حمایت چند میلیاردی از طرح افق در سال آینده/ اهدای قرآن با ساده‌ترین ترجمه
کد خبر: 3476757
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
در نشست تبیین طرح ملی افق اعلام شد؛

حمایت چند میلیاردی از طرح افق در سال آینده/ اهدای قرآن با ساده‌ترین ترجمه

گروه ادب: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اعلام اینکه برای حمایت از طرح افق چند میلیارد در سال آینده اختصاص خواهیم داد، گفت: قرآن باید با ساده‌ترین ترجمه و جذابترین قالب‌ها برای مردم ارائه شود و بستر ترویج قرآن در میان جهانیان فراهم آید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنانشست تبیین طرح ملی افق شب گذشته، 30 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران قرآن در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام حشمتی در این نشست گفت: نقش و حضور مردم در فعالیت‌های قرآنی زیاد پررنگ نیست و چه بسا بسیاری از فعالیت‌ها برای مخاطبان ویژه‌ صورت می‌گیرد. نتوانسته‌ایم مردم را در این امر سهیم کنیم و درصد محدودی از مردم در این فعالیت‌ها مشارکت دارند. همه مردم قرآن و اهل بیت(ع) را دوست دارند، اما ما نتوانسته‌ایم فعالیت‌های قرآنی را به مثابه فعالیت‌هایی که در ماه مبارک رمضان و ماه شعبان انجام می‌شود و مردم بسیاری از هزینه‌ها آن را تقبل و حتی مدیریت می‌کنند در حوزه قرآن انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این طرح می‌تواند در پررنگ شدن فعالیت‌های مردم در این امر نقش ایفا کند، افزود: در این طرح فراخوانی کرده و از علاقه، ایمان و اعتقادات آنها استفاده می‌کنیم تا در تدارک فعالیت‌های قرآنی مشارکت کنند؛ چرا که برای توسعه فرهنگ قرآنی نیاز به کمک مردم داریم و باید به نوعی در مدیریت این طرح آنها نیز سهیم شوند و مشابه این کار در ساخت صحن مبارک حضرت زهرا(س) در نجف اشرف به همت خیل عظیمی از مردم انجام شده است.

حشمتی ادامه داد: ما در این طرح نیازمند گروه قابل اعتمادی هستیم که جمع حاضر جایگاه خوبی در میان مردم دارند و می‌توانند هیئت امنای این طرح باشند از سوی دیگر در راستای اجرای این طرح باید گزارش شفافی ارائه شود که چه میزان اعتبار برای اجرای آن اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: در این زمینه باید نیاز خارج از کشور به فعالیت‌های قرآنی نیز در نظر گرفته شود؛ چرا که فعالیت‌های ما نسبت به فعالیت‌های اهل سنت معنادار است و این میزان نسبت به فعالیت‌های کلیسا و مسیحیان معنادارتر است.

تفسیر، معنا و مفهوم آیات قرآن از زبان شیعه به ندرت به گوش جهانیان رسیده است

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه عنوان کرد: تفسیر، معنا و مفهوم آیات قرآن از زبان شیعه به ندرت به گوش جهانیان رسیده و طرح افق می‌تواند مجالی برای این امر باشد؛ از این رو باید بسته‌های متنوعی به زبان‌‌های گوناگون برای مردم جهان آماده کنیم که در آماده‌سازی این بسته‌ها می‌توان به گروه کودک و نوجوان، دانشجویان و سایر اقشار مختلف مردم توجه کرد.

همچنین حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در نشست تبیین طرح ملی افق با بیان اینکه با اجرای این طرح آرزوی چندین ساله خادمان قرآن که بهره‌مندی همه اهل کتاب از هدایت قرآنی است، کلید می‌خورد، گفت: قرآن دو ویژگی دارد، هم نور است و هم ذکر است و وظیفه ما به عنوان مسلمان این است که باید از هر دو استفاده کنیم و تنویر بیوت برعهده مردم و دولت‌هاست که از سوی پیامبر(ص) سفارش شده.

