تمایل کشورهای مسلمان برای همکاری با ایران در اجرای پروژه‌های مشترک
کد خبر: 3447951
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

تمایل کشورهای مسلمان برای همکاری با ایران در اجرای پروژه‌های مشترک

گروه دانشگاه: کمیسیون علوم اجتماعی و انسانی سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو که از ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) آغاز شده بود به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کمیسیون علوم اجتماعی و انسانی یونسکو  10 نوامبر(19 آبان) شروع به کار کرده بود پس از سه روز برگزاری نشست‌های تخصصی به کار خود پایان داد.
گزارش جلسات این کمیسیون به شرح زیر است:
در اولین جلسه این کمیسیون که 19 نوامبر برگزار شد ناداالشینف رئیس کمیسیون اجتماعی و معاون دبیرکل یونسکو  سخنرانی کرد به معرفی برنامه یونسکو در حوزه SHS به‌صورت کلی پرداخت.
سپس نمایندگان کشورهای حاضر در جلسه نظرات خود را در این رابطه بیان کردند.
در ادامه شیدا مهنام رئیس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو و یکی از نمایندگان ایران در این کمیسیون به ایراد سخنرانی پرداخت، که محورهای اصلی آن سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پژوهش در حوزه جوانان و توانمندسازی و مهارت‌آموزی زنان بود.
وی با تأکید بر بحث محیط زیست و اخلاق در حوزه علم و فناوری به این موضوع اشاره کرد که امروزه در جهان دو نوع جنگ وجود دارد، یکی جنگ انسان با انسان و دیگری جنگ انسان با طبیعت است و افزود اخلاق و فرد می‌توانند در تکامل با هم با این جنگ به مبارزه بپردازند.
در ادامه جلسه نمایندگان بیش از 40 کشور سخنرانی کردند و به ارائه برنامه‌های خود پرداختند.
سپس دو قطعنامه پیشنهاد شده در کمیسیون مطرح شد، که یکی از آن ها قطعنامه پیشنهادی ایران در خصوص استفاده از نیروهای داوطلب جوان در بخش‌های مختلف یونسکو(38C/DR.2)  بود.
رئیس این کمیسیون موضوع جوانان را از موضوعات مورد توجه یونسکو برشمرد و گفت: با توجه به برنامه‌های متفاوتی که درخصوص حضور و تعامل با جوانان  طراحی شده است مثل برنامه GPOs ، برنامه متخصصین جوان و ...  بنابراین آوردن کلمه (داوطلبانه) در سند نیازی دیده نمی‌شود و در قالب سایر برنامه‌های جوانان می‌توان این را مطرح کرد.
در نهایت این قطعنامه به دلیل ضرورت تخصیص بودجه برای آن، تصویب نشد. ولی خطاب به ایران گفته شد که امکان این گروه تعاملات و همکاری‌های داوطلبانه برای جوانان وجود دارد و ایران می‌تواند با یونسکو در خصوص معرفی جوانان دانش آموخته و مهارت آموخته  برنامه‌ریزی کند.
قطعنامه بعدی قطعنامه پیشنهادی کشور چین در خصوص اعلام آمادگی و حمایت کشور چین برای ایجاد سازمانی در منطقه به منظور توسعه گفت‌وگوی بین فرهنگی بود که مقرر شد در فالب دیگری پیگیری شود.
کشورهای زیادی به‌ویژه کشورهای مسلمان مانند اندونزی، پاکستان، مالزی و ... تمایل خود را برای همکاری با ایران برای اجرای پروژه‌های بین‌المللی اعلام کردند.
سایر مواردی که در این کمیسیون مطرح شد عبارت از :
ارائه گزارش بودجه و تأکید مدیرکل یونسکو بر نقش و حمایت بخش خصوصی از یرنامه‌های یونسکو
بازبینی و نهایی شدن منشور تربیت بدنی و ورزش که در اجلاس لوزان سوئیس در 12 ماده از سوی ایران پیشنهاد شده بود
بازبینی و تدوین مجدد اعلامیه پژوهشگران علمی 1974 که در مورد بند 4 آن تغییرات کلی ایجاد شد.
در نشست سوم کمیسیون علوم اجتماعی و انسانی ابتدا در مورد تعیین روز ورزش دانشگاهی یونسکو بحث و تبادل نظر شد و مورد تصویب کشور‌ها قرار گرفت و روز 30 سپتامبر به‌عنوان روز جهانی ورزش دانشگاهی به روز‌های جهانی یونسکو اضافه شد.
دستور جلسه بعدی این نشست، بررسی نحوه تدوین بیانیه تبعات اخلاقی تغییرات اقلیمی بود که بعد از سال‌های متمادی کشورهای عضو با ارائه نظرات مختلف به یک هم‌اندیشی برای تدوین یک بیانیه اخلاقی تغییرات اقلیم رسیدند.
شیدا مهنام رئیس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو، امیرخانی رئیس کمیته ملی مدیریت دگرگونی‌های اجتماعی کمیسیون و رجبی نائب رئیس کمیته ملی ورزش و تربیت بدنی کمیسیون ملی به نمایندگی از ایران در جلسات این کمیسیون حضور داشتند.

captcha