تکیه بر «قضا و قدر» برای توجیه اهمال مرگبار آل سعود، ادامه تفکر اموی است
کد خبر: 3370745
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
مدیر دفتر فرهنگی معاونت تهذیب:

تکیه بر «قضا و قدر» برای توجیه اهمال مرگبار آل سعود، ادامه تفکر اموی است

گروه حوزه‎های علمیه: مدیر دفتر فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه با اشاره به تحلیل‌های کودکانه سعودی‌ها درباره حوادث خونین حج ۹۴، تاکید کرد: قضا و قدر دانستن مرگ ۲ هزار انسان، ادامه تفکر اموی است.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمد مقدمی در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) با تسلیت به مناسبت درگذشته تعداد کثیری از حاجیان در مناسک حج گفت: متاسفانه این حادثه که قلوب تمام مسلمین در سراسر جهان را درگیر غم و اندوه کرده است، با بهانه تراشی‎ها و اظهارات نسنجیده و کودکانه امرای سعودی، به کام مردم و داغدیدگان تلخ‎تر شده است.
وی افزود: متاسفانه آل سعود در ابتدا به جای عذرخواهی از مردم و مسلمانان به خاطر اهمال در شیوه مدیریت مناسک حج و منا، بحث قضا و قدر الهی را مطرح کرد که یک حرف نسنجیده و تمسخرآمیز بود.
وی گفت: تفکر اموی بود که پس از شهادت امام حسین(ع) این شهادت را برگردن قضا و قدر گذاشت و امروز همان تفکر کشته شدن این همه انسان را که به گواه همه شاهدان عینی و فیلم‎هایی که موجود است،ناشی از تدابیر غلط امنیتی و اجرایی بوده به گردن قضا و قدر می‎گذارد.
مدیردفتر فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه، گفت: این مناسک هرساله برگزار می‎شود و همه اقدمات اجرایی در این مراسم به نسبت قابل پیش بینی است و قطعا عربستان نمی‎تواند خود را از زیربار این مسئولیت گران خارج کند و هر بهانه‎ای که در این زمینه بیان کند، صرفا فرار رو به جلو است و هیچ کس این بهانه‎های کودکانه را از آنها قبول نخواهد کرد.
وی اظهارکرد: طبیعی است که هر کسی مسئولیتی در این زمینه می‎پذیرد باید همه لوازم کار را بررسی کرده و سپس به همه اعلام کند که من مسئول این امر هستم و این دولت که از این همه مواهب سیاسی و مالی مراسم حج بهره برداری می‎کند نباید هرساله با جان این همه انسان بازی کند.
مقدمی بیان کرد: در خصوص برخورد با دولت عربستان نیز باید بگوییم که مسلمانان باید با تشکیل یک دادگاه بین‎المللی اسلامی در این زمینه تعیین تکلیف کنند و به شکلی این حکومت را محاکمه کنند.
وی گفت: البته شاید شکایت از عربستان به دادگاه‎هایی چون لاهه به صلاح امت اسلام نباشد ولی قطعا باید یک برخورد بین‎المللی جدی با این دولت انجام شود؛ دولتی که خود را خادم حرمین شریفین می‎داند ولی از انجام این کار کاملا ناتوان است باید امورات حج را به دیگران واگذارد.
این کارشناس حوزوی بیان کرد: سازمان کنفرانس اسلامی و شوراهای مختلف کشورهای اسلامی باید در این زمینه و در خصوص احقاق حقوق حاجیان اقدامات جدی انجام دهند و عربستان نمی‎تواند بنا بر این نکته که حاکم این سرزمین است همه امورات واجب مسلمانان را نیز تحت سیطره خود داشته باشد.
وی گفت: حج یک امر و تکلیف واجب است و عربستان قطعا نمی‎تواند تفکرات مذهبی و اجرایی خود را بر همه مسلمانان تسری دهد و همه مسلمانان را مجبور کنند که به تفکر وهابی هماهنگ شوند.

این استاد حوزه تاکید کرد: قطعا همه کشورها باید با اثبات بی‎عرضگی عربستان در این زمینه ورود کرده و برنامه ریزی مدونی برای اداره حج ارایه کنند.
مقدمی اظهارکرد: عربستان ثابت کرده است که واقعا توان مدیریت حج را ندارد و این کشورهای اسلامی هستند که باید هر کدام قسمتی از کار را به عهده بگیرند و ضمن تقویت وحدت اسلامی زمینه ایجاد چنین مسایلی را از بین ببرند.

captcha