با کیفیت خود به دلیل استرس کاذب کاسته می‌شود؛ دلیل این امر نیز اعمال محدودیت است.

وی دیگر آسیب برگزاری مسابقات قرآنی را که به چالشی تبدیل شده و این روزها مشهود است را کلیشه‌ای شدن قرائت‌های قاریان عنوان کرد و گفت: افراد نمی‌توانند نوآوری در این زمینه داشته باشند. این عدم نوآوری قاریان به‌دلیل آئین‌نامه‌های دست و پاگیر مسابقات است که بسیاری از توانایی‌های قاریان به هدر می‌دهد.

قاری بین‌المللی قرآن کریم با تصریح بر اینکه به توانایی ذاتی قاریان اهتمام خاصی صورت نمی‌گیرد، گفت: برگزاری مسابقات فضایی ایجاد کرده که کسب مدرک و رتبه‌ قاریان را درگیر کرده به‌گونه‌ای که شرکت‌کنندگان درگیر این معضل می‌شوند.

وی در این میان به ارائه پیشنهادی اشاره کرد و گفت: می‌توان قاریان برتر، خوب و متوسط را به گروه‌های الف، ‌ب و پ معرفی کرد و از دادن رتبه به تنها یک شخص جلوگیری شود. اگر گروه‌بندی قاریان در مسابقات قرآن صورت گیرد مطمئناً افراد بیشتری در مسابقات با استعدادهای جدیدی ظاهر خواهند شد.

شفاف‌سازی داوری؛ کلیدی‌ترین نکته برگزاری مسابقات قرآن
احمدرضا درخشان، کارشناس قرآنی خوزستان نیز در این باره با اشاره به اینکه برای برگزاری یک مسابقه ایده‌آل نیازمند بخش‌های مختلفی است،‌ گفت: در بخش اول نحوه اطلاع‌رسانی و تشکیل یک دبیرخانه برای پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان بسیار لازم است که این موضوع در جمع‌آوری آمار نقش بسیاری ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی منظم جهت برگزاری مسابقات قرآن از دیگر نکات قابل توجه به این مسابقات است، افزود: به طور مثال اگر 200 متسابق در یک مسابقه حضور داشته باشند، امکان برگزاری این مسابقات به صورت یک روزه سلب می‌شود و در صورت برگزاری آن از کیفیت مسابقات کاسته می‌شود.

مربی قرآن خوزستان با تأکید بر اینکه تنظیم زمانبندی مسابقات باید به‌گونه‌ای باشد که ایجاد دلسردی و خستگی میان شرکت‌کنندگان نکند، گفت: این موضوع از نکاتی است که در استان خوزستان به ندرت رعایت می‌شود و باید ساماندهی شود.

درخشان تفکیک داوران در رشته‌های مختلف را از دیگر نکات کلیدی این مسابقات خواند و گفت: جداسازی داوری هر رشته تأثیر بسیاری در افزایش کیفیت مسابقات قرآن را دارد. با این روش تمرکز داور بر روی نظرات نیز بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مکان برگزاری مسابقات در کیفیت آن نیز بی‌تأثیر نبوده است، گفت: هم از نظر سخت‌افزاری و هم از نظر نرم‌افزاری محل برگزاری مسابقات باید در شأن مسابقات قرآن باشد تا میان شرکت‌کنندگان ایجاد انگیزه نماید. شفاف‌سازی نحوه داوری مسابقات قرآن نیز از کلیدی‌ترین نکات برگزاری این دسته از مسابقات است. اگر همانند گذشته قاری پس از تلاوت خود کارنامه قرائت خود را با امضای داوران تحویل بگیرد باعث کاهش اعتراضات نسبت به نحوه داوری خواهد شد.

درخشان با تصریح بر اینکه باید بهترین هدایا را برای نفرات برتر مسابقات قرآن مدنظر گرفت، افزود: با توجه به معمول، کیفیت جوایز سطح کیفی مسابقات تعیین می‌شود که این موضوع علاوه بر کیفیت تلاوت‌ها میان شرکت‌کنندگان میان نوجوان انگیزه ایجاد می‌کند.

وی ضبط تلاوت‌های مسابقات برای بازبینی‌های آینده را یکی دیگر از عوامل کاهش‌دهنده اعتراضات داوری دانست و گفت: کیفیت برگزاری آئین‌های افتتاحیه و اختتامیه نیز در افزایش سطح کیفی هر مسابقه‌ای نقش بسزایی را ایفا خواهند کرد.

استفاده از داوران زبده برای مسابقات قرآن
شجاع زویدات، حافظ کل قرآن کریم و نفر اول مسابقات حفظ در سال 89 کشور مصر با تأکید بر اینکه عدم استفاده از داوران زبده و بین‌المللی یکی از مهم‌ترین ضعف‌های این مسابقات به شمار می‌آید، گفت: انتخاب داوران مسابقات قرآن باید بر اساس شایسته سالاری انجام گیرد که این موضوع در سال‌های گذشته همیشه مشکل‌ساز بوده است.

نفر اول مسابقات حفظ قرآن تهران در سال 88 و عراق در سال 91 در ادامه برگزار نشدن جلسات دائمی قرآن را یکی از ضعف‌های فعالیت‌های قرآنی خوزستان خواند و گفت: امروز برگزاری جلسات قرآن در استان افزایش یافته است اما تا نقطه مطلوب فاصله فراوانی وجود دارد.

captcha