یونسکو از سیاست‌های مربوط به جلوگیری از تبعیض علمی در آموزش حمایت کند
کد خبر: 3443850
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
وزیر علوم:

یونسکو از سیاست‌های مربوط به جلوگیری از تبعیض علمی در آموزش حمایت کند

گروه دانشگاه: محمد فرهادی در نشست افتتاحیه سی و هشتمین اجلاس یونسکو در پاریس و اعطای جایزه ابن سینا گفت: یونسکو از سیاست‌های مربوط به جلوگیری از تبعیض علمی در آموزش و نیز دسترسی به علوم پیشرفته حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری کشورمان در نشست افتتاحیه سی و هشتمین اجلاس یونسکو در پاریس، در سخنانی با بیان اینکه یونسکو از سیاست‌های مربوط به جلوگیری از تبعیض علمی در آموزش و نیز دسترسی به علوم پیشرفته حمایت کند، گفت: یونسکو می‌تواند زمینه لازم را برای دسترسی برابر به منابع آموزشی و علمی جهان به‌ویژه برای کشورهای در حال توسعه فراهم کند .
وی همچنین ازسازمان یونسکو خواست طراحی، پیگیری، مطالعه و مدل‌سازی برای سه محور پایداری محیط زیست، عدالت انرژی و توسعه فرهنگی و پژوهشی در نقاط مختلف جهان را تا سال 2015 برعهده بگیرد.
وزیر علوم کشورمان افزود: برای تحقق اهداف دهه 2014 و 2024 با نام «انرژی برای همه ضروری است»، سازمان یونسکو آموزش، توسعه، ساخت و کاربرد انواع انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه در جوامع محلی و روستایی را مورد حمایت قرار دهد و جمهوری اسلامی ایران نیز دراین باره ایجاد جایزه یونسکو برای انرژی‌های تجدیدپذیر را پیشنهاد می‌کند .
اعطای جایزه ابن سینا از سوی فرهادی
همچنین در این مراسم فرهادی جایزه امسال ابن سینا در زمینه اخلاق در علم را به پرفسور زابتاخان شینواری از پاکستان اعطا کرد .
جایزه ابن سینا که در یونسکو به نام ایران ثبت شده است، با حضور وزرای علوم ایران و پاکستان، مدیرکل یونسکو و نمایندگان کشورهای عضو در این سازمان بین‌المللی اعطا شد.
پروفسور شینواری پس از دریافت این جایزه گفت: برای من لحظه بزرگی است، بسیار خوشحال هستم که دولت ایران چنین جایزه‌ای را برای دانشمندان در نظر گرفته است .
وی با بیان اینکه ابوعلی سینا نام دانشمند بزرگی است افزود: من جایزه‌های مختلفی در مجامع بین‌المللی دریافت کرده‌ام، اما به دو دلیل درباره این جایزه بسیار خوشحال هستم و این جایزه برای من خاص است، چون از طرف جمهوری اسلامی ایران داده شده و دوم هم اینکه به اسم ابوعلی سینا در یونسکو ثبت شده است؛ بنابراین برای من این افتخار بسیار بزرگی است .
مدیرکل یونسکو هم در مراسم اعطای این جایزه با بیان اینکه این جایزه نشانگر ارزش‌های جهانی علم است و اینکه تحقیقات چطور می‌تواند جوامع مختلف را با هدف ساخت مجمعی مانند یونسکو کنار هم جمع کند گفت: این جایزه نشانگر عمق فرهنگ و هویت غنی ایرانی است .
وی گفت: علم و دانش ابوعلی سینا دنیا را مجذوب خود کرده است و همانطوری که می‌بینیم امروز همه به نام این دانشمند بزرگ در یونسکو دور هم جمع شده‌ایم .
ایرینا بوکووا با تأکید براینکه این جایزه برای یونسکو با نام اخلاق در علم بسیار ارزشمند است افزود: اختصاص این جایزه نشان می‌دهد که ایران برای این مجمع بین‌المللی ارزش فراوانی قائل است و من هم به نوبه خودم ازاین تلاش های ایران قدردانی می‌کنم .

captcha