یونسکو بمباران میراث تاریخی یمن توسط عربستان را محکوم کرد
کد خبر: 3314025
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

یونسکو بمباران میراث تاریخی یمن توسط عربستان را محکوم کرد

گروه بین‌الملل: سازمان یونسکو حمله جنگنده‌های عربستان به مناطقی از شهر قدیمی «صنعا» که بخشی از میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری پرس‌تی‌وی، در پی حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به مناطقی از شهر قدیم صنعا در روز جمعه (۲۲ خرداد/ ۱۲ ژوئن) دست‌کم شش نفر کشته و بخش‌هایی از میراث باستانی پایتخت یمن تخریب شدند.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) این حملات را محکوم کرده، اما عربستان هدف قرار دادن میراث جهانی یونسکو را تکذیب کرده است.


همچنین، خبرگزاری رویترز گزارش داد: ساکنان محله باستانی صنعا که مجموعه‌ای از مساجد، برج‌ها و خانه‌های گلی است٬ به این خبرگزاری گفته‌اند که اجساد پنج نفر از اعضای یک خانواده از زیر آوارهای این منطقه بیرون کشیده شده‌ است.
یکی از ساکنان بخش قدیمی شهر صنعا به رویترز گفته است که حوالی ساعت ۳ صبح جمعه به وقت محلی پس از حملات هوایی از منزل خود خارج شده و با سه خانه کاملا ویران شده مواجه شده است.
ایرینا بوکووا٬ مدیرکل یونسکو با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت این سازمان اعلام کرد که از شنیدن خبر جان باختن شهروندان یمنی و نیز تخریب یکی از قدیمی‌ترین شاهکارهای معماری شهری اسلامی آزرده‌خاطر و اندوهگین شده است.


ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان بیش از ۱۱ هفته است که شهرهای مختلف یمن را به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت هدف حملات پیوسته هوایی قرار داده است.
ائتلاف تحت رهبری عربستان درصدد است تا زمینه بازگشت رئیس‌جمهور فراری عبدربه منصور هادی به قدرت را فراهم کند.
بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده٬ از زمان آغاز درگیری‌ها در یمن تا کنون ۲۵۸۴ نفر کشته و بیش از ۱۱ هزار نفر مجروح شده‌اند. روز دوشنبه هفته جاری قرار است مذاکراتی با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار شود تا راهی برای برون‌رفت از بحران انسانی در یمن بیابد؛ بحرانی که در نتیجه آن ۸۰ درصد جمعیت این کشور محتاج دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه شده است.

captcha