وی به سخنی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و عنوان کرد: ابوذر وقتی از پیامبر(ص) تقاضای نصحیت کرد، ایشان فرمودند؛ تلاوت قرآن کن و خدا را زیاد یاد کن. تخلف از این امر نتایج سوء خواهد داشت و وقتی نور و ذکر نباشد، طبیعی است که فرد کور و نابینا باشد. قرآن شفای همه بیماری‌هاست و با علوم و دستورهای شفابخشی که در آن است،‌ می‌توان بیماری‌ها را برطرف کرد.

محمدی ادامه داد: طرح افق اهدای فهم قرآن به منظور ترویج آن در عالم است و رمز و راز جزء جزء، سوره سوره و آیه آیه شدن قرآن در این است که بتواند با بخشی از قرآن ارتباط برقرار کند؛ از این رو هیچ چیز زیباتر از هدیه نیست و اهدای قرآن در این طرح مصداق این موضوع است.

وی با بیان اینکه برترین هدیه سخن حکمت‌آمیز و برترین حکمت قرآن است، گفت: افق، تحویل برترین هدیه را در دستور کار خود دارد. هدیه 3 نوع است؛ ابراز محبت، مشارکت در ساختن و کلام خداوند.

محمدی با بیان اینکه پیشنهاد دادم عنوان این طرح «آفاق» باشد، ادامه داد: قرآن باید با ساده‌ترین ترجمه و جذابترین قالب‌ها برای مردم ارائه شود و بستر ترویج قرآن در میان جهانیان فراهم شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: ما تمام‌قد پشت این طرح هستیم، همان گونه که چند میلیارد برای چاپ قرآن دانش‌آموزی در اختیار مرکز طبع و نشر قرار دادیم و به زودی از این قرآن رونمایی می‌شود، در حمایت از این طرح نیز چند میلیارد در سال آینده اختصاص خواهیم داد و حیات چنین طرح‌هایی به حمایت از آن است.

