شروط برپا شدن قیامت/ 15 خصلتی که مسبب نزول بلا می‌شود
کد خبر: 3320273
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
آیت‌الله گرامی در جلسه تفسیر عنوان کرد:

شروط برپا شدن قیامت/ 15 خصلتی که مسبب نزول بلا می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: استاد برجسته حوزه علمیه در جلسه تفسیر خود با اشاره به خوراک روح که توجه به عوالم پایدار است و انسان باید آن را برای خود فراهم کند به تشریح روایات مربوط به اشراط الساعة پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله محمدعلی گرامی، شب گذشته ششم تیرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه واقعه و مباحث یوم الساعة گفت: انسان دارای قوای مختلف روحی و جسمی است و هر کدام از آنها نیز نیازمند خوراک مناسبی هستند و نمی‌توانند بیکار باشند.

وی افزود: قوای تخیلیه ما نیازمند صور است و سرعت آن نیز از سرعت نور بیشتر و قوای فکری نیز نیازمند عقلانیت هستند و در دنیا و برزخ هم نمی‌توانند بیکار باشند زیرا انسان برای اهداف مشخصی آفریده شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خوراک روح توجه به عوالم پایدار است تصریح کرد: این که بزرگان و ائمه(ع) مانند امام علی(ع) از قلة زاد و بعد سفر در قیامت می‌نالند نشانه این است که سفر، سفر دشوار، دور و پرخطری است زیرا همه انسان‌ها سرنوشت مرتبطی با یکدیگر دارند و فردی که می‌میرد باید منتظر بماند تا همه انسان‌ها برسند و بعد داوری روز قیامت آغاز شود.

وی افزود: به کسی که با داشتن زیبایی مرتکب کار خلافی شده است می‌گویند چرا از زیبائیت سوء استفاده کردی و او می‌گوید خودت مرا زیبا آفریدی و بعد حضرت یوسف را می‌آورند و به او نشان می‌دهند که تو زیباتری یا یوسف زیرا یوسف از نامحرم فرار کرد پس معلوم می‌شود برای داوری باید همه انسان‌ها در محشر حاضر شوند.

وی در ادامه به اشراط الساعة اشاره و عنوان کرد: در برخی روایات طلوع شمس از مغرب، دجال که می‌تواند شخص و یا جریان باشد و البته احتمال شخص بیشتر است، دابة الارض که به مولا علی(ع) نیز تفسیر شده، خسوف از سه جا، خروج یاجوج و ماجوج، بلندشدن آتشی از یمن که از باطن زمین بیرون می‌آید که می‌تواند زلزله ظاهری و یا درگیری‌های نظامی و ... باشد از جمله شروط برپایی قیامت عنوان شده است.

آیت الله گرامی بیان کرد: آمده است که آتشی در یمن برپا می‌شود که هیچکس را زنده نمی‌گذارد و همه می‌میرند و بعد به سوی محشر می‌روند.

وی اظهار کرد: در روایت دیگری نیز آمده است که پیامبر(ص) فرمود وقتی امت من 15 خصلت داشته باشند بلا نازل می‌شود؛ تبعیض طبقاتی وجود داشته باشد، زکات را ضرر بدانند، مردان تابع زنان شوند، فرزند به رفیقش خوبی می‌کند ولی به پدرش ظلم، در مساجد سر و صدا بلند است اما موسیقی و آوازخوانی رواج دارد.

استاد حوزه علمیه گفت: در صورت تحقق این 15 شرط مردم باید منتظر لحظه‌ای باشند که باد سرخ بیاید و همه را به زیرزمین ببرد و خسف کند.

وی ادامه داد: در تفسیر قمی نیز شروط دیگر مانند ضایع کردن نماز، دنبال هوا و هوس رفتن، تعظیم مال و ثروت، بیع دنیا به دین و رئیس شدن زنان و گرفتن پست و مسئولیت از سوی آنان به عنوان مقدمات قیامت بیان شده است.

captcha