تأكید قاضی‌عسگر بر تقویت دیپلماسی حج
کد خبر: 3516759
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷

تأكید قاضی‌عسگر بر تقویت دیپلماسی حج

گروه بین‌الملل: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با وزیر امور مذهبی پاکستان بر ضرورت تقویت دیپلماسی حج میان همه کشورهای مسلمان به ویژه دو کشور ایران و پاکستان تأکید کرد.

تأكید قاضی‌عسكر بر تقویت دیپلماسی حج
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام سید‌علی قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در اسلام‌آباد با سردار محمد یوسف، وزیر امور مذهبی دولت پاكستان، دیدار و گفت‌وگو كرد.
حج؛ نماد اتحاد اسلامی
وزیر امور مذهبی پاكستان در ابتدای این دیدار، روابط دو کشور را بسیار دوستانه و برادرانه توصیف کرد و گفت: آیین حج، نماد اتحاد امت اسلامی است و پاکستان برای برای تقویت این وحدت، آماده تقویت و توسعه همکاری با ایران است.
سردار محمد یوسف افزود: ایران یك كشور برادر اسلامی، دوست و همسایه ماست و روابط دیرینه دینی فرهنگی و تاریخی بین دو كشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: زبان فارسی در شبه قاره، سابقه طولانی دارد. در گذشته زبان فارسی در این سرزمین رایج بود و در مدارس، عربی و فارسی، زبان درسی محسوب می‌شدند و بیشتر دانشمندان و علمای ما با زبان فارسی آشنا بودند.
تأكید بر استمرار دیپلماسی حج
در ادامه حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر نیز با یادآوری دیداری که سال گذشته در موسم حج در شهر مکه مکرمه میان دو طرف انجام شده بود، آن را دیداری مثبت و سازنده توصیف کرد و ادامه داد: ادامه و استمرار دیپلماسی حج با هدف تبادل تجربیات در این حوزه، موضوع بسیار مهمی است و به ویژه با توجه به حوادث ناگواری که سال گذشته در موسم حج رخ داد، تبادل تجربیات و همکاری و هماهنگی میان کشورها در این حوزه، بیش از پیش احساس می‌شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ادامه داد: با توجه به اینکه در مجموع، تعداد زیادی از مردم دو کشور به عمره و حج اعزام می‌شوند، تبادل تجربیات و همکاری و هماهنگی میان مسئولان ذیربط دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی همچنین با اشاره به سفر تعداد زیادی از مردم مسلمان پاکستان به ایران با هدف زیارت اماکن مقدس و یا سفر به ایران برای تشرف به عتبات عالیات در عراق، گفت: در این زمینه نیز همکاری‌های میان دو کشور همسایه با هدف تسهیل سفر زائران پاکستانی باید تقویت شود.
قاضی‌عسگر همچنین اظهار كرد: وزارت امور مذهبی پاکستان و سازمان حج ایران در خصوص حج همکاری دارند و مسئولیت مشترک و مهمی بر عهده دو کشور در خصوص موضوع حج قرار دارد.
نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسلام دین صلح، دوستی و همكاری مسالمت‌آمیز بوده و یكی از مسائل مهم تبادل تجربیات در خصوص امور حج است. آیین حج مسلمانان نمادی از این همبستگی و دوستی و حج مركز تشكل، انجام نظم و وحدت است.
حج؛ بهترین مرکز تقریب مذاهب

