«پرده‌نشین» فضای امید را در جامعه ترسیم کرد/ پایان‌بندی سریال ضعف داشت
کد خبر: 2636014
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
حمید بهمنی:

«پرده‌نشین» فضای امید را در جامعه ترسیم کرد/ پایان‌بندی سریال ضعف داشت

گروه هنر: در سالهای اخیر فیلم‌ها و سریال‌های متعددی را دیده‌ایم که در آنها فضای سیاه از جامعه ترسیم شده و در عمده آنها هم نمی‌توان هیچگونه امید و روشنایی را مشاهده کرد؛ مزیت «پرده‌نشین» این بود که توانست فضا را تغییر دهد.

حمید بهمنی، کارگردان سینما، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که سریال «پرده‌نشین» یک معجزه در میان برنامه‌های نمایشی سیماست، اظهار کرد: وقتی می‌گویم «پرده‌نشین» در حوزه سریال‌های تلویزیونی یک معجزه محسوب می‌شود، به این دلیل است که ما سالهاست در سیما دیگر کاری را نمی‌بینیم که به زیبایی در آن فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد؛ به ویژه این‌که در سالهای اخیر فیلم‌ها و سریال‌های متعددی را دیده‌ایم که در آنها فضای سیاه از جامعه ترسیم شده و در عمده آنها هم نمی‌توان هیچگونه امید و روشنایی را مشاهده کرد. با وجود چنین فضایی خوشبختانه «پرده‌نشین» توانست فضا را تغییر دهد و ما شاهد چهره‌ای جدید از روحانیت در آثار نمایشی باشیم. برای همین باید به تهیه‌کننده و کارگردان این کار تبریک گفت و امیدوار بود که آنها باز هم دست به ساخت چنین کارهایی بزنند.

وی افزود: یکی از شاخص‌هایی که از این سریال به عنوان الگو از یک رفتار اسلامی می‌توان نام برد، مواجهه حاج‌آقا شهیدی با مشکلات است. به این معنا که این شخصیت در مواجهه با مشکلات سعی نمی‌کند اصول دینی و قانونی را زیر پا بگذارد، حتی اگر پسرش در زندان باشد. برای همین خانه خود را می‌فروشد تا بتواند اندکی از بدهی‌های پسرش را بپردازد. همین رفتار یک الگو برای ماست که نشان دهد شکست یا سختی‌های زندگی به هیچ‌وجه توجیهی برای این نیست که بخواهیم اصول اعتقادی خود را زیر پا بگذاریم.

شخصیت‌پردازی مناسب

کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» بیان کرد: نکته‌ای دیگری که درباره این سریال می‌خواهم به آن اشاره داشته باشم، بحث شخصیت‌پردازی خوب آن است. در «پرده‌نشین» کاراکترهای منفی داتاً سیاه نیستند، بلکه در برخی مواقع رگه‌های از خاکستری هم در آنها می‌توان مشاهده کرد. برای همین نیز هم راه برگشت برای آنها باز است. به معنای دیگر راه توبه در این کار برای شخصیت‌های منفی باز گذاشته شده تا نشان دهد دریای رحمت خداوند برای تمامی مخلوقات گسترده است.

وی در پاسخ به این سؤال که در کنار نکات مثبت سریال از چه بخش‌هایی به عنوان ضعف‌های کار می‌توان نام برد، گفت: به نظرم سریال در 5 قسمت آخر افت محسوسی پیدا کرد، چون سریالی که در 20 قسمت قرار بود ساخته شود در 26 قسمت تولید شد. برای همین هم کارگردان مجبور شد برخی از جاهای کار را طولانی کند تا به نوعی بتواند زمان پخش را به آنچه از وی خواسته شده برساند. نکته دیگر که باید به آن با دیده دقت نگریست انتخاب شخصیت‌های روحانی کار است، چون غیر از فرهاد آئیش، اکثر روحانیون و طلبه‌ها به اصطلاح اضافه وزن داشتند. این مسئله ممکن است در ظاهر مهم نباشد، اما اگر ظریف نگاه کنیم می‌تواند نتیجه‌گیری منفی در پی داشته باشد.

وی درباره انتخاب فرهاد آئیش هم چنین توضیح داد: برگزیدن بازیگری چون فرهاد آئیش برای نقش حاج آقا شهیدی را باید یکی از شجاعت‌های فیلمساز عنوان کرد که بسیار خوب جواب داد، در شرایطی که پیشنیه بازیگری این هنرمند، اکثرا به کارهای طنز خلاصه شده بود، اما وی به حدی در این کار خوب ایفای نقش کرد که واقعا تصویری از یک عالم عالیقدر از بازی وی در ذهن تماشاگران نقش بست. درباره بازی ویشکا آسایش هم می‌توان چنین نظری داد، هرچند به لحاظ سنی با دخترش فاصل چندانی نداشت.

نگاه مثبت «پرده‌نشین» به روحانیت

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» در پاسخ به این سؤال که آیا این فیلم را می‌توان عنوان کرد که تبلیغی مثبت از روحانیت دارد؟ بیان کرد: این کار توانست چهره‌سازی بسیار زیبا از روحانیت داشته باشد، همچنین نشان دهد که روحانیت با مردم است و مشکلات اقتصادی که اقشار مختلف مردم را آزار می‌دهد، برای روحانیون نیز مشکل‌ساز است. نکته دیگر این‌که در این سریال ترسیم شد، روحانیت تنها موعظه‌گر نیست، بلکه در مشکلات روزمره زندگی مردم هم می‌تواند همراه آنان باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: در کنار این پرداخت زیبا هستند کارهایی که نگاهی ضعیف به روحانیت در سینما دارند، یعنی آنچه در کار تصویر می‌کنند تنها تصویری منفعل از روحانیت است که هیچگونه بازخورد مثبتی به همراه ندارد. تنها این آثار سعی دارند با پوشاندن لباس روحانیت بر تن یک بازیگر به نوعی جذب مخاطب کنند. اتفاقی که عمدتا هم جواب مثبت به همراه ندارد.

این فیلمساز دفاع مقدس در پایان بیان کرد: ممکن است به این کار نقد شود که این سریال روحانیت را فارغ از گرایش‌های سیاسی ترسیم کرده است. این نقد درست نیست، زیرا هدف و موضوع قصه موضوعات سیاسی نیست، بلکه روایتی از مسائل خانوادگی است، البته وقتی می‌بینیم که حاج آقا شهیدی پدر شهید است، به طور غیرمستقیم به این مهم اشاره شده که این روحانی نسبت به مسائل سیاسی کشورش هم توجه لازم را دارد.

captcha