بودجه بطور صحیح دست نهاد‌های قرآنی نمی‌رسد
کد خبر: 3480172
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
مدیرمسئول مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) عنوان کرد:

بودجه بطور صحیح دست نهاد‌های قرآنی نمی‌رسد

کانون خبرنگاران نبأ: شاهسونی، درباره عملکرد جامعه قرآنی در کشور گفت: بودجه قرآنی کشور که از سوی دولت به دست این شورا می‌رسد به طور صحیحی به دست مدیران نهادها نمی‌رسد.

علیرضا شاهسونی، مدیرمسئول مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان استهبان در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مهم‌ترین حمایت نهاد مردمی بیت‌الاحزان از حافظان قرآن را حمایت معنوی دانست و گفت: ما یک مؤسسه خیریه قرآنی هستیم که مدیریت و هدایت آن را خود مردم بر عهده دارند.

وی افزود: نهاد ما بزرگترین کاری که برای حمایت از حافظان قرآن انجام می‌دهد حمایت معنوی است که با وجود مشکلات زیادی که حافظان دارند سعی کردیم آن‌ها را تشویق کنیم تا در زمینه حفظ به فعالیت خود ادامه دهند و مشکلات موجود مانع فعالیت آن‌ها در این حوزه نشود.

اعزام حافظان قرآن به مشهد مقدس

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان در رابطه با یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی این مؤسسه از حافظان قرآن گفت: ما در مشهد مقدس یک زائرسرا داریم، کسانی که حافظ قرآن می‌شوند را به مدت سه روز به مشهد مقدس می‌فرستیم و امکانات رفاهی را به طور کامل در اختیار ایشان قرار می‌دهیم؛ با این حال اگر مسئولان کمک کنند، می‌توانیم برنامه‌های بهتری برای حافظان تدارک ببینیم.

وی ادامه داد: ناگفته نماند طرحی به عنوان «لبیک» داریم و کسانی که در این طرح شرکت می‌کنند جوایز و هدایای ویژه‌ای به قید قرعه از مؤسسه بیت‌الاحزان دریافت می‌کنند.

مدیر بیت‌الاحزان درباره اینکه چه حمایت‌هایی لازم بوده که از حافظان قرآن صورت بگیرد ولی صورت نگرفته است؟ گفت: حمایت‌های مادی و معنوی از حافظان قرآن باید شکل بگیرد که خلأ تمام این حمایت‌ها در جامعه قرآنی ما به وضوح دیده می‌شود؛ مشکل عمده‌ای که وجود دارد این است که به جایگاه اجتماعی حافظان قرآن توجه نمی‌شود؛ امتیازاتی مانند اولویت در استخدام نیروهای مسلح، معافیت از خدمت سربازی و امتیازات ویژه برای استخدام در شهرداری برخوردار شوند که این اتفاق صورت نمی‌گیرد.

شاهسونی، درباره عملکرد جامعه قرآنی در کشور گفت: بودجه قرآنی کشور که از سوی دولت تخصیص داده می‌شود به طور صحیحی به دست مدیران نهادها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اکثر نهادهای بزرگ کشور در شورای توسعه فرهنگ قرآنی دخالت مستقیم دارند؛ اعضای این شورا متشکل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ورزش، وزیر آموزش عالی و ... هستند که دسترسی مستقیم به این بودجه دارند؛ عمده پولی که دولت برای نهادهای متولی قرآن تخصیص می‌دهد به جیب این وزرا می‌رود؛ حالت خوش‌بینانه‌تر این قضییه این است که بودجه اختصاص داده شده به شورای توسعه قرآن صرف خرج و مخارج وزارت‌خانه‌های وزیرانی می‌شود که عضو شورای توسعه قرآن هستند.

مدیرمؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان، ‌‍‌درباره هماهنگی بین نهادهای متولی حمایت از حافظان قر آن برای احقاق حقوق ازدست رفته حافظان، گفت: من تا به الآن برای احقاق حقوق از دست رفته حافظان قرآن بین نهادهای مدیریتی کشور هماهنگی به صورت جدی مشاهده نکردم؛ فقط طرحی به عنوان «رحله» توسط سازمان اوقاف و وزارت ارشاد برگزار شد که اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور با مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان همکاری کردند.

وی در پایان، علت نبود انسجام در جامعه قرآنی را مشخص نبودن متولی بحث قرآن دانست و گفت: در کشور ما به طور دقیق مشخص نیست که چه نهادی متولی امور قرآنی است؛ همه مسئولان اداری خود را متولی بخش قرآن می‌دانند با اینکه شورای توسعه قرآن تشکیل شده ولی نتوانسته جایگاه اصلی خود را در جامعه قرآنی کشور پیدا کند.

فریبا فرزانه

captcha