تجلی انسان کامل در مؤلف کتاب «انسان کامل»/ شهید مطهری بحر عمیقی در علوم بود + عکس
کد خبر: 3216732
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
لحظاتی با همشهریان استاد؛

تجلی انسان کامل در مؤلف کتاب «انسان کامل»/ شهید مطهری بحر عمیقی در علوم بود + عکس

گروه اندیشه: مردم زادگاه استاد شهید مرتضی مطهری معتقدند: معلم و مؤلف کتاب «انسان کامل»، به راستی تجلی یک انسان کامل بود که از ذات وجودش تکامل تراوش کرده و همگان را سیراب کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هر ساله 12 اردیبهشت تابلوها و عکس‌هایی در بزرگداشت و کرامت مقام والای معلم در گوشه و کنار هر شهری نصب شده و چهره شهرها دگرگون می‌شود، روزی که بزرگ‌مردی از تبار مردان خدا با شهادتش چهره اسلام را طهارت بخشید و ارج و قرب دیگری به آن داد؛ کسی که امام خمینی(ره) در روز شهادتش این‌گونه سخن گفت: «شهید مطهری پاره تن من است، من فرزند بسیار عزیزى را از دست داده‏‌ام و در سوگش نشستم و او از شخصیت‌هایی بود که حاصل عمرم محسوب مى‏‌شد».

بر اساس آیه ۱۶۹ سوره آل‎عمران که خداوند می‌فرماید: «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ، هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزى داده می‌شوند»، به پاسداشت چنین فیلسوف و مبارزی، این روز را روز معلم نامیدند. شغلی که ادامه‌دهنده راه انبیا بوده و این مسیر را روشن نگه می‌دارد.

او در زمان حیاتش، عالم را حیات بخشید و شهادتش نیز مکتب عشق‌آموزی و ایثار بود، درس‌هایی به ملت ایران و همه آزادگان جهان داد که هنوز بعد از 37 سال از شهادتش راهگشای بسیاری از مشکلات و معضلات امروزی است؛ آیت‌الله مرتضی مطهری، معلم شهیدی است که هم‌اکنون نیز حضوری تابنده و گویا دارد و هنوز صدای رسای او در گوش دل پاک‌مردان طنین می‌اندازد.

به مناسبت شهادت این معلم شهید و فرزند و حاصل عمر خمینی کبیر(ره) که عالم از نور حضورش روشن است، راهی زادگاه معلم علم و اخلاق، شهر فریمان می‌شویم تا چندی با مردم شهر این استاد گذران عمر کنیم و از او یاد.

به هرکجای شهر که نظر می‌اندازیم نام او دیده می‌شود، گویی نام او خلأ این شهر را پر می‌کند؛ هنگامی که با همشهریان شهید مرتضی مطهری هم کلام شدم، عجین بودن آن‌ها با این الگوی رشادت را بیشتر احساس کردیم.

معلم شهید؛ آموزگار اخلاق

تعدادی از دانش‌آموزان برای بازدید از خانه این شهید که حالا موزه میراث فرهنگی شده است آمده بودند، از یکی در مورد درس‌های فراگرفته از شهید مرتضی مطهری پرسیدم و او به ساده زیستی ایشان اشاره کرد، در میان سخن او یکی دیگر از دوستانش به ما پیوست و اظهار می‌کند: برایم عجیب است استاد و فیلسوفی با این ابهت، چنین خانه محقری داشته باشد.

یکی دیگر از دانش‌آموزان می‌گوید خانه ما از ایشان مجلل‌تر است، در این میان یکی دیگر از دانش‌آموزان که تازه به جمع ما پیوسته است، اظهار می‌کند: پس از مطالعه کتاب‌های شهید مطهری تازه به ارزش زن بودن پی برده‌ام، همچنین حجاب را مصونیت می‌دانم و نه محدودیت.

