خصوصی‌شدن تولید کالای فرهنگی در سطح فراملی مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 3305518
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
دبیرکل کمیسیون ملی سازمان یونسکو در ایران:

خصوصی‌شدن تولید کالای فرهنگی در سطح فراملی مورد توجه قرار گیرد

گروه اجتماعی: دبیرکل کمیسیون ملی سازمان یونسکو در ایران با بیان اینکه حذف و بایکوت مسایل فرهنگی ضعف یک منطقه است، عنوان کرد: برای آن‌که در عرصه فرهنگ جهانی فعالیت کنیم باید به مواردی همچون توده‌ای شدن تقاضای فرهنگی، تولید انبوه کالاهای فرهنگی، خصوصی‌شدن تولید کالای فرهنگی در سطح فراملی را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خراسان رضوی، محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی سازمان یونسکو در ایران ظهر امروز، 29 اردیبهشت‌ماه در نخستین همایش ملی «فرهنگ، هویت شهری و گردشگری» که در سالن اجتماعات هتل ثامن برگزار شد، اظهار کرد: سازمان یونسکو صلح ذهنی و توسعه پایدار را دنبال می‌کند و در بخش توسعه پایدار سه رکن مهم رشد اقتصادی، پایداری زیست محیطی و فرهنگ را در نظر می‌گیرد.

سعیدآبادی فرهنگ را محور توسعه پایدار دانست و با بیان اینکه فرهنگ می‌تواند در روابط بین‌المللی نقش مهمی ایفا کند لذا باید به تنوع فرهنگی توجه ویژه داشت، افزود: اگر معتقد به نقش فرهنگ در توسعه جهانی هستیم ناچاریم که به تنوع فرهنگی اعتقاد داشته باشیم زیرا این تنوع فرهنگی موجب زیبایی جهان می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در دنیای امروز برخی از کشورها به دنبال یکسان‌سازی فرهنگی هستند، ما به عنوان جمهوری اسلامی باید به دنبال پذیرش تنوع فرهنگی و احترام به جهانیان باشیم زیرا تنوع فرهنگی هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

دبیرکل کمیسیون ملی سازمان یونسکو در ایران با اشاره به اینکه خودشیفتگی افراطی و احساس استثنایی بودن در جهان امروز چالش‌هایی زیادی را ایجاد کرده است، بیان کرد: ما باید تلاش کنیم تا از طریق تنوع فرهنگی مانع از ایجاد چنین فرآیندی در افکار عمومی جهان شویم.

وی با بیان اینکه حذف و بایکوت مسایل فرهنگی ضعف یک منطقه است، عنوان کرد: برای آن‌که در عرصه فرهنگ جهانی فعالیت کنیم باید به مواردی همچون توده‌ای شدن تقاضای فرهنگی، تولید انبوه کالاهای فرهنگی، خصوصی‌شدن تولید کالای فرهنگی در سطح فراملی را مورد توجه قرار دهیم.

سعیدآبادی با بیان اینکه تولید کالاهای انبوه دیگر مثل گذشته تنها توسط دولت انجام نمی‌شود، اظهار کرد: باید بخش خصوصی نیز وارد این مسئله شود، ضمن اینکه در عرصه جهانی تولید کالای فرهنگی جزو تولید ناخالص داخلی محسوب می‌شود و این تولید به مرحله بین‌المللی رسیده است که اهمیت و نفوذ آن را نشان می‌دهد.

وی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس را به ترتیب آثار باستانی و آداب و سنت‌های هر منطقه دانست و گفت: با توجه به اهمیت بسزای این مقوله تاکنون 10 اثر از ایران به مرحله ثبت جهانی رسیده است که در این راستا باید میراث فرهنگی ناملموس مانند لهجه‌ها و بازی محلی باید مورد توجه قرار گیرد تا به مرگ خاموش منجر نشود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ادامه داد: ثبت جهانی میراث فرهنگی مکتوب سومین عرصه فعالیت یونسکو به شمار می‌رود زیرا معتقدیم که بخشی از آثار مکتوب هر تمدن مربوط به حافظه جهانی است و باید از آن نگهداری شود که در این راستا نیز تاکنون هفت اثر ایرانی به مرحله ثبت جهانی رسیده است.

وی ثبت جهانی نام پژوهشگران، اندیشمندان و افراد تأثیرگذار هر تمدن را از دیگر مأموریت‌های ویژه یونسکو دانست و افزود: در این راستا نیز ما تاکنون 30 تن از بزرگان و مشاهیر کشورمان را در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسانده‌ایم.

captcha