مساجد بشرویه؛ تاریخچه‌ای از تحولات اوایل اسلام تا دوره معاصر
کد خبر: 2961946
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳

مساجد بشرویه؛ تاریخچه‌ای از تحولات اوایل اسلام تا دوره معاصر

گروه اجتماعی: تاریخ مسجد جامع رقه بشرویه تاریخچه‌ای از انواع تحولات و تکاملات را از اوایل اسلام تا دوره معاصر در خود دارد، بخش‌های زیادی از آن در دوره ایلخانی ساخته شده است.


هاشم اتفاقی، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری بشرویه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: مسجد جامع رقه در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر بشرویه و در فاصله 100 متری شمال شرق روستای رقه واقع شده است.



وی ادامه داد: تاریخ این مسجد، تاریخچه‌ای از انواع تحولات و تکاملات را از اوایل اسلام تا دوره معاصر در خود دارد، بخش‌های زیادی از آن در دوره ایلخانی ساخته شده است. اما بنای اصلی مسجد مرتبط با اوایل دوره اسلامی و احتمالاً همان مسجدی است که ناصر خسرو در سفرنامه‌اش از آن یادکرده و ایوان رفیع آن را متذکر شده است.



اتفاقی با اشاره به اینکه این مسجد به شماره 11903 ثبت ملی شده است، گفت: قدمت آن به اوایل اسلام و دوره ایلخانی برمی‌گردد.



مسجد میان‌ده



سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری بشرویه با اشاره به اینکه مسجد میانده به شماره 5908 ثبت ملی شده است، گفت: قدمت این مسجد به عصر صفویه برمی‌گردد و نشانی آن در محل میانده شهرستان بشرویه است.





اتفاقی اظهار کرد: این بنا که کتیبه آن، 1030 هجری قمری را تاریخ ساختش ذکر می‌کند، از مساجد دوره صفوی بوده و یکی از شاخص‌ترین ابنیه مرکز محله میانده است. اطراف ایوان بزرگ تابستانی آن را 14 رواق فرا گرفته است.



وی گفت: مسجد دارای کتیبه‌های متعدد است و در پاکار ایوان، آیاتی از قرآن کریم بر نواری به خط کوفی مشاهده می‌شود، معمار چیره دست مسجد با چیدن آجر به اشکال مختلف هندسی بر سقف، هنر خود را به نمایش گذاشته است.



مدرسه علمیه میان‌ده



سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری بشرویه گفت: مدرسه علمیه میان‌ده به شماره 11667 ثبت ملی شده و قدمت آن به دوره زندیه برمی‌گردد.



اتفاقی بیان کرد: حوزه علمیه در سال 1130 ه. ق توسط حاج عبدالغنی بشروی بنا شده و این بنا در مرکز محله میانده و روبه‌روی مسجد میانده واقع شده است.



وی با اشاره به اینکه بر اساس وقف‌نامه تاریخ ساخت این بنا را 1170 هجری قمری یعنی دوره افشاریه ذکر نموده‌اند، گفت: ورودی مدرسه علمیه در گوشه شمالی و درون ایوان واقع شده که به صورت نیم گنبدی پوشیده شده است و تزیینات زیبای گچ بری شامل مقرنس و رسمی‌بندی دارد.



سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری بشرویه یادآور شد: حیاط مدرسه مستطیل شکل بوده و دارای دو ایوان بزرگ تابستانه و زمستانه است و طرفین فرعی مدرسه را ده حجره پشت ایوانچه‌های مقابل خود، برای اسکان طلاب قرار گرفته است.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۲۰ - ۱۶:۱۸
0
0
عکس های زیبایی بود. ممنون
captcha