تاثیر ویژه‌ تذکر لسانی در فریضه امر به معروف
کد خبر: 3321540
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
طهماسبی تأکید کرد:

تاثیر ویژه‌ تذکر لسانی در فریضه امر به معروف

گروه اجتماعی: امام جمعه شهر الوند با اشاره به اینکه تذکر لسانی در فریضه امر به معروف و نهی از منکر موثر خواهد بود، گفت: اگر تذکر لسانی در این فریضه موثر نبود خداوند متعال ما را به این فعل مکلف نمی‌کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام طهماسبی، امام جمعه شهر الوند صبح امروز در مراسم نشست اخلاقی سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین به مراتب امر به معروف اشاره نمود و اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتبی است که باید رعایت شود و اولین گام در برابر امر به معروف و نهی از منکر ابراز تنفر قلبی است و اگر فرد با تنفر قلبی اصلاح می‌شود نباید بیش از این عمل کرد.

وی افزود: بعضی از مواقع با یک قهر کردن، طرف مقابل اصلاح می‌شود یعنی امر به معروف و نهی از منکر با تنفر قلبی امکان‌پذیر است  و زبانی انجام نمی‌گیرد.

طهماسبی یادآور شد: مرتبه دوم این فریضه زمانی است که تنفر قلبی اثر ندارد و در این مرحله تذکر با زبان انجام می‌گیرد. اگر ما به صورت شرعی و طبق مراتب امر به معروف و نهی از منکر کردیم و از طرف مقابل، درگیری ایجاد شود اشکال ایجاد نمی‌کند  زیرا این تذکرات لسانی موثر است و اگر موثر نبود خداوند متعال ما را به این فعل مکلف نمی‌کرد.

امام جمعه شهر الوند با اشاره به اینکه برخورد یدی یا برخورد فیزیکی مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر است عنوان کرد:  این مرحله در جامعه اسلامی در اختیار حاکم جامعه است چرا که اگر قرار باشد مردم برخورد فیزیکی داشته باشند در جامعه هرج و مرج ایجاد می‌شود، پس وظیفه ما فقط تنفر قلبی و تذکر لسانی است.

وی در ادامه به شرایط امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و بیان کرد: یکی از شرایط  و زیر ساخت‌های این فریضه مهم، احتمال تاثیر دادن است نه علم به تاثیر، چرا که یقین به تاثیر را قبل از امر و نهی نمی‌توان تشخیص داد.

طهماسبی عنوان کرد: شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر آن است که مفسده‌ای نداشته باشد و خطر مهمی آمر به معروف را تهدید نکند.

امام جمعه شهر الوند در پایان تأکید کرد: ما باید امر به معروف و نهی از منکر را از خانواده و بستگان خود آغاز کنیم تا بر سایر افراد جامعه، تأثیرگذار باشد.

captcha