کارکرد شاخص‌های پنج‌گانه انقلابی‌گری/ تأکید شهید مطهری بر آفت‌زدایی از انقلاب
کد خبر: 3506922
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
حسین ابراهیمی عنوان کرد:

کارکرد شاخص‌های پنج‌گانه انقلابی‌گری/ تأکید شهید مطهری بر آفت‌زدایی از انقلاب

گروه سیاسی: عضو جامعه روحانیت مبارز در تشریح اهمیت شاخص‌های پنج‌گانه انقلابی‌گری گفت: با تبیین این شاخص‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب هم صف نیروهای انقلابی و غیرانقلابی از یکدیگر متمایز می‌شود و هم اقداماتی که از سوی افراد منحرف به اسم انقلاب برای تخریب چهره نیروهای انقلابی صورت می‌گیرد از اقدامات انقلابی مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مفهوم «انقلابی‌گری» در سخنرانی‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در کانون توجه قرار گرفته است و ایشان به تبیین مبانی، معیارها، حدود و ثغور و آسیب‌های تبیین این مفهوم پرداخته‌اند.

رهبر معظم انقلاب از سویی با رد تقسیم‌بندی غربی تندرو ـ کندرو، تقسیم‌بندی حقیقی را انقلابی ـ غیرانقلابی دانسته و از سوی دیگر خود انقلابی بودن را دارای درجات و مراتب مختلف بیان کردند تا براین اساس به راحتی نتوان افراد را متهم به غیرانقلابی بودن نمود.

ایشان برای تبیین دقیق مفهوم انقلابی‌گری ۵ معیار اصلی را بیان کردند که عبارتند از «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی»، «هدف‌گیری مستمر آرمان‌ها و همت بلند برای رسیدن به آنها»، «پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ کشور»، «حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او» و «تقوای دینی و سیاسی».

براین مبنا هر فرد، گروه و جریان سیاسی به هر میزان برخوردار از این ۵ شاخص باشد جزو جریان انقلابی محسوب شده و از جریان غیرانقلابی متمایز می‌شود. این مسئله در حقیقت اقدامی در راستای خنثی‌سازی اقدامات تفرقه‌افکنانه و برهم‌زننده وحدت ملی از سوی غرب با تقسیم جامعه به تندرو و کندرو باشد.

انقلابی‌گری نیازمند حضور فعال نیروهای انقلابی در صحنه است  

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح دلایل تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب بر کلیدواژه‌های «انقلاب» و «انقلابی‌گری» در چند سخنرانی اخیر گفت: مقام معظم رهبری در طی سخنرانی‌های مکرر اخیر، مسئله «انقلابی‌گری» را جزو محورهای اصلی سخنان خود قرار داده‌اند. این تأکید در دیدار با مسئولان برگزاری انتخابات آغاز شد و پس از آن در دیدار مسئولان و طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران، مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) و دیدار با نمایندگان مجلس دهم تکرار شد.

وی افزود: معنای این تأکیدات آن است که همه حرکات در نظام جمهوری اسلامی باید در راستای انقلاب باشد و اگر انقلاب، افراد انقلابی را حفظ کند باقی می‌ماند، اما اگر افراد و جریان‌های انقلابی کنار گذاشته و منزوی شوند انقلاب اسلامی به عاقبت انقلاب مشروطه دچار می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: در انقلاب مشروطه، حرکت اولیه بسیار خوب بود و موفقیت‌هایی نیز به دست آورد اما آرام آرام نیروهای مردمی و انقلابی کنار گذاشته شدند و در ادامه انقلاب مشروطه دچار استحاله فکری و ارزشی شد و نتیجه مطلوب از آن حاصل نگردید.

عضو جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: در انقلاب اسلامی نیز اگر نیروها و جریان‌های انقلابی در صحنه باقی بمانند و به دنبال همان ارزش‌ها و آرمان‌ها باشند حفظ خواهد شد زیرا علت موجده علت مبقیه است و آنچه باعث شد انقلاب شود بایستی باقی بماند تا انقلاب نیز تداوم داشته باشد.

وی تأکید کرد: اگر چنانچه نیروهای انقلابی گرفتار مسائل شخصی شدند، منحرف شدند و یا منزوی شدند، انقلابی هم باقی نخواهد ماند و این مسئله دلیل تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن است، زیرا بقای انقلاب به انقلابی ماندن انقلابیون است.

کارکردهای شاخص‌های پنج‌گانه انقلابی‌گری

ابراهیمی درباره نقش برچسب‌زنی به نیروهای انقلابی و نفوذ برخی هنجارشکنان به اسم انقلابی‌گری در میان نیروهای انقلابی، در سست کردن روحیه انقلابی و تهی کردن انقلاب ار درون گفت: نکته اساسی آن است که جامعه اگر بی‌تفاوت شود انقلاب از بین خواهد رفت. در این میان طبیعی است که افراد و جریان‌هایی برای تضعیف و از بین بردن انقلاب، به نیروهای انقلابی انگ افراطی می‌زنند.

وی یادآور شد: البته از سوی دیگر افراد منحرفی نیز وجود دارند که با اقدامات غیرقانونی، هنجارشکنانه و تفرقه‌افکنانه در صفوف انقلابیون، به دنبال تخریب چهره نیروهای انقلابی هستند. پنج شاخصی که رهبری برای انقلابی‌گری تبیین کردند در عین اینکه صف نیروهای انقلابی و غیرانقلابی را از یکدیگر متمایز می‌کند این توجه را نیز می‌دهد که باید مراقب عده‌ای که برای مخدوش کردن نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی در میان این نیروها نفوذ می‌کنند، بود.

اهمیت شناسایی آفات و آسیب‌های انقلاب

ابراهیمی با بیان اینکه حفظ انقلاب مشکل‌تر از انقلاب کردن است، گفت: شهید مطهری در این باره به نکته مهمی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند انقلاب کردن سخت است اما نگه داشتن انقلاب و آفت‌زدایی از انقلاب سخت‌تر است. اکنون در دوره‌ای هستیم که هم باید انقلاب باقی ماند و هم آفات و آسیب‌های انقلاب را شناسایی کرد و جلوی آنها را گرفت.

عضو جامعه روحانیت مبارزه در پایان خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ داد انقلاب حفظ می‌شود اما اگر نسبت به آفت‌های انقلاب یک بی‌تفاوتی در جامعه و به ویژه میان نیروهای انقلابی شکل گرفت و اجازه داده شد هر برچسبی به انقلاب و نیروهای انقلابی زده شود طبیعتا در این شرایط حفظ انقلاب مشکل خواهد شد.

captcha