قطعنامه یونسکو رژیم اسرائیل را به توقف تخریب مسجدالاقصی ملزم کرد
کد خبر: 3191015
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹

قطعنامه یونسکو رژیم اسرائیل را به توقف تخریب مسجدالاقصی ملزم کرد

گروه بین‌الملل: کمیته امور خارجی شورای اجرایی یونسکو قطعنامه‌ پیشنهادی اردن و فلسطین را به تصویب رساند که بر تعریف مسجدالاقصی به عنوان یک مجموعه مقدس تأکید دارد و اسرائیل را به توقف تخریب در همه قسمت‌های این مجموعه ملزم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «albawaba»، این قطعنامه عنوان می‌کند که دروازه مغاربه، بزرگترین ورودی مسجدالاقصی برای بازدیدکنندگان غیرمسلمان، بخش جدانشدنی الاقصی است.
این قطعنامه اسرائیل را به عنوان یک نیروی اشغالگر ملزم می‌کند که به تصمیمات بین‌المللی و قطعنامه‌های یونسکو در مورد میراث شهر تاریخی قدس که از سال 1981 در فهرست میراث جهانی یونسکو و از سال 1982 در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار دارد، متعهد شود.
در این قطعنامه همچنین از اسرائیل خواسته شده تا همه حفاری‌ها و تخریب‌ها را در شهر تاریخی قدس پایان دهد و تجاوزات خود را که به تنش و درگیری میان پیروان ادیان دامن می‌زند، متوقف کند.
کمیته امور خارجی یونسکو همچنین اسرائیل را ملزم به پایان دادن به ورود اجباری تندروهای یهودی و نیروهای نظامی به مسجدالاقصی و توهین به مردم کرد.
همچنین دستور داده شد که تبدیل ساختمان‌های مسجدالاقصی به کنیسه متوقف شود و نام‌های خیابان‌ها و اماکن باستانی به نام‌های یهودی تغییر نیابد.
یونسکو همچنین لغو محدود کردن دسترسی مسلمانان و مسیحیان به اماکن عبادی را خواستار شد و اسرائیل را ملزم به توقف 100 مورد حفاری با هدف تغییر هویت اسلامی و مسیحی قدس کرد.

captcha