معرفی متهم تخریب آثار باستانی اسلامی مالی به دادگاه «لاهه»
کد خبر: 3370659
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

معرفی متهم تخریب آثار باستانی اسلامی مالی به دادگاه «لاهه»

گروه بین‌الملل: «ابوتراب»،افراط گرای گروه تروریستی «انصار الدین» و مظنون به تخریب آثار باستانی و مقدس متعلق به مسلمانان کشور مالی در طی ناآرامی‌های سال ۲۰۱۲ ، به دیوان کیفری بین‌المللی واقع در «لاهه» هلند تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه «گاردین»، «ابوتراب»، مسلمان افراط گرایی که به دست داشتن در ویران کردن ابنیه مقدس شهر تاریخی «تیمبوکتو» در سال 2012 متهم است، صبح امروز، چهارم مهرماه به دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) معرفی شد.

«احمد المهدی الفاجی» معروف به «ابوتراب» نخستین مظنون متهم به ارتکاب جنایت جنگی مشتمل بر تخریب ابنیه تاریخی ومقدس دینی است که در دادگاه «لاهه» محاکمه می‌شود.

وی که هفته گذشته توسط دولت «نیجر» بازداشت شده بود صبح امروز به  دیوان کیفری بین‌المللی معرفی شد. البته هنوز خبری مبنی بر اعلام تاریخ تفهیم اتهام منتشر نشده است.

یوان کیفری بین‌المللی واقع در «لاهه» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ابوتراب عضو گروهک تروریستی «انصارالدین» است. این گروهک شاخه‌ای از القاعده است که در سال 2012 بر شمال مالی حکومت می‌کرد.

ابوتراب به تخریب 10 ابنیه تاریخی و مقدس مسلمانان شامل چند مقبره و یک مسجد در شهر تیمبوکتو متهم است.  گروهک افراط‌گرای انصارالدین ادعا کرده این اماکن مربوط به «بت پرستی» است.

گفتنی است، شهر تیمبوکتو به دلیل وجود ابنیه مقدس و تاریخی با ارزش در فهرست میراث به ثبت رسیده سازمان فرهنگی، هنری و علمی سازمان ملل (یونسکو) قرار دارد.

captcha