تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در بخش فرهنگ یونسکو
کد خبر: 3447785
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در بخش فرهنگ یونسکو

گروه دانشگاه: قطعنامه پیشنهادی ایران با موضوع جلوگیری از تولید بازی‌های رایانه‌ای ضد میراث جهانی و تنوع فرهنگی به تصویب یونسکو رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در جریان سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو قطعنامه پیشنهادی ایران در خصوص تولید و اشاعه بازی‌های مجازی دوستدار میراث فرهنگی و جلوگیری از اشاعه بازی‌های رایانه‌ای مخرب و ضد میراث جهانی در کمیسیون فرهنگ یونسکو به تصویب رسید.
عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو و نماینده ایران در کمیسیون فرهنگ سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی که طی سال‌های اخیر اثرات مخربی بر اذهان  نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها در منطقه گذاشته، اشاعه و ترویج بازی‌های مخرب و ضد میراث تاریخی و فرهنگی است.
وی گفت: این دست از بازی‌ها که به‌گونه‌ای هدفمند خشونت، تنفر قومی و تخریب بناهای تاریخی را با هدف هویت‌زدایی در اذهان نوجوانان و جوانان دامن می‌زند، خطری بسیار جدی برای آینده منطقه و جهان به‌شمار می‌رود.
وی افزود: قطعنامه پیشنهادی ایران در بخش فرهنگ با این رویکرد تدوین شد تا مروج و حامی بازی‌های مجازی دوستدار میراث فرهنگی جهانی باشد و همچنین سندی برجسته جهت ترغیب و تشویق کشورهای عضو ملل متحد جهت جلوگیری از اشاعه بازی‌های ضد میراث جهانی باشد.
مستکین گفت: این قطعنامه که با حمایت جدی ایرنا بوکوا مدیرکل یونسکو، فرانچسکو بندرین نماینده مدیرکل یونسکو و بسیاری از  کشورها همراه بود، حدود یک ساعت از زمان کمیسیون فرهنگ را به بحث و ارائه نقطه نظرات کشورها به خود اختصاص داد.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو اظهار کرد: نکته قابل تأمل مخالفت کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ، دانمارک، هلند و ... بود. این کشورها خاستگاه اصلی تولید این گونه بازی‌ها هستند.
وی گفت: در برابر موضع‌گیری این کشورها، کشورهای موافق این قطعنامه مانند کوبا، قزاقستان، اکوادور، نامیبیا، اتریش و ... با حمایت از قطنامه به دفاع از آن پرداختند.
مستکین افزود: پس از اوج‌گیری نظرات موافق و مخالف، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، نصیری قیداری، مستکین و حاجی لاری به ابعاد و زوایای اهمیت این قطعنامه پرداختند و نهایتاً پس از موضع‌گیری‌های فراوان نماینده نروژ با قبول اهمیت این قطعنامه موافقت خود را اعلام کرد.
یادآور می‌شود، تنها قطعنامه تصویب شده در بخش فرهنگ قطعنامه ایران بود و قطعنامه چین در خصوص جاده ابریشم به تصویب نرسید.

captcha