ضرورت رشد ظرفیت‌های تولیدی در خراسان رضوی متناسب با ذائقه و نیاز زائران
کد خبر: 3320535
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
رشیدیان عنوان کرد:

ضرورت رشد ظرفیت‌های تولیدی در خراسان رضوی متناسب با ذائقه و نیاز زائران

گروه اجتماعی: استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: 80 درصد کالاهایی که به عنوان سوغات در مشهد تهیه می‌شود خارجی است، در نتیجه فرصت‌های شغلی بسیاری را از ایرانیان می‌گیرد لذا باید ظرفیت‌های تولیدی استان را متناسب با بازار و ذائقه و نیاز مسافران رشد دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه استان صبح امروز، هفتم تیرماه در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد شورای ملی سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 به میزبانی مشهد مقدس توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: با توجه به رایزنی‌های دیروز با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصمیم گرفته شد تا نگاه ملی به تأمین بودجه این موضوع داشته باشند و ما نیز راهکارهایی را در سطح استان پیگیری کردیم که اختصاص سه درصد از بودجه عمرانی استان به این امر از جمله این موارد است البته امیدواریم در سال 95 بتوانیم این درصد را افزایش دهیم.

رشیدیان اضافه کرد: در مجموع با عنایت دولت و طرحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، کارها و طرح‌ها جمع‌بندی می‌شود و در نهایت با ارائه به ریاست جمهور نظر ایشان را برای بودجه جهت آماده شدن مشهد برای پایتخت فرهنگی 2017 جذب و جلب می‌کنیم.

وی عنوان کرد: طبق صحبت‌هایی که دیروز انجام شد و تماس‌هایی که با وزیر راه و شهرسازی گرفتیم، در بحث جمع‌بندی کارها اعلام آمادگی کردند تا از این فرصت تاریخی برای مشهد به درستی استفاده شود لذا یکی از معاونت‌های این وزارتخانه، پیگیر این موضوع خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه با نگاه مثبتی که در دولتمردان راجع به تأمین بودجه این موضوع وجود دارد، مشکلی در این حوزه نداریم، گفت: همچنین در استان نیز سازمان‌های عمومی از جمله شهرداری رویکرد خوبی در زمینه تأمین اعتبارات در شأن مشهد دارند.

وی افزود: امیدواریم با سایتی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی جهت انعکاس پیشنهادات صاحبان فکر و ایده در این موضوع راه‌اندازی کرده است و نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شود، ایده‌ها و فکرها جمع‌بندی و با حضور فرهیختگان به نحو احسن از این فرصت تاریخی جهت معرفی شهر مقدس مشهد استفاده شود.

حضور 25 میلیون زائر داخلی طی سال گذشته در مشهد

رشیدیان در مورد مبنای تعداد ورود زائر به مشهد و آمارهایی که در این زمینه ارائه می‌شود، عنوان کرد: در سال‌های قبل مجموع آمارها بر اساس چند گزینه شامل ورودی‌های راه‌‌آهن و فرودگاه، پایانه‌های مسافربری و دستگاه‌های شمارش ورودی‌های مشهد که تعداد خودروها را شمارش می‌کند، در کنار آماری که از هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و محل‌های اسکان زائر به دست می‌آمد، اعلام می‌شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 25 میلیون زائر داخلی در مشهد حضور یافته‌اند، گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته 92 ثابت بوده است ولی در حوزه زائران خارجی افزایش تعداد زائر وجود دارد زیرا با توجه به مشکلاتی که در کشورهای عراق و سوریه پیش آمده است، آمار ورود دو میلیون زائر خارجی به مشهد طی این مدت نشان می‌دهد رشد بسیاری در مورد تشرف زائران عراقی داشته‌ایم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه آمار معاونت گردشگری از زائران عراقی که از طریق مرزهای غربی کشور وارد ایران می‌شوند، افزایش یافته است، ادامه داد: البته زائران عراقی در مکان‌هایی غیر از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نیز مستقر می‌شوند که این امر بررسی وضعیت آماری را کمی دچار مشکل می‌کند.

