مراسم تعزیه در تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه زنجان برگزار می‌شود
کد خبر: 3384973
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
همرمان با فرارسیدن ایام محرم؛

مراسم تعزیه در تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه زنجان برگزار می‌شود

گروه اجتماعی:رئیس هیئت امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه، گفت: مراسم تعزیه در تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه زنجان از اول تا سیزدهم محرم همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۱۷اجرا خواهد شد.

سیروس رستمی، رئیس هیأت امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به اجرای حرکت کاروان امام حسین(ع) و ورود به کربلا به صورت نمادین از کنار شهر ارمغانخانه به طرف تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه، گفت: این حرکت ساعت 2 بعد از ظهر روز پنجشنبه اول محرم، با حضور اقشار مختلف مردم منطقه قره پشتلو و مدیحه‌سرایی تعزیه‌خوانان این شهر به صورت نمادین انجام خواهد شد.
وی افزود: اجرای مراسم تعزیه امسال نیز از اول محرم تا سیزدهم محرم همه روزه از ساعت 2 تا 5 بعد از ظهر اجرا خواهد شد. همچنین مراسم ویژه‌ی روز عاشورا با شکوه خاصی از ساعت 9:30 صبح تا ساعت 3 بعد از ظهر ادامه خواهد یافت.
این مقام مسئول با ذکر این نکته که در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان کربلا مردم شهر ارمغانخانه با آغوشی باز پذیرای میهمانان وعزاداران از اقصی نقاط کشور هستند، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یکصد هزار نفر در طول این ایام از مراسم تعزیه‌ی سنتی ارمغانخانه بازدید کنند.
رستمی همچنین از تشکیل جلسات وانجام هماهنگی لازم برای اجرای هرچه بهتر مراسم و آماده کردن بسترهای لازم برای استقبال از میهمانان و عزاداران خبر داد و گفت: امسال بیش از 70 خادم افتخاری آماده خدمات‌رسانی به عزاداران می‌باشند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اظهار تأسف از در گذشت استاد حاج فیروز رستمی تعزیه گردان ومعین‌البکای تعزیه ارمغانخانه در اوایل امسال، ضمن پاسداشت این استاد فقید گفت: امسال نیز تعزیه خوانان برتر کشوری در این تکیه ایفای نقش خواهند نمود.
وی با اشاره به مجالس تعزیه‌ای که قرار است در طول 13 روز ماه محرم اجرا شود، گفت: مجلس شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)، مجلس شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع)، مجلس شهادت طفلان حضرت مسلم(ع)، مجلس حجة الوداع، مجلس شهادت عابس و شوذب و مجلس زوار عبداله، مجلس شهادت حضرت قاسم بن حسن(ع)، مجلس مشق دادن حضرت ابوالفضل(ع) به حضرت علی اکبر(ع)، مجلس شهادت حضرت علی اکبر(ع)، مجلس شهادت حضرت علی اصغر(ع) و مجلس شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، مجلس روز عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و اقامه نماز ظهر عاشورا، مجلس بازار شام، مجلس ازناقه افتادن حضرت رقیه(س) و مجلس شهادت حضرت حمزه سید الشهدا(ع) مجالسی است که درطول 13 روز ماه محرم اجرا می‌شود.
رستمی در پایان یادآورشد: همچنین نمایشگاه دائمی تعزیه در سالن جانبی تکیه برپا می‌شود.
به گزارش ایکنا، شهر ارمغانخانه در شمال غربی شهرستان زنجان قرار گرفته و تکیه‌ی این شهر با بیش از 400 سال قدمت یکی از بزرگترین تکیه‌های تاریخی کشور به شمار می‌رود که اجرای مراسم سنتی تعزیه در این محل در سال 1389 در میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است.

captcha