فاطمه(س)؛‌ الگوی رفتاری اهل بیت(ع) در طول تاریخ/ وامداری اسلام از ولایتمداری آن بانو
کد خبر: 3117106
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
جنگجو اظهار کرد:

فاطمه(س)؛‌ الگوی رفتاری اهل بیت(ع) در طول تاریخ/ وامداری اسلام از ولایتمداری آن بانو

گروه اندیشه:‌ رئیس اداره تبلیغات اسلامی جهرم با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) الگوی رفتاری خاندان اهل بیت(ع) بوده است، ابراز کرد:‌ حضرت ولیعصر(جع) که تمام انبیا انتظار آمدنش را کشیدند فرمود من حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی رفتاری خود قرار داده‌ام.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر جنگجو، رئیس اداره تبلیغات اسلامی جهرم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار است، گفت: این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است.
وی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) الگوی رفتاری خاندان اهل بیت(ع) بوده است، ابراز کرد:‌ آن بانوی بزرگوار دارای ویژگی‌های بسیار ارزشمند و بارزی بود به طوری که حضرت ولیعصر(جع) که تمام انبیا انتظار آمدنش را کشیدند و همگان منتظر آن هستند که ظهور کند و کج‌روی‌ها را از بین ببرد، می‌فرماید من حضرت زهرای مرضیه(س) را به عنوان الگوی رفتاری خود قرار داده‌ام.

تجلی ولایتمداری در طول دوران زندگی آن حضرت
جنگجو عنوان کرد: دلیل این انتخاب آن است که حضرت ویژگی‌های برجسته‌ای در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، عبادی و سیاسی، خانوادگی و غیره دارد، اما مهم‌ترین ویژگی‌ که مدنظر امام زمان(عج) قرار دارد، ویژگی ولایت‌مداری آن بانوی بزرگوار است که در آن دوران میزان ولایتمداری خود را به جهانیان اثبات کرد و نخستین شهیده راه ولایت شد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی جهرم اظهار کرد:‌ در بین زنان از هر جهت، کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت سراسر زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق العاده برخوردار است زیرا آدمی با دقت و تأمل در آن می‌تواند به عالی‌ترین رتبه‌های روحانی نائل شود.

اشاره به آیاتی که در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده است
وی ادامه داد: از سوی دیگر با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل شده است که از آن جمله می‌توان به آیه‌ی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، و غیره اشاره کرد که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است.

تشریح سبک زندگی فاطمی
جنگجو در ادامه به بیان نکاتی درباره سبک زندگی حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: حتی نحوه ولادت حضرت فاطمه(س) بسیار جالب توجه است. آنچه که برای شیعیان آن حضرت باید مورد توجه قرار گیرد اهمیت مراقبت‌های لازم قبل از تولد فرزند است. لزوم طهارت روحی و جسمی  برای تشکیل نطفه یک فرزند صالح از خصوصیات آشکاربه وجود آمدن یک انسان پاک سرشت والهی است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی جهرم همچنین نحوه رفتار با پدر و مادر را یکی دیگر از فرازهای سبک زندگی حضرت فاطمه(س) برشمرد و گفت: حضرت فاطمه(س) هشت سال در مکه پا به پای پدر در اعتلا و پیشرفت اسلام کوشید و در آزار کفار و مشرکان و منافقان یار و مددکار پدر بود و زمانی که مشرکان پیامبر(ص) را آزار و اذیت و زخمی و یا جسارتی می کردند، پیامبر(ص) را دلداری می داد و زخم هایش را مداوا می کرد؛ این گونه بود که پیامبر(ص) ایشان را «ام ابیها» نامید.
وی با بیان اینکه از جمله نکات مهم زندگی حضرت فاطمه(س) ازدواج آن حضرت بود، افزود:‌ ایشان خواستگارانی بسیار در میان صحابه داشت که از نظر مالی در رتبه های بالایی قرار داشتند اما رسول خدا همچنان مسأله را به نظر خداوند موکول می‌کرد تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد و حضرت علی(ع) را انتخاب کرد.
جنگجو ادامه داد: جهیزیه ساده و اندکی فراهم و نزد پیامبر(ص) آوردند، ساده و بی تکلف می‌کرد ضمن اینکه همسرداری حضرت فاطمه(س) نیز بهترین الگو برای زنان مسلمان است. و شیوه رفتار با همسر برای یک زن آن قدر مهم است که حضرت علی (ع) می فرماید: جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است. فاطمه (س) با آن همه فضیلت، همسری نیکو و مطیع برای امیر مؤمنان علی(ع) بود.

سیره رفتار فاطمه(س) با فرزندان؛ سرمشقی مناسب برای تربیت صحیح فرزندان
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه سیره رفتار فاطمه(س) با فرزندان خود نیز سرمشقی مناسب برای تربیت صحیح فرزندان است، گفت: ایشان به فرزندان احترام می گذاشتند و آنها را با احترام خطاب می کردند و همیشه سعی در آموزش و تربیت دینی و اخلاقی آن‌ها داشتند.
به گفته وی، حضرت فاطمه زهرا(س) در آموختن مسائل دین به دیگران از اشتیاق زایدالوصفی بهره‌مند بود و اصولاً حضرت زهرا(س) الگوى یک بانوى اسلامى است. او حتی خود را بر نامحرم نابینا می‌پوشاند.
وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ آن حضرت حتی‌الامکان از ظاهر شدن در انظار عمومی اجتناب می‌کرد اما این بدان معنی نبود که در مواقع حساس و لازم از انجام وظیفه خود شانه خالی کند.

captcha