الزامات توسعه بازار اوراق بهادار اسلامی
کد خبر: 3361165
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲

الزامات توسعه بازار اوراق بهادار اسلامی

گروه اقتصاد: مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی گزارشی تحت عنوان «الزامات توسعه بازار اوراق بهادار اسلامی (صکوک) (ویرایش نخست)» را به قلم محمد توحیدی منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در چکیده این گزارش آمده است: آن‌چه در این نوشتار حائز اهمیت است، شناخت کاستی‌ها و نقایص بازار اوراق بهادار اسلامی است تا با ارائه راهکارهای کارشناسی بتوان این بازار را بیش از پیش گسترش داده و نقش و جایگاه این بازار را در تأمین مالی دولت و بنگا‌های اقتصادی ارتقا داد که این امر از یک طرف مستلزم فرهنگ‌سازی و آشنایی فعالان اقتصادی با مزایا و کارکرد انواع صکوک و از سوی دیگر مستلزم افزایش جذابیت و کاهش نقایص و هزینه‌های انتشار صکوک می‌باشد که خود موجب استقبال بیش از پیش هم سرمایه‌گذاران و هم بانیان و متقاضیان تأمین مالی شده و به تبع رشد و ارتقاء بازار اولیه این اوراق را در پی خواهد داشت.

در این گزارش ضمن شناسایی برخی آسیب‌ها و نقایص بازار صکوک، الزامات توسعه این بازار بررسی شده و راهکارهای لازم تا حد امکان در راستای ارتقای جایگاه این بازار ارائه گردیده است.

در مقدمه این گزارش می‌خوانیم: انتشار اوراق بهادار اسلامی گامی مهم در راستای توسعه نظام تأمین مالی اسلامی در جمهوری اسلامی ایران و نقطه عطفی در استقرار بازار سرمایه اسلامی محسوب می‌گردد. تاکنون انواعی از اوراق بهادار اسلامی مانند اوراق اجاره، مرابحه، سلف، جعاله، منفعت، استصناع، وقف، قرض‌الحسنه، مضاربه، مزارعه و مساقات در کمیته فقهی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و الگوهای عملیاتی انتشار این اوراق مورد تأیید این کمیته قرار گرفته است که از این بین اوراق اجاره، مرابحه و سلف به مرحله انتشار نیز رسیده است اما مابقی اوراق در مرحله تدوین قوانین و دستورالعمل‌های مرتبط هستند.

همچنین آمده است: تجربه ده سال گذشته بازار سرمایه نشان می‌دهد هرگاه سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت‌ها و نهادهای زیرمجموعه اعتماد بیشتری نموده و تفویض اختیار بیشتری کرده است آن بخش موفق بوده است که ازجمله می‌توان به شرکت فرابورس، بورس کالا و... اشاره نمود.

علاقمندان می‌توانند جهت دسترسی به متن کامل گزارش به این لینک مراجعه فرمایید.

captcha