از دانش‌آموزی عناوین کتاب‌های استاد که تاکنون مطالعه کرده است را جویا می‌شوم، با کمی تأمل «داستان راستان» را نام می‌برد؛ حالا همه دانش‌آموزان گرد من جمع شده‌اند و از هر گوشه صدایی به گوش می‌رسد و در میان این ازدحام، صدای دانش‌آموزی که می‌کوشد نظر مرا به خود جلب کند می‌شنوم که می‌گوید: سعی کرده‌ام کتاب‌های این استاد را بخوانم زیرا ایشان قلمی مقتضای سن همه دارد، او کتاب‌های «انسان و سرنوشت» و «سیری در سیره نبوی» را از کتاب‌های مورد علاقه خود بر می شمارد و در این میان یکی دیگر از دانش‌آموزان به کتاب «آشنایی با قرآن» این استاد اشاره می‌کند.

اگر استاد مطهری زنده بود، در شبکه‌های مجازی حضور داشت

جواد مسبوقی، یکی دیگر از طالبان علم و دین در شهر فریمان است که کتاب‌های «انسان کامل»، «گفتارهای معنوی» و «رساله‌های شهید مطهری به امام خمینی(ره)»، را مطالعه کرده است. با این وجود شناخت خود از تمامی ابعاد این استاد و معلم شهید را هیچ می‌داند و معتقد است اگر در جامعه همچون شهید مطهری رفتار می‌کردیم و ایشان را بیش از این می‌شناختیم، اتفاقات بسیار زیبایی در زمینه شکوفایی ابعاد معنوی و فرهنگی به عرصه ظهور کشیده می‌شد.

مسبوقی رفتار شایسته شهید مطهری با خانواده‌اش، وقف عمر به علم‌آموزی و ارشاد مردم را از ویژگی‌های بارز و نیکوی این شهید می‌داند که امیدوار است بتواند از آن‌ها الگوبرداری کرده و ادای دین کند، او به آیت‌الله مطهری برای میزبانی از علامه طباطبایی غبطه می‌خورد و می‌گوید: امیدوارم روزی همچون ایشان که علامه طباطبایی را مهمان کرده و به شبهات خود پاسخ داده، من نیز روزی استادی را مهمان کرده و پاسخ شبهات و سؤالات ذهن خود را دریافت کنم.

او یکی از آرزوهای خود را داشتن قلمی روان و صحبتی شیوا، بلیغ و رسا همچون استاد شهید مطهری می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر این شهید زنده بود، در خیلی از نشریه‌ها و شبکه‌های مجازی حضور داشت و مطالبی را نشر می‌دادند تا افرادی که با منبر و روحانیون سرکار ندارند با این مطالب آشنا شوند، به امید آنکه راه راست را بیابند.

حضور شهید مطهری در ایران، مایه مباهات است

علی لطفی، یکی از همسایگان شهید مطهری بوده که ایشان را از نزدیک ملاقات کرده، اما به دلیل مسافرت‌های پی در پی این شهید بزرگوار به مشهد مقدس، تهران و قم کمتر از منبر ایشان بهره جسته. او این شهید را، عالمی برجسته و با ایمان می‌داند که جهان او را می‌شناسند و ایرانیان به حضور او در این کشور می‌بالند زیرا حضور او در این کشور مایه مباهات است.

او شهید مطهری را بهترین فرد در فریمان می‌داند و می‌گوید: در زمان حیات ایشان، کودک بوده‌ام و توفیق حضور در کلاس‌ها و جلسات پاسخگویی به شبهات این شهید بزرگوار را نداشته‌ام، اما همواره ایشان را الگو و پیشوای خود قرار داده‌ام و جوانان را نیز به الگوبرداری از ایشان دعوت می‌کنم.

