سند ملی توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر به تصویب رسید
کد خبر: 2964260
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛

سند ملی توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر به تصویب رسید

گروه دانشگاه: در شصتمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، سند ملی توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شصتمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور روز سه‌شنبه، 19 اسفند به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور کبگانیان، قائم مقام این ستاد در مورد دستور و مصوبات این جلسه گفت: در آخرین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در سال 1393 ادامه بررسی «سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: حوزه انرژی به معنای اعم آن از مزیت‌های غیر قابل انکار کشور ما است و با توجه به نقش انرژی در شکل‌دهی به اقتصاد جهانی این  موضوع بسیار مهم نیز تلقی می‌شود.

کبگانیان ادامه داد: کشورمان گستره بزرگی از انرژی‌های مختلف را در اختیار دارد که عبارتند از انرژی های فسیلی، انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و انرژی هسته‌ای.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: خوشبختانه در هر سه حوزه فوق‌الذکر توانسته‌ایم علم و فناوری تولید این انرژی‌ها را تا حدود بسیار زیادی بومی کنیم و به همین دلیل امروز می‌توانیم برای این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: امروز خوشبختانه «سند ملی توسعه دانش بنیان  انرژی‌های تجدید پذیر» از تصویب نهایی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گذشت.

کبگانیان ادامه داد: در بخش پیش از دستور امروز با توجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نهایی کردن سند ملی محیط زیست مورد تأکید اعضا قرار گرفت و مقرر شد تا مکاتبات صورت گرفته با ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به‌منظور تدوین نهایی این سند، پیگیری شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در قسمت دیگری از جلسه امروز مقرر شد تا با توجه به مشکلات پیش آمده در روند ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان، این موضوع به‌طور جدی پیگیری شود.

وی افزود: در بخش مربوط به «سند ملی توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر» فصول 6، 7 و 8 این سند از تصویب نهایی جلسه گذشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: فصل 6 سند مربوط به راهبردها است که 10 راهبرد با اصلاحات مختصری به تصویب رسید. ترکیب ستاد مربوط به این سند نیز با توجه به نظرات اعضا به‌منظور چابک‌سازی این ستاد، به تصویب رسید.

پیگیری اجرای اسناد مصوب

وی افزود: سیاست ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، نظارت و پیگیری جدی اجرای اسناد مصوب است و به همین دلیل یک ساز و کار مناسب برای اجرای اسناد تعبیه شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طبق ماده 8 این سند، مسئول مستقیم اجرای آن ستاد توسعه انرژی های تجدیدپذیر است و نظارت و رصد عملکرد این ستاد بر عهده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است و در نهایت سیاستگذاری کلان و تصویب نهایی سند هم بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: ریاست ستاد بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور است و اعضا هم عبارتند از وزیر نیرو یا نماینده ایشان در این امر که مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو است، وزیر نفت یا نماینده ایشان در این امر که رئیس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت است. وزیر علوم یا نماینده ایشان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نماینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، رئیس مرکز همکاری‌های علمی و فناوری ریاست جمهوری، نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سه نفر از متخصصان انرژی‌های تجدید پذیر و دبیر ستاد به انتخاب ریاست ستاد به مدت چهار سال.

وی در پایان افزود: طبق تبصره ذیل همین ماده وزرای دیگر با دعوت رئیس ستاد و با حق رأی می‌توانند در جلسه ستاد حضور داشته باشند.

captcha