تصویب قطعنامه محکومیت اسرائیل در یونسکو/ تل‌آویو: یونسکو سازمانی متخاصم است
کد خبر: 3391651
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵

تصویب قطعنامه محکومیت اسرائیل در یونسکو/ تل‌آویو: یونسکو سازمانی متخاصم است

گروه بین‌الملل: تصویب قطعنامه عربی در یونسکو که بر شکست رژیم صهیونیستی در حفظ آثار باستانی و بازسازی مناطقی تاریخی قدس صحه می‌گذارد، با واکنش شدید مسئولان این رژیم روبه رو شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از شبکه خبری «الجزیره»، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) چهارشنبه، 29 مهرماه، با اکثریت آرا طرحی را که بعضی از کشورهای عربی به این سازمان ارائه کرده‌ بودند و در آن بر شکست رژیم صهیونیستی در حفظ آثار باستانی و بازسازی مناطق ویران شده در جنگ تاکید شده بود، تصویب کرد. این طرح از عملکرد اسرائیل در حفظ آثار تاریخی قدس انتقاد کرده است.
این طرح ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در عدم ایجاد امکان حضور نمازگزاران در مسجد الاقصی به بهانه‌های امنیتی، خواستار سرعت بخشیدن به بازسازی مدارس، دانشگاه‌ها، موسسه‌ها و مراکز باستانی و فرهنگی و اماکن عبادی شد که در پی جنگ‌های نوار غزه تخریب شده‌اند.
طرح مذکور که از سوی کشورهایی همچون کویت، مصر، امارات، الجزایر و تونس ارائه شده است با رای مثبت ۲۶ عضو از ۵۸ عضو کمیته اجرایی به تصویب رسید.
در این رای گیری ۲۵ کشور رای ممتنع و ۶ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، آلمان، هلند، جمهوری چک و استونی رای منفی داده‌اند.
بر اساس این گزارش، یک پاراگراف از نسخه پایانی پیش‌نویس طرح عربی با فشار لابی صهیونیستی تغییر یافت. در این پاراگراف تاکید شده بود که دیوار البراق (دیوار ندبه) در قدس که جزو مقدس‌ترین مکان‌های یهود نیز به شمار می‌رود بخش جدایی ناپذیر از مسجد الأقصی است.
در همین راستا سلوان شالوم، وزیر کشوررژیم صهیونیستی با محکوم کردن این قطعنامه، یونسکو را یک سازمان بسیار متخاصم علیه اسرائیل خواند و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی همچنان با طرح اعزام بازرس به مسجد الاقصی مخالف است.

رژیم صهیونیستی قطعنامه یونسکو را محکوم کرده و مدعی شد که این طرح در راستای تلاش برای تغییر تاریخ است.

مسجد الأقصی که یهودیان نام جعلی هیکل سلیمان را بر آن نهاده‌اند، نزد مسلمانان و یهودیان مقدس به شمار می‌رود و در بخش جنوب شرقی قدس شرقی قرار دارد که تحت اشغال رژیم صهیونیستی است.

captcha