تخریب شهر باستانی «الحضر» جلوه بارز پاکسازی وحشتناک فرهنگی در عراق است
کد خبر: 2958845
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
در بیانیه مشترک آیسسکو و یونسکو تأکید شد؛

تخریب شهر باستانی «الحضر» جلوه بارز پاکسازی وحشتناک فرهنگی در عراق است

گروه بین‌الملل: مدیران کل آیسسکو و یونسکو با صدور بیانیه‌ای مشترک، تخریب شهر باستانی «الحضر» را نقطه عطف راهبرد پاکسازی وحشتناک فرهنگی در عراق دانستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آیسسکو»، خانم «ایرینا جئورجیوا بوکووا» و «عبدالعزیز بن عثمان التویجیری» مدیران کل سازمان‌های یونسکو و آیسسکو در بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند: «تخریب شهر باستانی الحضر نقطه عطفی  در راهبرد مخوف و وحشتناک پاکسازی فرهنگی در عراق است.»
دو طرف این اقدام را تجاوز و ظلمی آشکار و مستقیم به تاریخ تمدن شهرهای عربی اسلامی دانستند و  تأکید کردند که گروه‌های افراطی از تخریب آثار تاریخی برای حملات تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند.
در این بیانیه مشترک آمده است: «این تجاوز وحشیانه به شهر باستانی الحضر حاکی از تحقیر  تاریخ ملت‌های عربی از سوی گروهک داعش است، این در حالی است که این میراث فرهنگی به‌عنوان میراثی جهانی شناخته می‌شود».
در این بیانیه آمده است: «یونسکو و آیسسکو به طور کامل برای مقابله با این وضعیت اضطراری و تأسف‌بار بسیج شده و برای حمایت و کمک به مقامات عراقی با شیوه‌ها و ابزارهای مختلف عزم خود را جزم ساخته‌اند».
مدیران کل سازمان‌های یونسکو و آیسسکو تأکید کردند: از آغاز درگیری در عراق، میراث فرهنگی این کشور با هدف محو تاریخ عراق و از بین بردن همزیستی مسالمت‌آمیز میان اقشار مختلف جامعه این کشور، هدف تخریب عمدی قرار گرفته است.
در این بیانیه آمده است: «این امر بر وخامت و تیرگی اوضاع کنونی که نگرانی‌های ناشی از خسارات و بحران انسانی در نتیجه ظلم به اقلیت‌های فرهنگی و دینی بر آن سایه انداخته، می‌افزاید».
مدیران کل آیسسکو و یونسکو تصریح کردند: «هدف‌قردادن میراث فرهنگی عراق در روزهای اخیر شدت یافته و بعد از تخریب وحشیانه آثار نفیس موزه موصل و تخریب شهر آشوری باستانی «نمرود»، منابع رسمی از تخریب میراث جهانی شهر «الحضر» خبر دادند».
شهر باستانی الحضر شهری بزرگ و مستحکم بود که تحت نفوذ امپراتوری اشکانیان قرار داشت و پایتخت نخستین مملکت عربی محسوب می‌شود که ریشه در تمدن عربی اسلامی دارد.
در ادامه جنایت‌های داعش علیه تاریخ و تمدن بشریت، این گروه تروریستی شهر تاریخی «الحضر» عراق را تخریب و آثار باستانی قابل حمل آن را به مکانی نامعلوم منتقل کرد.

captcha