وی در مورد حضور رسانه‌های خبری متعدد و سایت‌هایی که بی‌رویه شاهد رشد آن‌ها در استان هستند، گفت: در زمانی که بحث از انفجار اطلاعاتی و خبری است، در استان خراسان رضوی نیز شاهد وضعیت اطلاعاتی و سایت‌هایی که به صورت کوتاه مدت ایجاد و بعد هم به سرعت جمع می‌شوند، هستیم.

رشیدیان افزود: مسئولیت این مراکز بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان است، همچنین مکاتباتی با دستگاه‌های امنیتی و پلیس فتا صورت گرفته و  پیگیر جریان این مراکز هستند، زیرا آنان با اخباری که منشأ درستی ندارد، فضای عمومی را متشنج می‌کنند.

وی ادامه داد: صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکرات و تیم مذاکره کننده بسیار شفاف و عزت‌مندانه بود، اما افرادی با عنوان پیروی از رهبری در سال دولت و ملت همدلی و همزبانی، به دنبال ایجاد حاشیه‌سازی هستند.

برخورد قاطع با رسانه‌های بی‌هویتی که در راستای تقدس‌زدایی از شهر مشهد حرکت می‌کنند

استاندار خراسان رضوی ابراز کرد: با بیان اینکه برخی از سایت‌ها سالم نبوده و به دنبال اهداف خاصی هستند، ادامه داد: متأسفانه اخیرا مطالبی در مورد مشهد مقدس منتشر می‌شود که هدایت شده و بر اساس خواسته دشمنان انقلاب و اسلام و در جهت تقدس‌زایی از این شهر مذهبی است.

وی بیان کرد: این مباحث به سایت‌های بی‌هویت، بی‌شناسنامه و غیرقانونی باز می‌گردد که امیدواریم با پیگیری‌های دستگاه‌های مربوطه و نهادهای قضایی شاهد جوی آرام در فضای انتخاباتی پیش‌رو باشیم.

رشیدیان در ادامه با بیان اینکه مشهد بازار گسترده‌ای دارد لذا قاچاق کالا نیز صورت می‌گیرد، گفت: با اصناف و تولیدکنندگان جلسات متعددی را برگزار کردیم تا بازار سوغات مشهد به جهت اهمیت هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد که در مرحله اول برای تولید کارهای مورد نیاز باید برنامه داشته و طرح‌ریزی شود.

وی اظهار کرد: 80 درصد کالاهایی که به عنوان سوغات در مشهد تهیه می‌شود خارجی است، در نتیجه فرصت‌های شغلی بسیاری را از ایرانیان می‌گیرد، لذا باید ظرفیت‌های تولیدی را متناسب با بازار و ذائقه و نیاز مسافران رشد دهیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در کنار این مباحث مسئله مقابله با قاچاق کالا نیز دنبال می‌شود، طبق آماری که از مبارزه عملی به دست آمده است، 37 باند قاچاق کالا سال قبل در استان متلاشی شده است.

اجرای جدی‌تر طرح ترافیکی در محدود پیرامونی حرم مطهر

وی در مورد وضعیت ترافیکی شهر مشهد ابراز کرد: در حلقه مرکزی و هشت راهی که قرار است به سمت حرم تنظیم ترافیکی شود، از ورود خودرو جلوگیری می‌شود تا محدوده پیرامونی بزرگ‌تری را برای طرح ترافیکی ایجاد کنیم، همچنین در کنار تأمین پارکینگ‌های موقت اطراف حرم مطهر و پشتیبانی نهادهای مسئول درصدد هستیم تا خدمت‌رسانی بهتری را در این حوزه انجام دهیم.

رشیدیان در مورد رسیدگی به وضعیت مؤسسات خیریه در مشهد ابراز کرد: حساسیت و عواطف مردم نسبت به دیگران به ویژه ایتام، افراد بی‌سرپرست، معلولان و ... که دارای کمبودهایی هستند نباید دست کم گرفته شود و این عواطف قابل تقدیر است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: البته افراد فعال در این حوزه نگاهشان تأمین نیازهای اقشار نیازمند است لذا یکی از موفقیت‌های ما در خراسان رضوی وجود مراکز خیریه مردم نهاد است که به وضعیت آن‌ها نیز رسیدگی کامل می‌شود.

captcha