تأکید بر همکاری یونسکو در بزرگداشت شخصیت‌های برجسته ایرانی
کد خبر: 2617324
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱

تأکید بر همکاری یونسکو در بزرگداشت شخصیت‌های برجسته ایرانی

گروه ادب: وزیر ارشاد بر افزایش همکاری ایران و یونسکو برای بزرگداشت ۴ تن از شخصیت‌­های برجسته ایرانی که از سوی سازمان یونسکو ثبت شده است، تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با کیش لاروش، مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، بر گسترش همکاری‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران و این دفتر تأکید کرد و گفت: امیدوارم با حضور مدیر دفتر منطقه‌­ای یونسکو در ایران شاهد گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) باشیم.
وی افزود: دفتر منطقه‌­ای یونسکو با توجه به اینکه کشورهای ایران، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان را پوشش می‌دهد از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنجا که کشور ایران هم از نظر فرهنگ و تمدن یک کشور شناخته شده‌ای است، این دفتر می‌­تواند نقش ویژه‌‌ای را در ارتقای روابط ایران با سازمان یونسکو ایفا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی همکاری با دفتر منطقه‌­ای یونسکو در ایران را دارد و ما نیز متقابلا انتظار داریم این دفتر در جهت ارتقای روابط آموزشی، فرهنگی و ارتباطات با جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به دیدار خود با مدیر کل سازمان یونسکو در تهران گفت: در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و امیدوارم نتایج این دیدار هم از سوی دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران پیگیری شود.

جنتی با ابراز خرسندی از روابط مثبت ایران و سازمان یونسکو افزود: همکاری­های ایران و یونسکو مناسب است و ایران تاکنون آثار بسیاری در این سازمان به ثبت رسانده است که از آن جمله می‌توان به تعداد 17 اثر تاریخی، 10 اثر ناملموس و ثبت 7 اثر در حافظه جهانی اشاره کرد و این موارد نشان دهنده نوع همکاری‌های ایران و سازمان یونسکو است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما انتظار داریم دفتر منطقه­ای یونسکو در زمینه دوره‌های آموزشی و کارورزی برای نمایندگان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف همکاری‌های لازم را داشته باشد و از طرح‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران که در کمیسیون‌های تخصصی و کنفرانس عمومی یونسکو مطرح می‌شود، حمایت و پشتیبانی کند.

وی افزود: ایران در سال­های 2014 و 2015 برگزاری بزرگداشت 4 تن از شخصیت­های برجسته ایرانی را از سوی سازمان یونسکو ثبت کرده است که این بزرگداشت­ها شامل هشتصدمین سالگرد تولد «نجم­الدین کبری»، هشتصدمین سالگرد تولد «فخرالدین عراقی»، ششصدمین سالروز تولد «عبدالقادر مراغه­ای» و هفتصدمین سالگرد تولد «میر سیدعلی همدانی» است که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برگزاری این بزرگداشت­ها اهتمام ویژه­ای دارد.

جنتی با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» و تصویب آن، ادامه داد: رئیس جمهوری کشور ایران با این پیشنهاد تاکید کردند که به جای اینکه برای جنگ با یکدیگر ائتلاف داشته باشیم باید برای صلح و آرامش در جهان با یکدیگر ائتلاف داشته باشیم.

وزیر فرهنگ گفت: ما معتقدیم فرهنگ و نگاه فرهنگی به موضوعات جهانی می‌تواند بسیاری از چالش‌های موجود در سطح جهانی را از بین ببرد.

وی افزود: باید تلاش کنیم دیدگاه‌های متفاوت را به همدیگر نزدیک کنیم و بر اهداف مشترک برای حل بسیاری از مسایل جهانی تکیه کنیم. و این نکته­ای است که وزیر امور خارجه ایران نیز در سال 2013 در اجلاس رهبران یونسکو در پاریس  با عنوان «هم‌افزایی فرهنگ» مطرح کرد تا از طریق مسایل فرهنگی بتوانیم چالش‌های موجود را برطرف کنیم.

جنتی با اشاره به بزرگداشت هفتادمین سال تاسیس سازمان یونسکو ادامه داد: دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران می‌تواند طرح‌های فرهنگی که در نظر دارد را به ما ارائه دهد تا با تشکیل کمیته‌‌ای شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش عالی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی فعالیت‌هایی را که در خور رویداد مهمی مثل بزرگداشت هفتادمین سالروز تأسیس یونسکو است؛ ساماندهی کند.

وی با اشاره به حوزه­های مختلف فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه در حوزه‌های کتاب و صدور مجوز نشر آن، سینما و صدور مجوز برای فیلم‌های سینمایی و مستند و آموزش نیروهای مستعد در این حوزه، فعالیت‌های هنری از جمله تئاتر، هنرهای نمایشی، تجسمی، موسیقی و ...و صدور مجوز در این زمینه­ها، فعالیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای و صدور مجوز برای فعالیت‌های مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک و خبرگزاری‌ها و رادیو و تلویزیون‌های خارجی فعال در ایران، فعالیت می‌کند.

جنتی ادامه داد: برخی سازمان‌های دیگر از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مرکز رسانه‌های دیجیتال و ... نیز با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری می­کنند.

در ادامه این دیدار کیش لاروش، مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران از حضور در کشور ایران به عنوان کشوری با سابقه فرهنگ و تمدن کهن ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم بین سازمان یونسکو و جمهوری اسلامی ایران همیشه همکاری‌های طولانی بوده است و گفتمان و گفت‌وگوی بین تمدن‌ها نیز بین این دو همیشه وجود داشته است.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران افزود: این دفتر در 4 حوزه آموزشی و تربیتی، علمی، فرهنگی و ارتباطات و اطلاعات فعالیت می‌کند که در زمینه فرهنگی و ارتباطات و اطلاعات می‌توانیم با کشور ایران همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران ادامه داد: در راستای برنامه حفظ جهانی یونسکو می‌توان تدابیری در جهت معرفی بیشتر آثار دیداری و شنیداری غنی کشور ایران و ثبت آن در سازمان یونسکو اندیشید.

وی با اشاره به برگزاری برخی کارگاه‌های آموزشی از سوی سازمان یونسکو گفت: در حال حاضر در تلاشیم تا در سال آینده ظرفیت‌سازی و آموزش روزنامه‌نگاران و خبرنگاران صورت گیرد تا توانمندی‌های آنها تقویت شود.

لاروش افزود: یونسکو بر موضوع شغلی کردن تاکید دارد به این معنا که مثلا توانایی‌ها و نیازهای گروه‌‌هایی از جمله معلولان که معمولا دیده نمی­شوند، شناسایی و پیگیری شود.

وی با اشاره به تأکید وزیر ارشاد مبنی بر آموزش رایزنان فرهنگی در کشورهای خارجی گفت: این موضوع ایده بسیار خوبی است و یونسکو در زمینه فرهنگی و آموزشی می‌تواند با رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف همکاری‌های فرهنگی و آموزشی داشته باشد.

captcha