دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره مواد غذایی ناسالم اطلاع‌رسانی دقیقی نداشتند
کد خبر: 3184463
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
جعفریان:

دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره مواد غذایی ناسالم اطلاع‌رسانی دقیقی نداشتند

گروه سلامت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایش ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره عنوان کرد: یکی از وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنار ابعاد نظارتی و کنترلی اطلاع رسانی عمومی در رابطه با مواد غذایی و دارویی ناسالم و غیر ایمن است که در این حوزه موفقیتی وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایش ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره که امروز اول اردیبهشت‌ماه به مناسبت هفته ملی سلامت در محل ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت سلامت غذایی و ابعاد کنترلی و نظارتی آن توسط دانشگاه‌ها، اطلاع‌رسانی در زمینه معضلات غذایی را مهم ارزیابی کرد.

جعفریان با اشاره به شعار هفته ملی سلامت و ایمنی غذا از مزرعه تا سفره تصریح کرد: شعار امسال را سازمان بهداشت جهانی با توجه به اهمیتی که بحث غذا و ایمنی آن در سلامت دارد به عنوان شعار اصلی هفته ملی سلامت نام‌گذاری کرده است.

وی افزود: این موضوع در‌ کشور ما علاوه ایمنی غذا با عدالت در سلامت نیز مطرح شده است.

وظایف دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در تحقق ایمنی غذا
جعفریان با اشاره به نقش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در تحقق موضوع ایمنی غذا و سلامت مواد غذایی اظهار‌ کرد: ما علاوه بر وظایف آکادمیک و دانشگاهی خود یک‌سری وظایف اجرایی و نظارتی در حوزه های بهداشت، درمان نیز عهده دار هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها یک وظایف مستقیمی مانند کنترل‌هایی که بر مواد غذایی و دارویی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تولید می‌شود دارد.

اطلاع رسانی به عموم مردم در مورد مواد غذایی و دارویی یکی از وظایف اصلی ولی نانوشته دانشگاه است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اطلاع رسانی، را به عنوان یکی از وظایف اصلی دانشگاهها معرفی و تصریح کرد: اطلاع رسانی عمومی که در شرح وظایف دانشگاه ‌ها به صورت مستقیم اشاره نشده است یکی از وظابف اصلی این نهاد و سایر نهادهای مشابه است.
وی افزود: همان‌گونه که یکی از وظایف ما این است که در مورد استاندارد مورد محصولات غذایی کنترل داشته باشیم و از سلامت آنها اطمنیان حاصلی کنیم تا اجازه عرضه آن را بدهیم، به همین منوال باید در مورد محصولات غیر استاندارد و ناسالم اطلاع رسانی کرده وضعیت این مواد را برای عموم مردم تشریح کنیم.

جعفریان با اعلام نارضایتی خود از اطلاع رسانی در رابطه با مواد غذایی غیر استاندارد و ناسالم اذعان کرد: یک نهاد آکادمیک باید حتما در مورد استاندارد بودن یا نبودن مواد غذایی و دارویی حتما اطلاع رسانی داشته باشد که آیا این محصولات معیارهای سلامت را دارند و یا خیر؟ مطمئنا اگر چنین چیزی وجود داشته باشد عموم مردم از آن استقبال می‌کنند، ما این کار را در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می دهیم اگرچه تا حدودی عقب ماندگی در این زمینه وجود دارد.

جلب توجه مسئولان و ارگان‌ها در مورد وضعیت های ناسالم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی‌تهران وظیفه دیگر دانشگاهها را جلب توجه و مشارکت مسئولا و ارگان ها دانست و عنوان کرد: برای تأمین سلامت مواد غذایی، باید توجه مسئولان و ارگان‌های به وضعیت‌های ناسالم جلب کرد تا با مشارکت گسترده و تأثیرگذار خود بتوانند نقش مهمی را در تأمین سلامت مواد غذایی ایفا کنند.
جعفریان همچنین مشارکت مردم را در ایمنی غذا مهم ارزیابی کرد و گفت : اگر دانشگاه بتواند نقش خود را خوب انجام دهد می تواند مردم را به انتخاب درست مواد غذایی مصرفی خود تشویق نماید.
وی خاطر نشان کرد: در راستای جلب مشارکت مردم ابتدا باید به سلامت غذا باید نظارت و کنترل بر غذا و دارو را افزایش داده و سپس برای سلامت تغذیه‌ای مردم به کمک دانشکده طب سنتی بحث سبک زندگی سالم را گسترش داده و مردم نسبت به سلامت غذای مصرفی نحوه صحیح تغذیه مشارکت دهیم.

captcha