بررسی جریان نشر و توزیع قرآن در مقایسه با انجیل
محمدرضا پورمعین، طراح طرح ملی افق در این نشست با مقایسه جریان نشر و توزیع قرآن با وضعیت نشر و توزیع انجیل در جهان گفت: براساس گزارش مؤسسه ststistic braint از سال 1815 تا نیمه اول سال 2013 بیش از 6 میلیارد نسخه از انجیل در جهان منتشر و توزیع شده است و سالانه بیش از 200 میلیون نسخه از انجیل در جهان اهدا می‌شود و انجمن بین‌المللی چاپ و نشر انجیل سالانه 80 میلیون جلد انجیل منتشر و اهدا می‌کند.
وی افزود: فقط در کشور آمریکا سالانه بیش از 20 ملیون انجیل فروخته یا هدیه می‌شود و برآورد شده که در خانه هر آمریکایی 4 انجیل وجود دارد؛ در حالی که عربستان سعودی با انتشار و توزیع سالانه بیش از 30 میلیون جلد قرآن در جهان با فاصله قابل توجهی از دیگر کشورهای اسلامی در جایگاه نخست قرار دارد و در حال حاضر 13 میلیون از 30 میلیون قرآن منتشر شده سالانه در عربستان سعودی، توسط مجمع ملک فهد، بزرگترین مرکز نشر قرآن در جهان منتشر می‌شود.
پورمعین ادامه داد: تنها 7 درصد از مصاحف منتشر شده در مجمع ملک فهد، فروخته و مابقی به رایگان اهدا و ارسال می‌شوند و بخش عمده از مصاحف منتشر شده در عربستان در بخش غیردولتی به ویژه انجمن‌های دینی وهابی منتشر می‌شود.
وی تصریح کرد: از سال 1364 که شورای عالی تبلیغات اسلامی وظیفه چاپ و نشر قرآن را عهده‌دار شد تا پایان سال 1393 بیش از 158 میلیون قرآن در کشور به طور رسمی چاپ شده است، همچنین از سال 1376 که مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی تأسیس شده تا اواخر سال 94 حدود 25 میلیون جلد قرآن به شیوه این مرکز چاپ و منتشر شده.
پورمعین در ادامه گفت: براساس آخرین رقم به ازای 40 ایرانی در سال یک مصحف منتشر می‌شود و روند چاپ قرآن در ایران در 10 سال گذشته به استثنای یک سال روند نزولی داشته و متوسط میزان کاهش چاپ قرآن در سه سال گذشته سالانه 34 درصد بوده است.
طراح این طرح ملی یادآور شد: تا پایان سال 1392 براساس آمار رسمی 95 درصد از مصاحف منتشر شده در کشور با خط عثمان طه منتشر شده‌اند و این رقم تا پایان سال 1393 به 88 درصد کاهش یافته است.
پورمعین اظهار کرد: در سال‌های گذشته با بحرانی شدن مشکلات اقتصادی در صنعت چاپ و نشر شاهد کاهش شمارگان انتشار قرآن کریم بوده‌ایم و کاهش شمارگان چاپ قرآن که مهم‌‌ترین دلیل آن افزایش قیمت کاغذ و بیکاری در صنعت چاپ بود در فاصله سال‌های 90 تا 93 ادامه یافت، هر چند از ابتدای سال 94 با ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار کاغذ وضعیت چاپ قرآن نسبت به سال‌‌های گذشته بهتر شده است، ولی هنوز با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.
وی با اشاره به سرانه نشر قرآن در کشور عنوان کرد: سرانه نشر قرآن در کشور 175 تومان است؛ در حالی که سرانه مصرف لوازم آرایشی برای هر ایرانی 145 هزار تومان بوده و سرانه مصرف سیگار در سال 110 هزار تومان و سرانه مصرف نوشابه در ایران 84 هزار تومان در سال است. گردش مالی حوزه نشر در کشور 1393، حدود 778 میلیارد تومان بوده که فقط دو و نیم درصد از این حجم عملیات مالی در حوزه نشر قرآن کریم صرف شده است.

کفاش: اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن در 105 هزار مدرسه

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه این نشست گفت: 411 شهید قرآنی در مدارس و بیش از 5 هزار شهید فرهنگی در کشور داریم و امروز به همت همه چهره‌های قرآنی 35 دوره مسابقات قرآنی که از اولین فعالیت‌های جذاب در آموزش و پرورش بوده، انجام شده و 13 میلیون دانش‌آموز در آن مشارکت داشته‌اند.

وی افزود: آموزش قرآن در 12 پایه تحصیلی جریان دارد و بیش از 350 دارالقرآن به رشد و توسعه استعدادهای قرآنی می‌پردازند و 105 هزار مدرسه طرح‌های قرآنی مانند حفظ موضوعی قرآن را در دستور کار دارد و حرکت زیبای افق می‌تواند سبب توسعه آموزش‌های قرآنی در آموزش و پرورش شود.

کفاش ادامه داد: با احیای دوره پیش دبستانی و اضافه شدن آن به مقطع تحصیلی آموزش و پرورش، قرآن از دوره کودکی آغاز شده و محور این حرکت در پیش دبستانی و دبستان است و سبب می‌شود کودکان از اوایل آموزش‌های خود با کلام وحی آشنا شوند.

بهرام‌پور: رسالت قرآن جهانی است، نه منطقه‌ای

ابوالفضل بهرام‌پور، مترجم قرآن نیز در سخنان کوتاهی گفت: رسالت قرآن جهانی است، نه منطقه‌ای و در مورد این کار قرآنی که آغاز شده، بر کشورهای خارجی تأکید شد که اقدام مناسبی است؛ چرا که براساس آیات قرآن مخاطب قرآن فقط مسلمانان یا مسیحیان نیستند و همه مردم جهان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

گزارش این برنامه را اینجا ببینید.

captcha