به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست تبیین طرح ملی افق شب گذشته، 30 بهمنماه با حضور حجتالاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران قرآن در هتل انقلاب تهران برگزار شد.
حجتالاسلام حشمتی در این نشست گفت: نقش و حضور مردم در فعالیتهای قرآنی زیاد پررنگ نیست و چه بسا بسیاری از فعالیتها برای مخاطبان ویژه صورت میگیرد. نتوانستهایم مردم را در این امر سهیم کنیم و درصد محدودی از مردم در این فعالیتها مشارکت دارند. همه مردم قرآن و اهل بیت(ع) را دوست دارند، اما ما نتوانستهایم فعالیتهای قرآنی را به مثابه فعالیتهایی که در ماه مبارک رمضان و ماه شعبان انجام میشود و مردم بسیاری از هزینهها آن را تقبل و حتی مدیریت میکنند در حوزه قرآن انجام دهیم.
وی با بیان اینکه این طرح میتواند در پررنگ شدن فعالیتهای مردم در این امر نقش ایفا کند، افزود: در این طرح فراخوانی کرده و از علاقه، ایمان و اعتقادات آنها استفاده میکنیم تا در تدارک فعالیتهای قرآنی مشارکت کنند؛ چرا که برای توسعه فرهنگ قرآنی نیاز به کمک مردم داریم و باید به نوعی در مدیریت این طرح آنها نیز سهیم شوند و مشابه این کار در ساخت صحن مبارک حضرت زهرا(س) در نجف اشرف به همت خیل عظیمی از مردم انجام شده است.
حشمتی ادامه داد: ما در این طرح نیازمند گروه قابل اعتمادی هستیم که جمع حاضر جایگاه خوبی در میان مردم دارند و میتوانند هیئت امنای این طرح باشند از سوی دیگر در راستای اجرای این طرح باید گزارش شفافی ارائه شود که چه میزان اعتبار برای اجرای آن اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: در این زمینه باید نیاز خارج از کشور به فعالیتهای قرآنی نیز در نظر گرفته شود؛ چرا که فعالیتهای ما نسبت به فعالیتهای اهل سنت معنادار است و این میزان نسبت به فعالیتهای کلیسا و مسیحیان معنادارتر است.
تفسیر، معنا و مفهوم آیات قرآن از زبان شیعه به ندرت به گوش جهانیان رسیده است
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه عنوان کرد: تفسیر، معنا و مفهوم آیات قرآن از زبان شیعه به ندرت به گوش جهانیان رسیده و طرح افق میتواند مجالی برای این امر باشد؛ از این رو باید بستههای متنوعی به زبانهای گوناگون برای مردم جهان آماده کنیم که در آمادهسازی این بستهها میتوان به گروه کودک و نوجوان، دانشجویان و سایر اقشار مختلف مردم توجه کرد.
همچنین حجتالاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در نشست تبیین طرح ملی افق با بیان اینکه با اجرای این طرح آرزوی چندین ساله خادمان قرآن که بهرهمندی همه اهل کتاب از هدایت قرآنی است، کلید میخورد، گفت: قرآن دو ویژگی دارد، هم نور است و هم ذکر است و وظیفه ما به عنوان مسلمان این است که باید از هر دو استفاده کنیم و تنویر بیوت برعهده مردم و دولتهاست که از سوی پیامبر(ص) سفارش شده.
وی به سخنی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و عنوان کرد: ابوذر وقتی از پیامبر(ص) تقاضای نصحیت کرد، ایشان فرمودند؛ تلاوت قرآن کن و خدا را زیاد یاد کن. تخلف از این امر نتایج سوء خواهد داشت و وقتی نور و ذکر نباشد، طبیعی است که فرد کور و نابینا باشد. قرآن شفای همه بیماریهاست و با علوم و دستورهای شفابخشی که در آن است، میتوان بیماریها را برطرف کرد.
محمدی ادامه داد: طرح افق اهدای فهم قرآن به منظور ترویج آن در عالم است و رمز و راز جزء جزء، سوره سوره و آیه آیه شدن قرآن در این است که بتواند با بخشی از قرآن ارتباط برقرار کند؛ از این رو هیچ چیز زیباتر از هدیه نیست و اهدای قرآن در این طرح مصداق این موضوع است.
وی با بیان اینکه برترین هدیه سخن حکمتآمیز و برترین حکمت قرآن است، گفت: افق، تحویل برترین هدیه را در دستور کار خود دارد. هدیه 3 نوع است؛ ابراز محبت، مشارکت در ساختن و کلام خداوند.
محمدی با بیان اینکه پیشنهاد دادم عنوان این طرح «آفاق» باشد، ادامه داد: قرآن باید با سادهترین ترجمه و جذابترین قالبها برای مردم ارائه شود و بستر ترویج قرآن در میان جهانیان فراهم شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: ما تمامقد پشت این طرح هستیم، همان گونه که چند میلیارد برای چاپ قرآن دانشآموزی در اختیار مرکز طبع و نشر قرار دادیم و به زودی از این قرآن رونمایی میشود، در حمایت از این طرح نیز چند میلیارد در سال آینده اختصاص خواهیم داد و حیات چنین طرحهایی به حمایت از آن است.
کفاش: اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن در 105 هزار مدرسه
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه این نشست گفت: 411 شهید قرآنی در مدارس و بیش از 5 هزار شهید فرهنگی در کشور داریم و امروز به همت همه چهرههای قرآنی 35 دوره مسابقات قرآنی که از اولین فعالیتهای جذاب در آموزش و پرورش بوده، انجام شده و 13 میلیون دانشآموز در آن مشارکت داشتهاند.
وی افزود: آموزش قرآن در 12 پایه تحصیلی جریان دارد و بیش از 350 دارالقرآن به رشد و توسعه استعدادهای قرآنی میپردازند و 105 هزار مدرسه طرحهای قرآنی مانند حفظ موضوعی قرآن را در دستور کار دارد و حرکت زیبای افق میتواند سبب توسعه آموزشهای قرآنی در آموزش و پرورش شود.
کفاش ادامه داد: با احیای دوره پیش دبستانی و اضافه شدن آن به مقطع تحصیلی آموزش و پرورش، قرآن از دوره کودکی آغاز شده و محور این حرکت در پیش دبستانی و دبستان است و سبب میشود کودکان از اوایل آموزشهای خود با کلام وحی آشنا شوند.
بهرامپور: رسالت قرآن جهانی است، نه منطقهای
ابوالفضل بهرامپور، مترجم قرآن نیز در سخنان کوتاهی گفت: رسالت قرآن جهانی است، نه منطقهای و در مورد این کار قرآنی که آغاز شده، بر کشورهای خارجی تأکید شد که اقدام مناسبی است؛ چرا که براساس آیات قرآن مخاطب قرآن فقط مسلمانان یا مسیحیان نیستند و همه مردم جهان میتوانند از آن بهرهمند شوند.
گزارش این برنامه را اینجا ببینید.