وی ادامه داد: یكی از ارتباطات كه در كنگره جهانی حج باید تحقق عملی داشته باشد، روابط متقابل مذاهب و فرق گوناگون اسلامی است؛ زیرا حج قانون اصلی تبادل فكری و بهترین مركز تقریب بین مذاهب بوده و اكنون نیز می‌تواند این رسالت خود را به خوبی انجام دهد.
قاضی عسگر همچنین موضوع اسلام‌هراسی را در این دیدار مطرح کرد و با ابراز تأسف از تلاش برخی قدرت‌ها و دولت‌ها برای به راه انداختن و تشدید موج اسلام‌هراسی در جهان، در خصوص راه‌های مقابله با این پدیده با وزیر امور مذهبی پاکستان گفت‌وگو کرد.
وی در این باره گفت: مقام معظم رهبری نیز فتوای مهمی را دادند كه در آن آمده است «اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است». همچنین در ایران روابط خوبی با علمای اهل سنت داریم و آنها در مناطق خود هزاران مسجد و حوزه‌های علمیه دارند.
مشاركت در اداره حج به معنای نقض حاكمیت سعودی‌ها نیست
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سخنان خود با اشاره به مشكلات ایران و عربستان برای انجام حج، گفت: در حج امسال مشكل از طرف مقابل است. ما در چند سال گذشته تلاش كردیم در انجام بهتر امور حج سهیم باشیم و معتقدیم همه كشورهای اسلامی این حق را دارند و این حق، به منزله نادیده‌گرفتن حاکمیت سعودی‌ها نیست.
464 شهید ایرانی در حادثه منا
وی به حوادث سال گذشته دوران حج كه در عربستان رخ داد اشاره كرد و گفت: ما در حادثه مكه 13 نفر و در حادثه منا 464 نفر شهید داشتیم.
قاضی‌عسگر در ادامه تعطیل شدن سفر حج زائران ایرانی را به دلیل كارشكنی‌های مسئولان عربستان سعودی عنوان كرد و افزود: به رغم تلاش صادقانه مقامات جمهوری اسلامی ایران برای تهیه مقدمات برگزاری حج تمتع در سال جاری، متأسفانه مقامات سعودی مایل به همكاری با ایران نشدند.
عربستان؛ مسئول تعطیلی حج ایرانی‌ها
وی ادامه داد: امسال با تأخیر ما را به مذاكره حج دعوت كردند و مشكلات و مسائلی كه ما مطرح كردیم از قبیل مسائل کنسولی، اجازه‌دادن سفر زنان مستطیع بدون محارم، مانع‌نشدن سفر زائران زیر 45 سال، مسائل حمل و جابجایی حجاج با هواپیماهای ایرانی و سعودی و ... اما متأسفانه زیر بار نرفتند.
نمایند ولی فقیه تأكید كرد: ما سعی كردیم كه مكه به عنوان مركز وحدت اسلامی مطرح شود. حتی حضرت امام خمینی(ره) فتوا دادند كه حجاج شیعه به امامت امام مسجدالحرام در نماز جماعت حضور پیدا كنند و نیازی به استفاده از مهر، در اقامه نماز نیست.
قاضی‌عسگر ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، سوء مدیریت عربستان سعودی یكی از دلایل اصلی فاجعه منا بوده است. دولت عربستان سعودی نیز حاضر نشد در خصوص امنیت حجاج ایرانی در مراسم به ایران تضمین بدهد. به این خاطر هیئت ایرانی برگه قرارداد حج تمتع پیشنهادی آنها را امضا نكرد.
آماده آغاز دوباره مذاکرات هستیم
وی افزود: اگر مقامات عربستانی شرایط ما را بپذیرند و قول مساعد برای حل مشكلات حجاج ایرانی بدهند، ما حاضریم كه عملیات اعزام زائران عمره و حج تمتع را دوباره آغاز كنیم.
قاضی‌عسگر، در پایان سخنان خود در این دیدار، از وزیر امور مذهبی پاکستان به دلیل برنامه‌ریزی مناسب و بدون تبعیض حج که به وحدت مسلمانان شیعه و سنی کمک کرده است، تقدیر كرد.
بنا بر اعلام این خبر، این دیدار با حضور محمدرضا باقری، معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری، مهدی آبادی، كاردار و معاون سفیر، شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی ایران در پاكستان و محمد خان كلچی، معاون وزیر امور مذهبی این كشور، انجام شد.
 

captcha