سعه صدر، صبر و محبت شهید مطهری در پاسخگویی به شبهات

زهرا گوهری، استاد حوزه علمیه فریمان است که 24 سال سابقه تدریس دارد، آشنایی خود با این شهید را از قبل انقلاب و از زمان شروع به مطالعات دینی می‌داند؛ او در گذشته منزلشان نزدیک به حسینیه ارشاد فریمان بوده است و در جلسات پاسخگویی به شبهات توسط استاد شهید مرتضی مطهری شرکت می‌کرده است، ایشان را از نزدیک دیده و از سخنان و ارشادهای این شهید بزرگوار بهره جسته است.

او درباره نحوه پاسخگویی این معلم شهید به شبهات و سؤالات متقاضیان و طلاب اینگونه ابراز می‌کند: شهید مطهری با تمام وقار، شبهات را شنیده و با سعه صدر، صبر و با محبت تمام پاسخ می‌دادند و دست از پاسخ دادن بر نمی‌داشتند تا مخاطب را اقناع کنند.

گوهری کوشیده است تمام کتاب‌های شهید مطهری را مطالعه کند و درس‌هایی همچون پشتکار، دقت، صمیمت با مردم و یادگیری معارف دین بر پایه عقل و قرآن را از این شهید آموخته و امیدوار است بتواند با این شهید همراه شده و زندگی و اخلاق ایشان را سرلوحه زندگی خود قرار دهد.

او امیدوار است که همچون شهید مطهری مبلغ خوبی باشد و با بیان خاطره‌ای از این شهید ادامه می‌دهد: در آن زمان مجله زن روز که از نظر مطالب و محتوا نشریه فاسدی بود منتشر می‌شد، این شهید بزرگوار برای مقابله با افکار و اذهان مسموم تقاضا کرد که دو صفحه از این نشریه به مطالب علمی ایشان در مورد حقوق زن در اسلام اختصاص داده شود و پس از چاپ بسیار مورد استقبال قرار گرفت تا حدی که پس از انقلاب مردم دیگر اجازه ندادند که مجله به خاطر این دو صفحه تعطیل شود.

اعتبار ظرف به مظروف است/ شهر فریمان؛ ظرفی برای حضور شهید مطهری

ابوذر صادقی، یکی از اهالی فریمان است که شهید مطهری را الگویی همه جانبه در تمامی ابعاد معنوی و روحانی می‌خواند که ایشان برای  فهم مطالب و کسب توانایی برای ابلاغ آن به دیگران هر مطلب را سه بار مطالعه می‌کردند، یک بار به صورت روزنامه‌وار، بار دوم به صورت نیمه عمقی و آخرین بار به صورت عمیق، که این امر می‌تواند الگوی خوبی برای یادگیری دانش‌پژوهان باشد.

او شهید مطهری را دریایی در تمامی علوم می‌داند و معتقد است که این شهید در برخی علوم، همچون فلسفه، کلام و علوم قرآنی بحر عمیقی بوده‌اند و از هیچ کسب علمی فروگذار نکرده بودند؛ او که به کتاب «جاذبه و دافعه امام علی(ع)» شهید مطهری ارادت ویژه دارد، اعتبار ظرف را به مظروف آن می‌شمارد و شهر فریمان را ظرفی برای حضور و وجود شریف شهید مطهری معرفی می‌کند.

صادیقی بیان می‌کند: شهید مطهری در آخرین جملات و برداشت‌ها فرمودند که ای کاش وارد علم فیزیک و ریاضیاتی می‌شدند و شاید اگر ایشان  زنده بودند برای امور فرهنگی، جذب جوانان و دفع شبهات که در دنیای امروز به ایران و اسلام هجوم آورده، ایستادگی بیشتری داشتند.

نظافت خیابان شهید مطهری، افتخار رفتگری علی‌اکبر

علی‌اکبر سامعی، رفتگر پرتلاش خیایان شهید مطهری شهر فریمان در حال جاروکشیدن مقابل درب خانه پدر این شهید است و شناخت خود از ایشان را تنها از بزرگان کسب کرده و می‌گوید: پدرم آیت‌الله مطهری را بزرگ‌مردی می‌داند که دنیا از او درس ساده‌‌زیستی فراگرفت.

