انتقاد تند نویسنده عربستانی از جمود فکری سلفیت/ تازیانه‌ای که شکوفایی را مهار کرده
کد خبر: 3489796
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵

انتقاد تند نویسنده عربستانی از جمود فکری سلفیت/ تازیانه‌ای که شکوفایی را مهار کرده

گروه بین‌الملل: نویسنده و اندیشمند عربستانی در مقاله اخیر خود تبلیغات منفی و افراط‌گرایانه شيوخ سلفی علیه دیگر ادیان و پیروان مذاهب را همچون تازیانه‌ای می‌داند که شکوفایی اسلام و مسلمانان را مهار کرده است.


انتقاد تند نویسنده عربستانی از جمود فکری سلفیت/ تازیانه‌ای که شکوفایی را مهار کرده

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «وطن»، «هانی نقشبندی»، نویسنده و اندیشمند مشهور عربستانی در مطلبی با اشاره به تبلیغات منفی و افراط‌گرایانه سلفی‌ها علیه دیگر ادیان و مذاهب نوشت: مؤسسات دینی ما فضایی آزاد برای فکر کردن و اندیشیدن نسبت به متون دینی و پیروان دیگر ادیان نگذاشته است و مدام به لعن دیگر ادیان و تکفیر مذاهب پرداخته‌اند.

وی افزود: آن‌ها(شیوخ سلفی) به ما گفتند مسیحیان، کافر، اهل آتش و دشمن خداوند و اسلام هستند و ما طوطی‌وار گفتیم «لعنت خداوند بر آن‌ها باد».

نقشبندی در ادامه این مقاله خود عنوان کرد: همچنین مؤسسات دینی ما درباره جهاد به عقایدی قائل هستند که ما گزینه‌ای در برابر آن نداریم؛ سلفیان عقاید و گفته‌های خود را با قطعیت و حتمیت بیان می‌کنند گویی گفته‌های‌شان وحی منزل است.

وی افزود: با این تبلیغات منفی و افراطی سلفیان، مسیحیان هم مظلوم واقع شده‌اند، آن‌ها نیازمند حمایت هستند، به‌طوری‌که آنچه که بر سر مسیحیان در عراق و سوریه و حتی مناطق دورتر همچون الجزایر رخ داد،‌ در رسانه‌های عربی هیچگاه منعکس نشد.

نقشبندی بیان کرد: ما حتی اجازه تحلیل و تفسیر متون دینی را نداریم و از گذشته تاکنون تسلیم محض القائات آن‌ها بدون تحلیل و بررسی محتوای این متون بوده‌ایم؛ شناخت شیوخ سلفی افراطی از علم اتم بیشتر از مسیحیت و ادیان دیگر است؛ این را کتاب‌های درسی و خطبای مساجد هم به آن اقرار کرده‌اند.

افکار افراط‌گرایانه سلفی‌ها؛ برهم‌زننده همزیستی مسالمت‌آمیز

این نویسنده سرشناس سعودی تأکید کرد: آن‌ها با افکار افراط‌گرایانه خود بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار داده‌اند،‌ سلفی‌ها قدرت تجزیه و تحلیل متون دینی را که ضرورتی برای همزیستی مسالمت‌آمیز بشری است، از ما گرفته‌اند؛ به‌طوری‌که بعضی‌ها فکر می‌کنند ترحم به یک فرد مسیحی مرده هم کفر به‌شمار می‌رود.

این نویسنده عربستانی در ادامه بیان کرد: برخی از کشورهای اسلامی(عربی)، مطالب دینی کتب درسی را کم کرده‌اند و هستند کشورهایی که سخنرانی‌های خطبای مساجد را کنترل می‌کنند اما تمامی این اقدامات به بن‌بست رسیده‌ است چرا که به نتیجه پرداخته‌ایم نه علت.

نقشبندی در ادامه با مطرح کردن این سؤال که «چه فایده‌ای دارد کتب دینی مدارس را اصلاح یا بر سخنرانی خطبیان مساجد نظارت کنیم در حالی که مؤسسات دینی ما و تفسیرهای افراط‌گرایانه‌ شیوخ بر عقل و اعتقاد مردم مستولی شده است؟» تأکید کرد: متأسفانه قدرت تفکر و تحلیل منطقی از ما گرفته شده و این تازیانه سلفی‌ها است که مهمترین بازدارنده شکوفایی اسلام و مسلمانان شده است.

captcha