او با جارو کشیدن خیابان‌ها، راه خدمت به مردم را پیش گرفته است و افتخار خود را نظافت در خیابانی می‌داند که روزگاری شهید مطهری آنجا سپر عمر کرده‌ است.

تقید شهید مطهری به انجام امور فردی

وجیهه عطامحمدی، یکی از اهالی شهر شهید مطهری است که این شهید را از سخنان مادربزرگش شناخته است، در این خصوص می‌گوید: ایشان نسبت به کارهای شخصی خود خیلی مقید بودند، در آ‌ن زمان روستای ما ارباب محور بوده است و خانم‌ها نقش خدمتکار را داشتند اما این شهید تمام کارهای فردی خود را انجام داده و به کسی واگذار نمی‌کردند، همچنین در صحبت کردن با دیگران نیز احترام و حرمت‌ها را رعایت می‌کردند.

او کتاب‌های «انسان کامل»، «جاذبه و دافعه امام علی(ع)» را مطالعه کرده و معتقد است اگر شهید مرتضی مطهری زنده بودند، مباحث فلسفی را به زبانی روان و همه فهم بیان می‌کردند.

وجوب کسب مهارت‌های ورزشی به پیروی از شهید مطهری

علیرضا رفیق، طلبه حوزه علمیه فریمان و ورزشکار است که با مطالعه کتب شهید مطهری به شناختی 50 درصدی از ایشان رسیده است؛ او قدم در راه شهید مطهری گذاشتن را کار هر کسی نمی‌داند و اظهار می‌کند: این شهید در حوزه ورزش و در رشته‌های اسب‌سواری و شنا نیز مهارت‌هایی نیز داشتند از این رو جوانان باید به پیروی از ایشان به حوزه‌های ورزشی نیز اهمیت دهند زیرا علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود به تحصیل، تهذیب و ورزش توجه ویژه دارند.

این جوان که علم و ورزش را درهم آمیخته و ازآن بهره می‌جوید، از کتاب‌های شهید مرتضی مطهری کتب «جاذبه و دافعه حضرت علی(ع)»، «مسئله حجاب» و «نظام حقوق زن در اسلام» را مطالعه کرده و امیدوار است با ادامه دادن راه این شهید روزی مطهری ثانی شود.

و زمان برای دیدار با اهالی شهر استاد دین و اندیشه، شهید مرتضی مطهری به پایان می‌رسد. اما تنها می‌توان گفت، ای معلم شهید! رفته‌ای، ولی افکار و اخلاقت همواره ماندگار است، گرچه خاموشی، اما روشن‌ترین فریادی که عالم را درس زندگی می‌دهی؛ ای معلم و مؤلف کتاب «انسان کامل»! به راستی خود متجلی یک انسان کامل بودی که از ذات وجودت تکامل تراوش کرده و همگان را سیراب کردی.

بچه‌هایمان «داستان راستان» تو را می‌خوانند و لذت می‌برند. خواهرانمان «مسئله حجاب» و «حقوق زن» را مطالعه کرده و ارزش انسانی زن مسلمان را درمی‌یابند، عارفان با تو در «گلشن مطهر نهج‌البلاغه» سیر می‌کنند. علی‌شناسان کتاب «جاذبه‌ و دافعه امام علی(ع)» را می‌خوانند و جوانان ما نیز به «جهان‌بینی توحیدی» و «توحید» و «نبوت» و «معاد» و «انسان و ایمان» و «انسان و سرنوشت» و ... می‌نگرند و درس می‌آموزند.

ای مطهری، ای معلم شهید! در حیاتت، با منطق، دشمنان اسلام را رسوا نمودی و در شهادتت، با خون، چهره کریه‌شان را رسوا ساختی و سرخی خونت نهال اسلام را شاداب‌تر و سبزتر نمود.

شهادت بر تو مبارک!

captcha